Audi hyppää mukaan vetyjunaan

Autonvalmistajat esittelevät kilpaa tulevaisuuteen tähtääviä autojaan, joissa esiintyy erilaisia moottoriratkaisua. Perinteinen polttomoottori korvataan useissa tapauksissa jollain muulla vaihtoehdolla, ja nyt Audi esitteli oman versionsa tulevaisuuden vetyautostaan Detroitissa.

Kyseessä on nimellä h-tron quattro kulkeva konseptiauto. Se rakentuu konsernin pitkittäisellä modulaariselle pohjarakenteelle, joka tunnetaan nimellä MLB evo. Samaa rakennetta hyödynnettiin myös viime vuonna Frankfurtissa esitellyssä e-tron quattro -konseptiautossa, ja tuotannossa olevista autoista uusi Audi A4 rakentuu tälle pohjalle. h-tron quattro on 4,88 metriä pitkä ja katumaasturimaisesta ilmeestä huolimatta vain 1,54 metriä korkea.

Eteenpäin autoa liikuttavat kaksi sähkömoottoria. Edestä löytyy 90 kW tehoinen moottori ja takana oleva antaa ulos 140 kW. Energiaa näille moottoreille tuotetaan 110 kW tehoisella viidennen sukupolven polttokennolla. Matkustamon lattian alla sijaitseva 1,8 kWh:n litium-ioniakku pystyy antamaan väliaikaista tehoa 100 kW lisää. Tällä voimalinjalla konseptiauto liikahtaa satasen nopeuteen alle 7 sekunnissa ja sen huippunopeus on rajoitettu lukemaan 200 km/h.

Paineistetty vety säilötään kolmeen erilliseen säiliöön, jotka löytyvät niin ikään auton pohjasta. Säiliöihin mahtuu yhteensä noin 6 kiloa vetyä, joka on paineistetty 700 bar:iin. Auto kuluttaa vetyä noin 1 kg / 100 km, joten toimintamatkaksi muodostuu noin 600 kilometriä. Kilo vetyä vastaa energiasisällöltään noin neljää litraa bensiiniä. Vedyn lisäksi myös auton katolta löytyvä lähes kaksi metriä pitkä aurinkokenno tuottaa energiaa akustoille. Valmistajan mukaan kyseessä on kokonsa puolesta maailman suurin ja tehokkain autoon asennettu aurinkopaneeli. Keski-Euroopan sääolosuhteissa aurinkoenergialla voi Audin mukaan ajaa vuositasolla jopa noin 1 000 kilometriä.