Edustusauto ja yli 600-hevosvoimainen urheiluauton moottori saattaa tuntua turhalta yhdistelmältä. S-sarjan AMG kuitenkin todistaa, että se on varsin mainio kombinaatio suorituskykyä ja hienostuneisuutta.
Tykkäsimme
Loputtomasta voimasta
Ajettavuudesta
Äänistä
Emme tykänneet
Turhan pintakovasta alustan perusasetuksesta
Rajoitetusta huippunopeudesta
Hinta alkaen 268 127 €
Eihän tässä rehellisyyden nimissä ole mitään järkeä. S-sarjan keulalle löytyy järkeviä ja tehoihinsa nähden taloudellisia moottoreita, ja myös uudistunut perus-V8 tarjoaa reippaan suorituskyvyn. Joidenkin kuitenkin on saatava enemmän ja tähän pyyntöön vastaa S 63.
Perustaltaan 4,0-litrainen tuplaturboilla varustettu V8 on tuttu Mercedes-AMG:n urheiluauto GT:stä. S-sarjan kohdalla voimaa on koneesta on kuitenkin kutiteltu hieman enemmän irti ja teholukemaksi kirjataankin 612 hevosvoimaa. Vieläkin vakuuttavampaa on järisyttävä 900 newtonmetrin vääntö, minkä turvin auto liikkuu kaikissa mahdollisissa tilanteissa kuin sukkasiltaan.
Normaalissa ajossa kierrosluku ei helposti nouse yli 2 000 minuuttikierroksen lukemiin. 9-portainen automaattivaihteisto hoitaa tehtävänsä nopeasti ja joissain tilanteissa jopa hieman yllättävän terävästi. Saman tyylinen yllättävän jämäkkä ote paistaa myös läpi alustan perusasetuksesta. Mukavuus ei ole aivan S-sarjan perusmalliston tasolla, ja etenkin poikittaissaumoissa on havaittavissa turhaakin pintakovuutta.
Nämä piirteet jäävät kuitenkin taka-alalle, kun V8:n voimavarat vapauttaa. Lähtöjärjestelmää käyttäen satasen nopeus saavutetaan auton koko huomioiden hurjassa 3,5 sekunnissa, ja meno jatkuu yhtä hurjana lähes rajoittimelle saakka. Saksan vapaan nopeuden teillä alkoikin harmittaa, kun herrasmiessopimuksen mukaisesti auto oli rajoitettu lukemaan 250 km/h, ja kepeä kiihtyvyys tyssäsi kuin seinään.
Kiihdyttelyä suurempi yllätys on kuitenkin tarjolla mutkateille siirryttäessä. Ensivaikutelma on hieman raskas, ja onhan autolla massaa yli kaksi tonnia. Hämmennys on kuitenkin suuri, kun tätä järkälettä lähtee haastamaan neulansilmissä. Auto kääntyy nöyrästi juuri kuljettajan osoittamaan suuntaan ilman aliohjautumista. Pidon määrää on vaikea uskoa, ja kaarrenopeudet nousevat hämmästyttäviksi. Tarkkuuden lisäksi myös myös korin kallistelut kurissa pitävän ilmajousituksen toiminta vakuuttaa.
Mutkista ulos kiihdytettäessä moottorin voimavarat vakuuttavat jälleen. Sopivan ajoissa kaasun avatessa S 63 osoittaa jopa pientä leikkisyyttä nelivetoisuudesta huolimatta. Pitkän akselivälin ansiosta lievä yliohjautuminenkin tulee esille hyvin pehmeästi ja on helposti hallittavissa. Eniten tarkkuutta vaatii nopeusmittarin vahtiminen, sillä nopeus nousee joka kerta hämmästyttävää tahtia. Onneksi myös jarrut ovat kunnossa ja auto pysähtyy määrätietoisesti.
Mercedes-AMG S 63 4Matic+ on hämmästyttävä kokonaisuus. Vaikka se ei tarjoa ihan perus-Ässän tasoista mukavuutta, lumoaa se suorituskykyaddiktin kyvykkyydellään sekä suoralla tiellä että mutkissa. Markkinoilta toki löytyy autoja, jotka suoriutuvat yksittäisillä osa-alueilla paremmin, mutta S 63:n juju piileekin sen tyylikkyydessä. Rajuudesta huolimatta se suoriutuu kaikista tilanteista S-sarjan arvolle sopivalla hienostuneisuudella, ja juuri tämän kahden maailman yhdistelmä jaksaa nostaa suupielet hymyyn kerta toisensa jälkeen.
MIKÄ Mercedeksen uudistuneen lippulaivan rajuin versio.
KENELLE Voimaa ja röyhkeää äänimaailmaa arvostavalle.
AJETTAVUUS S-sarjan AMG tarjoaa vakiomalleja napakamman ajotuntuman. Etenkin jämäkämpi alustan asetus ja suoremman tuntuman tarjoava ohjaus valavat uskoa kuljettajaan. Pitkä akseliväli tuo vakautta etenkin vauhdikkaampaan etenemiseen, mutta mutkateillä tarkkuuden lisäksi yllättää ison auton ketterä käytös.
SUORITUSKYKY Sanalla sanoen suorituskyvy on riittävä. Olipa kyseessä kiihdytyskilpailu, ratakierros, tai ripeä eteneminen autobahnalla, S-sarjan AMG selvittää tilanteet kunniallisesti. Neliveto helpottaa voimavarojen hyödyntämistä myös heikommista olosuhteissa.
TILAT Sekä edessä että takana löytyy hulppeiden tilojen lisäksi monipuoliset säädöt ja miellyttävät mukavuustoiminnot. Kuka tahansa voi nautiskella esimerkiksi hieronnasta, viilennyksestä, tai lämmityksestä. Myös tavaratilaa on kiitettävästä tarjolla, mutta kahden istuttavalla takapenkillä varustetussa autossa ei ole läpilastausmahdollisuutta pitkille esineille.
MALLISTO S-sarjan AMG-mallistoon kuuluu koeajetun S 63 4Maticin lisäksi myös perinteitä kunnioittava ja aina takavetoinen S 65. Sen keulalta löytyvä 6,0-litrainen niin ikään tuplaturboilla varustettu V12 tarjoaa 630 hevosvoimaa ja pyöreät 1 000 newtometriä vääntöä. Suuremmasta massasta ja takavetoisuudesta johtuen S 65 ei kuitenkaan ole aivan yhtä nopea kuin pikkuveli S 63. Sen voisi kuvitella olevan hieman herrasmiesmäisempi valinta riehakkaan V8:n sijaan.
Mercedes-AMG S 63 4Matic+ L
Polttomoottori 3 982 cm3, V8 tuplaturbo
Teho 450 kW (612 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 900 Nm / 2 750-4 500 r/min
Vaihteisto 9-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 3,5 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 8,9 l/100 km
CO2-päästöt 203 g/km
Mitat Pituus 5 259 mm, leveys 1 899 mm, korkeus 1 491 mm, akseliväli 3 165 mm
Omamassa 2 070 kg
Tavaratila 510 l
Kuvat: Mikko Autio
Lue lisää uudistuneesta S-sarjalaisesta:
Kun hyvästä tehdään parempi – tässä on uusi S-sarja
Ensituntumat uudesta S-sarjasta – kenties maailman paras auto
Koeajossa Mercedeksen uudet rivikuutoset – paluu mekaanisen tasapainon äärelle
Teknavin tv-ohjelma palaa jälleen ruutuun! Uudet 14. tuotantokauden jaksot alkavat maanantaina 18.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.