Audilta kompakti katumaasturi

Audi Q7 ja Q5 saavat pian pikkusisaren, kun VW Tiguan -pohjainen Q3 esitellään Shanghain autonäyttelyssä ensi viikolla. Uutuuden mitat ovat: pituus 4,39 metriä, leveys 1,83 metriä ja korkeus 1,60 metriä.

Koska polttoaineen kulutus on yhä suuremmassa roolissa kuluttajien ostopäätösten taustalla, Q3:n korissa on käytetty paljon suurlujuusterästä. Konepelti ja takaluukku ovat puolestaan alumiinia. Näin auton omamassa on saatu pidettyä 1,5 tonnissa. Q5:sta tutut pyöreät muodot tekevät autosta ”pehmeämmän” näköisen kulmikkaampiin maastureihin verrattuna. Muotojen ansioista auton ilmanvastus on myös kohtuullisen alhainen 0,32.

Auton valtit ovat vanhat: kompakti ulkomitta on kätevä kaupungissa, mutta korkeampi istuma-asento mahdollistaa sekä hyvän näkyvyyden ulos että riittävän väljät oltavat. Ohjaamo on tuttu Genevessä nähdystä A3-konseptista, eli kojelauta on ilmavamman oloinen kuin isosisarissa. Q3:n tavaratila vetää perusasennossaan 460 litraa ja kasvaa takaistuimet taittamalla 1365 litraan.

Ensivaiheessa valittavana on kaksi eri tehoista kaksilitraista suorasuihkubensaturboa (170 tai 211 hv) sekä turbodiesel (177 hv). Myöhemmin moottoripaletin voi olettaa vahvistuvan myös 140 hv turbonakuttajalla.

Q3 saapuu Suomeen loppuvuoden aikana. Hinnoista ei ole vielä tietoa. Autoa valmistetaan sekä etu- että nelivetoisena. Vaihteistoksi on tarjolla Tiguanin tapaan joko 6-portainen manuaali tai DSG-laatikko. Jälkimmäinen on aina vakiona tehokkaimmassa bensakoneessa. Se on myös aina nelivetoinen, kuten on dieselkin. Jarrutusenergian talteenotto sekä moottorin sammutusautomatiikka ovat puolestaan vakiona kaikissa versioissa.

Auton 17 sentin maavara riittää hyvin vielä mökkipoluille ja lumipöperöön, hankalampaan maastoon ei kannata turhaan lähteä. Auton pahimmat kilpailijat ovat BMW X1, syksyllä Suomeen saapuva Range Rover Evoque sekä Mercedeksen myöhemmin esiteltävä kompakti katumaasturi BLK.

Vesa Eskola