Teknavin Risto Virtanen koeajoi Skodan runsaasti varustellun sähköauton Enyaqin Alastaron moottoriradalla.
Risto Virtanen otti mittaa Skoda Enyaq Sportline iV 80 X -sähköautosta Alastaro Circuitilla Pohjanmaan lakeuksilla.
Autossa on 265 hevosvoimaa ja 425 newtonmetriä vääntöä.
– 11 kilowatin tehoisella laturilla tyhjästä täyteen akun saa 7,5 tunnissa, Virtanen kertoo.
Skodan sisätilat saavat kokeneelta koeajajalta hyvät arviot laatuvaikutelmasta.

Koeajoauton toimintaetäisyys on tällä malliversiolla WLTP-mittaustavalla 471 kilometriä, akusto on 77-kilowattinen.
Nopeaan ajoon siirtyessään Virtanen laittaa autoon urheilullisen ajomoodin.
– Jarrutusenergiaa talteen ottavan järjestelmän käytös muuttuu, auto hidastuu nyt nopeammin, kun jalka nostetaan kaasulta ja sieltä otetaan liike-energiaa akustoon talteen, Virtanen selventää.
– Auto lähtee tosi helposti luistoon, sortamaan, ja ajonhallinta joutuu töihin.

Virtanen arvostaa Enyaqin kiihtyvyysominaisuuksia, erityisesti neliveto tuo hänen mielestään hienoja käytösominaisuuksia auton ajettavuuteen. Enyaqia vie eteenpäin kaksi erillistä sähkömoottoria.
– Enyaqista puuttuu monelle muulle sähköautomerkille tyypillinen repivä aggressiivisuus, alusta tuntuu hyvinkin tukevalta, vakaalta. Yli kahden tonnin painoinen auto ei tunnu lainkaan niin painavalta.
Loppuarvostelussaan Virtanen näkee vaikeaksi löytää Skodasta mitään huonoa, mutta yksi toive häneltä löytyy.
– Ajettavuus on niin hyvä, että voimaa saisi olla vaikka vähän enemmän, hän päättää.
Skoda Enyaq iV Sportline Skoda Enyaq iV Sportline