Ensituntuma: Isosti ja pienesti uudistunut Mercedes-Benz C-sarja

C-sarjalainen on Mercedeksen globaalisti myydyin automalli. Nyt C-sarja koki ison uudistuksen, jossa muun muassa lähes koko moottoripaletti laitettiin uusiksi.

Hinta alkaen 39 398 €

Automallit kokevat yleensä malli-ikänsä puolivälissä hieman isompia päivityksiä. Välillä muutokset ovat lähinnä kosmeettisia, mutta ajoittain tapahtuu myös merkittäviä päivityksiä. Ulkonäöllisesti C-sarjan päivitykset ovat suhteellisen pieniä, mutta konehuoneen ja sähköjärjestelmien puolella lähes kaikki on pistetty uusiksi.

Pääsimme ottamaan ensituntumat kenties malliston mielenkiintoisimmasta moottoriversiosta. Uuden C 200 -mallin voimanlähteenä toimii uuden sukupolven 1,5-litrainen ahdettu bensiinimoottori, jonka yhteydessä nähdään 48 voltin sähköjärjestelmä. Järjestelmä koostuu hihnan välityksellä kampiakseliin kytketystä 10 kW:n tehoisesta käynnistingeneraattorista ja pienestä akusta. Generaattori lataa 48 voltin akkujärjestelmän lisäksi myös auton 12-voltin akkua esimerkiksi jarrutuksissa, ja toimii starttimoottorina start-stop-järjestelmän yhteydessä. Perinteisen laturin tarve siis vähenee, mikä parantaa nykypäivänä tärkeää taloudellisuutta. Tehoa vaativissa tilanteissa käynnistingeneraattori antaa kampiakselille lisätehoa 10 kW:n verran ja lisävääntöä on tarjolla 160 newtonmetriä. Tähän perustuu myös järjestelmä EQ Boost -nimitys. Vaihteistona toimii aina 9-portainen automaattivaihteisto.

Ensimetreiltä lähtien voimalinjan toimintaa leimaa pehmeys. Vaihteisto toimii huomaamattomasti, ja start-stop-tilanteissa moottorin sammuminen ja käynnistyminen tapahtuvat nopeasti ja sivistyneesti. Nopeissa kiihdytyksissä toiminta voisi kuitenkin olla ripeämpää. Vaikka olisi jo manuaalisesti hakenut sopivan vaihteen ja moottori olisi tehoalueella, kestää yllättävän kauan ennen kuin niin sanotusti alkaa tapahtua. Veto päällä vaihdot tapahtuvat määrätietoisesti, mutta edelleen sivistyneesti. Kovalla rasituksella moottorin ääni voisi olla hieman sivistyneempi, mutta toisaalta Suomessa ääni todennäköisesti peittyy rengasmelun alle.

Alustan toiminta on kokonaisuudessaan vakuuttavaa. Koeajoauton säädettävän iskunvaimennuksen Comfort-asetus tarjoaa rauhallisessa ajossa hyvän mukavuuden, mutta pitää menon ryhdikkäänä myös nopeuden noustessa. Sport ja Sport+ -asetukset puolestaan menevät ainakin arkiajoa ajatellen turhan pintakovan puolelle. Koeajojen perusteella niiden merkitys tulee esille vasta saksalaisella autobahnalla yli 200 km/h nopeuksissa.

Auton sisäiset päivitykset näkyvät myös kuljettajaa avustavissa järjestelmissä. Uudistunut C-sarja on kykenevä puoliautonomiseen etenemiseen sopivissa olosuhteissa, eli se sekä säätää nopeutta että pysyy kaistalla itsenäisesti. Lisäksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tunnistaa entistä enemmän kohteita ja tarvittaessa aloittaa auton pysäyttämisen törmäämisen välttämiseksi. Pysäköity auto puolestaan osaa välittää kuljettajalla viestin mahdollisesti autoon kohdistuneesta osumasta esimerkiksi parkkapaikalla.

Mercedes on tehnyt C-sarjan poikkeuksellisen ison uudistuksen tyylikkäästi. Ulkoisista muutoksista eron huomatakseen täytyy olla asiasta kiinnostunut, ja sisältä päivityksen huomaa lähinnä uudistuneista näytöistä. Uuden moottorin pientä iskutilavuutta, tai sen avustavia sähkölaitteita ei havaitse kuljettajan paikalta kuin pienistä yksityiskohdista. Jottei uudistusten bongailu jäisi vain yhden korimallin harteille Mercedes uudisti kaikki neljä korimallia samalla kertaa, joskin kaksiovisten versioiden hinnat julkaistaan vasta myöhemmin.

Palaamme lähiaikoina uudistuneen C-sarjan pariin kattavampien koeajojen merkeissä.

Kuvat: Mikko Autio