Ajossa Toyotan polttokennoauto: onko aika vihdoin kypsä uudelle tekniikalle?

Toyotan polttokennoauto Mirai tulee myyntiin Euroopassa syksyllä. 

Mirai on japania ja tarkoittaa tulevaisuutta. Nimi on osuva, sillä polttokennossa vedystä ja hapesta sähköä tuottava auto edustaa ehdottomasti autoilun tulevaisuutta. Kysymys on vain siitä, kuinka lähellä tuo tulevaisuus on.

Toyota on tehnyt pitkäjänteisesti työtä hybridien kanssa, ja nyt sähköautojen aikakauden kynnyksellä japanilaiset valmistautuvat tosissaan seuraavaan tekniseen aaltoon. Toyotalla uskotaan enemmän polttokennoon kuin täyssähköautoon.

Kyse on akuista ja niiden avulla saavutettavasta toimintamatkasta. Vetyautossa ei ole vastaavanlaisia rajoituksia, joten siksi Toyota panostaa polttokennotekniikkaan. Mirain toimintamatkaksi yhdellä tankkauksella ilmoitetaan noin 480 kilometriä.

Teslan tapaiset valmistajat näkevät tulevaisuuden ja sähköautojen mahdollisuuden toisin. On mielenkiintoista nähdä, kumpi tekniikka osoittaa voimansa tulevaisuudessa, vai löytyykö molemmille paikkansa.

Tällä hetkellä täyssähköautot soveltuvat lähinnä vain kaupunkiliikenteeseen ja lyhyeen arkikäyttöön. Pidemmille matkoille tarvitaan vielä muita ratkaisuja. Vetyauto on näistä tällä hetkellä varteenotettavin uuden päästöttömän tekniikan edustaja.

(1.) Molemmat viiden litran vetysäiliöt on valmistettu hiilikuituvahvisteisesta muovista. Tämä vety syötetään polttokennoon (2.) yhdessä ilmanottoaukkojen kautta johdetun hapen kanssa, jolloin kemiallisessa reaktiossa syntyy energiaa ja vettä. Kun auton liikuttamiseen tarvittava energian tarve on vähäinen, sähkö otetaan 1,3 kilowattitunnin nikkelimetallihydridiakusta (3.). Sähkömoottori (4.) sekä portaaton vaihteisto (5.) sijaitsevat molemmat konepellin alla.​
(1.) Molemmat viiden litran vetysäiliöt on valmistettu hiilikuituvahvisteisesta muovista. Tämä vety syötetään polttokennoon (2.) yhdessä ilmanottoaukkojen kautta johdetun hapen kanssa, jolloin kemiallisessa reaktiossa syntyy energiaa ja vettä. Kun auton liikuttamiseen tarvittava energian tarve on vähäinen, sähkö otetaan 1,3 kilowattitunnin nikkelimetallihydridiakusta (3.). Sähkömoottori (4.) sekä portaaton vaihteisto (5.) sijaitsevat molemmat konepellin alla.​

Tykkäsimme

ei päästöjä

toimintamatkasta sähköautoon verrattuna

voiman tunteesta moottorissa

Emme tykänneet

hinnasta (Saksassa 78 540 euroa)

isosta omamassasta

MIKÄ Toyotan ison sedanin kuoriin pakkaama polttokennoauto, joka tuo tulevaisuuden tekniikan kauppoihin rajoitetusti jo tänä vuonna. Teknisesti Mirai on sarjahybridi, jossa sähkömoottorin tarvitsema energia tuotetaan ajon aikana vedystä polttokennon avulla. 

KENELLE Uuteen tekniikkaan uskoville ja sen kehitykseen osallistumiseen halukkaille. Japanissa Mirai on jo myynnissä ja otettu vastaan innolla. Auton koko 700 auton vuosituotanto myytiin loppuun kuukaudessa.

AJETTAVUUS Mirai tuntuu sen isosta omamassasta huolimatta yllättävän ketterältä. Tähän vaikuttaa auton erittäin matala painopiste. Mirai on myös yllättävän mukava. Ajo on lähes äänetöntä. Myös polttomoottoriautosta tutut värinät loistavat poissaolollaan.

SUORITUSKYKY Vaikka Mirai painaa 1 850 kiloa, 154-heppainen sähkömoottori kiskaisee sen liikkeelle energisesti. Syy tähän löytyy hulppeasta 335 Newtonmetrin väännöstä, joka on tarjolla heti kaasupolkimen ensihipaisusta.

TILAT Ohjaamo on futuristinen. Takapenkillä on hyvät jalkatilat pitkäjalkaisillekin, mutta pääntila käy pidemmillä vähäiseksi. Tavaratila vetää 450 litraa, mikä on riittävästi, muttei mitenkään ylettömästä lähes 4,9 metriä pitkään sedaniin.

MALLISTO Yksi malliversio, jonka varustelu on ylellinen.

Toyota Mirai
Hinta avoinna
Suomeen tulo avoinna

Sähkömoottori, polttokenno
Teho 113 kW (154 hv)
Vääntö 335 Nm
0-100 km/h 9,6 s
Huippunopeus 178 km/h
EU-kulutus 0 l/100 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 890 mm, leveys 1 815 mm, korkeus 1 535 mm, akseliväli 2 780 mm
Omamassa 1 850 kg
Tavaratila 450 l

Myös ohjaamo on futuristinen, joskin ensisilmäyksellä myös hieman sekava. Näyttöjä on niin monta, ettei luontaista kiintopistettä katseelle ole lainkaan. Vakiovarustukseen kuuluvat mukavat ja kohtalaisen hyvin vartaloa tukevat nahkaistuimet. Tyhjän tankin täyttäminen vedyllä kestää noin kolme minuuttia. Vetyaseman etsimiseen saattaa tosin kulua pidempi aika… Takapenkillä on hyvin jalkatilaa mutta turhan niukasti pääntilaa. Mirai on futuristisen näköinen. Toyota haluaa viestiä tällä sitä, että kyseessä on erikoinen auto. Viisto takalasi auttaa ilmanvastuskertoimen alentamisessa