Koeajossa Skoda Kodiaq: paljon hyvää, hyvin vähän moitittavaa

Skodan 4,7 metriä pitkä katumaasturi on juuri niin hyvä ja tilava kuin mitä siltä odottaa. Ulkomuodoissa on särmää, mutta myös auton luonteessa saisi olla hieman enemmän särmää.

Tykkäsimme

erinomaisista tiloista

jousitusmukavuudesta

kattavasta varustelusta

saatavana 7-paikkaisena

Emme tykänneet

ohjaustunto hieman etäinen

6-portaisen DSG:n toiminnasta

Kodiaq on tilava ja vetoaa järkeen, mutta kokonaisuus jää hieman tylsäksi

Suomeen maalis-huhtikuu 2017
Hinta alk. n. 30 000 €

Olisin halunnut olla kärpäsenä katossa, kun VW-konsernissa tehtiin päätöksiä eri merkkien katumaastureiden roolista. Kodiaqista tuli juuri sellainen kuin Skodan ihmiset varmasti toivoivat. Se on Seat Atecan ja Volkswagen Tiguanin velipuoli, mutta samalla se on puoli numeroa sisaruksiaan isompi eli suurin piirtein Octavia-farmarin mittainen.

Erittäin mielenkiintoiseksi pelin tekee se, että Kodiaqin hinnat alkavat noin 30 000 eurosta, eli Tiguan on paitsi hieman pienempi myös hieman kalliimpi. Ateca on kolmikosta edullisin, mutta se on vielä Tiguaniakin kompaktimpi.

Kodiaq joutuu tosin antamaan Tiguanille tasoitusta muutamissa yksityiskohdissa. Jos joku haluaa mahdollisimman vahvan moottorin, sen paremmin konsernin tuoretta 240-heppaista tuplaturbonakuttajaa kuin 2-litraista ja 220-heppaista bensaturboakaan ei ainakaan toistaiseksi saa Kodiaqiin. Myöskään ladattavaa hybridiä ei ole ainakaan ihan heti luvassa.

Sama puute koskee myös Audien ja Volkswagenien uutta mukautuvaa digitaalista mittaristoa, joka puuttuu sekä Skodasta että Seatista. Näyttävä digitaalinen mittaristo tosin on varmasti tulossa Kodiaqiin jossain vaiheessa.

Olen ajanut kaikilla sisaruksilla, ja autoilla on – tavallaan – omat luonteensa ja roolinsa. Käytössä on kuitenkin niin samoja palikoita, että kyse on vivahteista. Ateca istuu minun käteeni parhaiten. Myös sen ulkonäkö puhuttelee minua eniten. Kaikista pienimpänä sen kanssa on myös helpoin elää kaupungissa, jos autolle pitää etsiä usein parkkipaikkaa kadun varresta.

Tiguanin vahvuus on sen laatuvaikutelma. Koko kolmikko tuntuu laadukkaalta, mutta Atecassa on hieman enemmän kovaa muovia kuin muissa. Jossainhan sen hinnan on näyttävä. Kodiaqin laatuvaikutelma on hyvä, mutta Tiguan on vielä aavistuksen elegantimpi. Erot ovat kuitenkin minimaalisia.

Ja jos joku tarvitsee oikeasti tilaa ja isompaa autoa, Kodiaq on silloin helppo valinta. Se kyykyttää tiloillaan sisariaan mennen tullen. Ja isommasta koostaan huolimatta Kodiaq ei missään nimessä tunnu liian isolta tai kömpelöltä. Se on juuri passelin kokoinen.

Katumaasturit ovat tällä hetkellä päivän trendi, ja Kodiaqin myötä Skodalla on nyt tarjota asiakkailleen kaksi kovaa vaihtoehtoa. Ja kun Kodiaq on 4,7 metrin mittainen, seuraavan sukupolven Yetiä voidaan kasvattaa aavistus ilman että se kilpailee isosisarensa kanssa. Ja Yetin on kasvettava, koska sen alapuolelle on tulossa piakkoin uusi pieni ja Fabian pohjalle kasattava katumaasturi.

MIKÄ Skoda Yetiä selvästi isompi katumaasturi, jonka saa sekä 5- että 7-paikkaisena. Kyseessä on siis Skodan ensimmäinen 7-paikkainen auto. Perusrakenne on sama kuin VW Tiguanissa ja Seat Atecassa, ja Kodiaq ja Ateca jopa valmistuvat samalta tuotantolinjalta Tsekeissä. Perusversiot ovat etuvetoisia, mutta valtaosa valinnee autonsa nelivetoisena.

KENELLE Katumaasturit kiinnostavat laajaa ostajakuntaa ja niin auton omalla rahalla ostavia kuin työsuhdeautoilijoitakin. Kodiaq tarjoaa paljon vastinetta rahalle, ja Suomessa tämä näkyy siinä, että Skodat ostetaan hyvin varusteltuina. Kodiaqin hintahaarukka tulee olemaan noin 30 000-55 000 euroa, ja Suomen maahantuoja arvioi myyvänsä ison osan autoista noin 40 000 euron hintaluokassa. Tällöin puhutaan hyvin varustellusta 2-litraisesta ja 190-heppaisesta nelivetoisesta dieselistä.

AJETTAVUUS Kodiaq istuu katumaasturiksi mukavan tukevasti tiessä. Meno on myös yllättävän ketterää, ratin takana Kodiaq ei tunnu vielä liian suurelta. Ohjaus on normaaliasetuksella hieman kevyt, mutta vastetta saa lisää urheilullisemman asetuksen valitsemalla. Tuntoa ei tosin tulee lisää, ohjaus on toki ok, mutta pieni lisätarkuus ohjaukseen ei olisi pahitteeksi. Jousitusmukavuus on erinomainen vielä 18-tuumaisilla renkaillakin. Etenkin takajousitus ottaa tien epätasaisuudet todella nätisti.

SUORITUSKYKY Ajoimme sekä 150-heppaisen bensaturbon että 190-heppaisen dieselin. Näistä jälkimmäinen istuu paremmin isohkon katumaasturin keulalle. Bensaturbossa on kyllä aivan riittävästi joustavaa voimaa, mutta dieselissä sitä voimaa on vain niin paljon enemmän, että kulku muuttuu helposti todella leppoisaksi. Lisäksi 1,4-litraisen bensakoneen yhteydessä DSG-automaatti on 6-pykäläinen, kun dieseleissä vaihteita on yksi enemmän – mukavuustekijä tämäkin. Ilmoitetut kulutuslukemat ovat melko alhaiset.

TILAT Ohjaamo on laadukkaan oloinen ja toimiva. Takapenkillä on järkyttävän paljon jalkatilaa, eikä pääntilakaan lopu kesken. Kodiaq on myös melko leveä auto, eli takapenkillä istuu vielä kolme aikuistakin melko mukavasti. Etäisyyssuunnassa liikuteltavien takaistuinten avulla voidaan tinkiä hieman takamatkustajien tiloista ja kasvattaa tavaratilan kokoa. Kodiaqin saa myös 7-paikkaisena, ja liikuteltavien takaistuinten ansiosta näille lisäpaikoillekin saadaan jonkinmoiset jalkatilat. 5-paikkaisena tavaratila vetää perusasennossaan 720 litraa ja 7-paikkaisena 650 litraa. Takaistuinten selkänojat kaadettuna vastaavat luvut ovat 2 065 ja 2 005 litraa. Kaikki seitsemän istuinta käytössä tavaratila kutistuu 270-litraiseksi.

MALLISTO Kodiaqin saa sekä 5- että 7-paikkaisena. Valittavana on kolme bensamoottoria (1.4 125/150 hv ja 2.0 180 hv) sekä kaksi dieseliä (2.0 150/190 hv). Pienin bensakone on aina etuvetoinen ja käsivaihteinen, muihin saa DSG-automaatin ja nelivedon. Tehokkain diesel on puolestaan aina nelivetoautomaatti. Tehtaan valikoimissa on kolme varustetasoa (Active, Ambition ja Style), mutta Suomen maahantuoja yrittää saada rakennettua näiden päälle vielä neljännen varustetason, joka olisi hyvin lähellä myöhemmin mallistoon lisättävää L&K-huippuversiota.

Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 hv 4×4 DSG
Moottori 1 968 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 140 kW (190 hv) / 3 500-4 000 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 750-3 250 r/min
0-100 km/h 8,6 s
Huippunopeus 210 km/h
EU-kulutus 5,7 l/100 km
CO2-päästöt 150 g/km
Mitat Pituus 4 697 mm, leveys 1 882 mm, korkeus 1 655 mm, akseliväli 2 791 mm
Omamassa 1 761 kg
Tavaratila 720-2 065 l

Lue myös:
Video: Koeajossa Skoda Kodiaq – iso katumaasturi on takuuvarma myyntihitti
Video: Himoitsetko isoa katumaasturia? 5 syytä, joiden takia Skoda Kodiaqia ei voi sivuuttaa
Kuvat: Skoda kiihdyttää – Kodiaqin jälkeen luvassa lisää uusia malleja

Kuvat: Vesa Eskola
Video: Jussi Ojala