Seatin näyttävä katumaasturiuutuus vetoaa tunteisiin – muttei riittävästi

Atecalla on erinomaiset eväät nousta kaikkein suosituimmaksi Seatiksi. Ja ratin takana se tuntuu juuri sopivasti korotetulta Leonilta.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Ulkonäöstä

Tiloista

Emme tykänneet

VW-konsernin uutta digitaalista mittaristoa ei saatavilla edes lisärahalla

Kokonaisuus aavistuksen turhan konservatiivinen

Suomeen elokuu 2016
Hinta-arvio alk. 23 000-24 000 €

VW-konsernin merkki- ja mallivastaavilla riittää niin puuhaa kuin päänsärkyäkin. Kun käsissä on useampi automerkki, jotka jakavat saman tekniikan, autojen asemoiminen eri kilpailuryhmiin on joskus enemmän kuin haastavaa.

Voin vain kuvitella, kuinka monta pyyntöä Seatin eri pääjohtajilta on lähtenyt VW-konsernin hallitukselle katumaasturiin liittyen. Seatin piti saada kompakti SUVi jo edellisen Tiguanin pohjalle, mutta pakkasella ollut tulos on jarrutellut uusien tuotteiden kehitystä. Tämä itsessään on jo hullunkurista, sillä katumaasturin avulla Seat olisi varmasti päässyt kuiville nopeammin kuin mitä tähän nyt vaadittiin.

Niin tai näin, Seatilla on vihdoin tarjota asiakkailleen moderni katumaasturi. Ateca on myös asemoitu fiksusti selvästi edeltäjästä kasvaneen Tiguanin alapuolelle, jotta kilpailua näiden kahden merkin välillä esiintyisi mahdollisimman vähän. Samaa logiikkaa noudattaen Skodalta tulee vuodenvaihteessa myyntiin puolestaan selvästi Tiguania isompi katumaasturi.

Suomalaisesta näkökulmasta Ateca on juuri hyvin käteen istuvan kokoinen. Se myös näyttää skarpimmalta kuin VW-sisarensa. Muutamilla terävillä yksityiskohdilla Atecalla on saatu luotua sopivan kulmikas ja päitä varmasti kääntävä ulkoasu. Se vetoaa tunteisiin.

Sama terävyys jatkuu sisätiloissa, kojelauta jatkaa ulkomuotojen terävillä linjoilla leikittelyä. Ergonomia on hyvä, ja laatuvaikutelma on paria muoviosaa lukuunottamatta hyvällä tasolla. Kokonaisuus on aavistuksen arvokkaamman oloinen kuin Leonin matkustamo.

Koeajojen jälkeen Atecasta jäi kuitenkin hieman kaksijakoinen kuva. Sillä on oma persoonansa, ja sen ajettavuudessa on imua, mutta kokonaisuus on silti jotenkin hajuton. Toisaalta tämän ymmärtää: koska kyseessä on Seatin tärkein uutuus pitkään aikaan, moni asia on haluttu pelata varman päälle. Riskejä on haluttu välttää viimeiseen asti, ja sen aistii tuotteessa. Toisaalta se räiskyvä erilaisuus ei ole aina toiminut Seatin kohdalla hyvin sekään…

Ja kyllä sekin on haaste Seatille, että Tiguan on todella hyvä tuote. Jotenkin Ateca ei erotu siitä yhtä vahvasti kuin mitä Leon erottuu Golfista. Yhtä kaikki, tuote on hyvä – ja maahantuoja saanee painettua sen hinnat samalle tasolle Nissan Qashqain kanssa. Tästä kaksikosta ainakaan minun ei tarvitsisi miettiä hetkeäkään, kumman tuotteen ottaisin.

MIKÄ Seatin ensimmäinen katumaasturi, ja 4,36 metriä pitkänä kuta kuinkin saman kokoinen kuin mitä edellinen VW Tiguan oli.

KENELLE Katumaasturit kelpaavat nykyään kaikille. Edullinen hinta houkuttelee autonsa omalla rahalla ostavia, mutta tähtäimessä ovat varmasti myös nykyistä enemmän yritysasiakkaat.

AJETTAVUUS Ensivaikutelma ratin takana on sama kuin Leonissa. Mutta koska Atecan kori on nostettu hieman korkeammalle maasta kuin Leonissa, ajettavuus kärsii tästä hieman. Katumaasturiksi ajettavuus on kuitenkin hyvä, ja etenkin mutkiin sisäänajossa Ateca on omimmillaan – se tuntuu ketterältä ja notkealta. Ohjaustuntuma vain ei ole paras mahdollinen, se jää kevyeksi myös urheilullisemmalla ajoasetuksilla. Ensivaikutelman perusteella äänieristys on myös kohdallaan.

SUORITUSKYKY Ajoimme sekä 190-heppaisen dieselin että 150-hevosvoimaisen bensaturbon. Ensimainittu liikkuu kepeästi ja jälkimmäinen riittävän ripeästi; dieselin jälkeen bensakoneen ruuti tuntui vain hieman kostealta, vaikka paras vääntö löytyy jo niinkin alhaalta kuin 1 500 kierroksen kohdalta.

TILAT Edessä kaikki on kohdallaan, joskin korkea ikkunalinja hieman ahdistaa. Laatuvaikutelma on hyvä, mutta kokonaisuus on hieman muovisempi kuin mitä VW Tiguanissa. Mobiililaitteet yhdistyvät vaivattomasti autoon 8-tuumaisen kosketusnäytön kautta, ja kännykkä jopa latautuu piuhattomasti keskikonsolissa. Varustelu on kautta linjan erinomaisesti kohdallaan – ainoastaan tuoreista Audeista ja Volkkareista tuttua digitaalista ja muunneltavaa mittaristoa ei ole saatavilla. Jossainhan sen sisäisen hierarkian pitää näkyä… Takapenkillä on hyvin niin pää- kuin polvitilaa aikuisillekin, ja 510-litrainen tavaratila (nelivedoissa 485 l) venyy hyvin perheellisten tarpeisiin. Tavaratilassa on kätevä välipohja, jonka poistaminen kasvattaa tavaratilaa vielä mukavasti – jos kyydissä ei ole täysikokoista varapyörää. Takaistuimien selkänojat saa kipattua nurin kätevästi tavaratilan sivuilla olevista vivuista, ja takaluukku aukeaa ensi kertaa Seatin historiassa automaattisesti, kun kuljettaja heilauttaa avain kädessään jalkaa takapuskurin tuntumassa.

MALLISTO Kaksi bensakonetta: 1-litrainen ja 115-heppainen 3-sylinterinen turbo sekä 1,4-litrainen ja 150-heppainen nelosturbo. Kolme dieseliä: 1,6-litrainen ja 115-heppainen ja 2-litrainen kahdella tehoversiolla: 150 ja 190 hv. Pienimmät 115 hv moottoriversiot ovat aina etuvetoisia ja manuaalivaihteisia, kun 150-heppaisista moottoreista bensaversion saa sekä etu- että nelivetoisena ja sekä manuaalina että DSG-automaatilla.150 hv dieselin saa kaikkina muina yhdistelminä paitsi nelivetoautomaattina. 190 hv diesel on puolestaan aina nelivetoinen ja DSG-vaihteinen. Varustetasoja on kolme: Reference, Style ja Xcellence. Suomen mallisto ja hinnat selvinnevät vielä ennen kesälomia.

Seat Ateca 1.4 TSI ACT
Moottori 1 395 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 110 kW (150 hv) /5 000-6 000 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 500-3 500 r/min
0-100 km/h 8,5 s
Huippunopeus 201 km/h
EU-kulutus 5,3 l/100 km
CO2-päästöt 124 g/km
Mitat Pituus 4 363 mm, leveys 1 841 mm, korkeus 1 601 mm, akseliväli 2 638 mm
Omamassa 1 395 kg
Tavaratila 510-1 579 l