Koeajossa Toyota GR Supra – nautiskelua perusasioiden äärellä

Toyota toi suorastaan legendaarista Supra-nimeä kantavan urheiluauton takaisin mallistoonsa. Yhteistyö saksalaisvalmistaja BMW:n kanssa on tuottanut maukkaan hedelmän.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Voimalinjasta

Tasapainoisesta kokonaisuudesta

Emme tykänneet

Viimeisimmän terävyyden puutteesta

Hinta alkaen 85 375 €
Koeajoauto 88 387 €

Automaailman kuumimmat trendit pyörivät tällä hetkellä katumaastureiden ja autojen sähköistämisen ympärillä. Näistä huolimatta kysyntää riittää edelleen sekä perinteisille perusautoille että elämyksiä tarjoaville automalleille. Uusi Toyota GR Supra lukeutuu näistä jälkimmäiseen kategoriaan.

Ensimmäisen Supran Toyota esitteli 1970-luvun lopulla. Tämä oli uusi aluevaltaus pääasiassa pienistä ja taloudellisista autoista tunnetulle valmistajalle. Etumoottorinen ja takavetoinen urheilauto löytyi Toyotan mallistosta neljän sukupolven ajan. Vuosien varrella Suprasta nähtiin paljon erilaisia versioita ja mallin ympärille kehittyi vannoutunut kannattajoukko. Tietyt mallit nousivat myös virittäjien suosioon, minkä myötä Supra on edelleen suorastaan legendaarinen automalli tietyissä piireissä.

Maailma kuitenkin muuttui ja Toyota ei nähnyt tulevaisuutta mallille. Neljännen sukupolven viimeiset mallit valmistettiin vuonna 2002. Toyotan vahvat juuret urheilullisten autojen valmistajana eivät kuitenkaan kuihtuneet, vaan vuonna 2012 valmistajalta nähtiin Subarun kanssa yhteistyönä tuotettu GT86. Pienehkö etumoottorinen ja takavetoinen auto oli jotain uutta vuosikymmenen tauon jälkeen rationaalisuudestaan tunnetun valmistajan mallistossa. Samoihin aikoihin tämän projektin valmistumisen kanssa Toyota viritteli jo uutta yhteistyötä toiseen suuntaan. Toyota ja BMW aloittivat nimittäin uuden tehokkaamman urheilautoprojektin suunnittelun vuonna 2012, ja tämän yhteistyön hedelmistä saamme nyt nauttia.

Yhteistyöllä menestykseen

Yhteistyön taustalla on yksinkertainen syy; täysin oman pienen volyymin mallin valmistaminen puhtaalta pöydältä ei olisi ollut taloudellisesti tarpeeksi järkevää. Molempien intresseissä oli rakentaa etumoottorinen ja takavetoinen urheilullinen auto. Lopputuotteissa merkittävin ero onkin katon rakenteessa; Toyota halusi tehdä puhtaan urheiluauton, kun BMW taas tähtäsi enemmän gt-tyyliseen avoautoon, joka on siis nykyinen Z4. Intressit olivat riittävän lähellä toisiaan, jotta projektia lähdettiin edistämään.

Yhteistyö näkyy Toyota GR Suprassa monella tavalla. Perusrakenteen ja voimalinjan lisäksi BMW:n leima näkyy muun muassa ohjaamossa. Käytännössä kaikki hallintalaitteet ja multimediajärjestelmä on lainattu yhteistyökumppanilta, mikä tässä tapauksessa ei ole lainkaan huono asia. Helposti tunnistettavien lainakomponenttien käyttö on saanut osakseen myös kritiikkiä, mutta sinänsä hyväksi havaittujen osien käytössä ei ole mitään ongelmaa.

Sopivassa balanssissa

Toyota on antanut oman panoksensa luonnollisesti auton hienosäätöön ja sitä voisi kuvailla onnistuneeksi. Säädettävästä alustasta löytyy riittävästi mukavuutta pitempiä matkoja ajatellen, mutta se hoitaa tehtävänsä hienosti myös rajummassa ajossa. Korkeahko omamassa tuntuu jossain määrin nopeissa suunnanvaihdoksissa ja ratin takana on havaittavissa jonkin verran kallistelua, mutta se ei kuitenkaan haittaa tasapainoisessa kokonaisuudessa.

Ohjauksessa on miellyttävä vaste ja autoa on helppo viedä tarkasti rataolosuhteissakin. Keskialueen viimeisin tuntuma jättää pientä toivomisen varaa etenkin nopeuden noustessa, mutta tämänkin suhteen kokonaisuus on sopivasti balanssissa muun auton kanssa.

Voimalinja kruunaa kokonaisuuden. Moottori on luonteeltaan miellyttävän vääntävä ja vaihteisto hyödyntää vääntöä hienosti. Vakioasetuksilla kaasupolkimen vaste on rauhallinen, mikä tekee esimerkiksi kaupunkiajosta pehmeää. Sport-asetus on toteutettu ihailtavan yksinkertaisesti; keskikonsolissa on yksi nappi, jonka takaa aukeasta valikosta kuljettaja voi yhdistellä itseään miellyttävän kokonaisuuden. Vaikka auton toiminta kaikilta osin terävöityy Sport-asetuksen myötä, olisi näissä voitu mennä vielä askeleen verran pidemmälle etenkin vaihteiston toiminnan osalta.

Auton äänessä puolestaan on rivikuutoselle tyypillistä silkkisyyttä ja auton luonteeseen sopivaa muskelimaisuutta, joka kiristyy ylöspäin kierrätettäessä. Sport-asetus tuo ohjaamoon hieman turhalta tuntuvaa kaiutinääntä.

Uusi Toyota GR Supra on klassisella reseptillä tehty moderni urheiluauto. Se selättää arkipäivän haasteet vaivattomasti, mutta tarjoaa myös riittävästi hauskuutusta vaikkapa ratapäiviä ajatellen.

Uusi Toyota GR Supra nähdään Markku Alénin ratakäsittelyssä KymiRingillä Teknavin tv-kauden seitsemännessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 3.11. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Paluun Toyotan mallistoon tekevä urheiluauto.

KENELLE Perinteisen urheilauton tyyliä ja ominaisuuksia arvostavalle.

AJETTAVUUS Supra on vaivaton ja helposti nautittava kokonaisuus. Ajettavuuden osalta Supra on miellyttävän tarkka ja kiitettävän tunnokas. Auto kääntyy nöyrästi kuljettajan käskyjen mukaisesti mutkiin ja provosoitaessa se on hauskasti yliohjautuva. Käytöstä leimaa näissäkin tilanteissa tasapainoisuus ja Supran ratin takana kuljettajan on helppo tuntea olevansa tilanteen isäntä.

SUORITUSKYKY Ahdettu rivikuutonen liikuttaa Supraa miellyttävän vaivattomasti. Moottorin ja vaihteiston toiminta on rauhallisessa ajossa esimerkillisen sulavaa. 8-portainen vaihteisto hyödyntää vahvaa vääntöä, eikä kierrosluku nouse kovinkaan korkealle ilman määrätietoista kaasupolkimen painamista. Sport-asetuksella kaasupolkimen vaste terävöityy ja voimavarat ovat ripeämmin tarjolla, mutta ero ei ole mullistava. Automatiikalla ajettaessa vaihteisto pitää pienempää pykälää sisällä ja myös vaihtaa herkemmin alaspäin. Paatuneimmat urheiluautoilijat saattavat jäädä toivomaan vielä pykälän verran nopeampaa vaihtotapahtumaa. Nykymaailmassa suorituskyky ei ole tajunnanräjäyttävää, mutta riittävä hymyn nostattamiseksi.

TILAT Ohjaamossa on istutaan omissa poteroissa ja tunnelma on urheilautolle tyypilliseen tapaan tiivis, mutta ei ahdas. Ergonomia on kohdallaan ja sekä istuimen että ohjauspyörän säädöt ovat riittävät. Istuimen etulaidan erillinen pituussäätö ei olisi pahitteeksi pidempijalkaisia ajatellen. Tavaratilaa on urheiluautolle kiitettävästi, joskin korkea nostokynnys hankaloittaa etenkin tilan perältä tavaroiden tavoittelua.

MALLISTO Supran valinta on tehty erittäin helpoksi. Voimalinjavaihtoehtoja on yksi ja vakiovarustelu pitää käytännössä kaiken sisällään. Asiakkaalle jää värin valinta ja päätös yhden varustepaketin hankinnasta. Metalliväristä ja erikoisväristä joutuu maksamaan extraa, mutta esimerkiksi nyt ajettu keltainen kuuluu perusväreihin. Hieman yli 3 000 euron arvoinen Premium-varustepaketti pitää sisällään paremman äänentoiston, nahkaverhoilun (vakiona alcantara), tuulilasin heijastusnäytön, sisätilan valopaketin sekä tavaratilan varustepaketin. Malliston laajentumisesta baijerista peräisin olevilla neloskoneilla on kylläkin kuultu huhuja, mutta ei vielä vahvistuksia suuntaan tai toiseen.

Toyota GR Supra
Polttomoottori
2 998 cm3, R6 turbo
Teho 250 kW (340 hv) / 5 000-6 500 r/min
Vääntö 500 Nm / 1 600-4 500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 4,3 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 8,2 l/100 km
CO2-päästöt 188 g/km
Mitat Pituus 4 379 mm, leveys 1 854 mm, korkeus 1 292 mm, akseliväli 2 470 mm
Omamassa 1 570 kg
Tavaratila 290 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Tänään tv:ssä – Markku Alén korkkaa KymiRingin uudella Toyota Supralla: "Tää on huimaa touhua"

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.