Koeajossa Renault Grand Scenic – Onko tila-auto parempi perheauto kuin SUV?

Renault Scenic on keskikokoisten tila-autojen uranuurtaja. Se esiteltiin vuonna 1996 ja 20 vuotta myöhemmin valmistaja huomasi tarvitsevansa radikaalimpia uudistuksia. Konsepti ilmoitettiin määrittelevän kokonaan uudelleen.

Tykkäsimme

Tiloista

Säilytysratkaisuista

Muunneltavuudesta

Muotoilusta

Emme tykänneet

Polkimien lähekkäisestä sijoittelusta

Avaimen pienistä näppäimistä

Vakionopeudensäätimestä

Hinta alkaen 29 890 €
Koeajoauto 45 729 €

Maastureiden vallatessa markkinoita ovat myös tila-autot joutuneet ahtaammalle. Erottuakseen joukosta ja pärjätäkseen suosikeille, vaaditaan valmistajilta nokkeluutta ja herkkyyttä vaistota asiakkaiden tarpeet.

Hieman kaartuva kattolinja luo virtaviivaisuutta.

Valmistaja uskoo edelleen selkeään tila-autoon. Ulkonäköön on panostettu muotoilulla ja kaksivärimaalauksella. Tila-autojen alkuperäinen olemassaolon perusta, käytännöllisyys, on kuitenkin se, mihin huomiota ja energiaa on käytetty eniten. Valmistaja lupaa esimerkiksi 20-tuumaisten vakiorenkaiden olevan yhtä kustannustehokkaat kuin 17-tuumaiset kesä-, nasta- tai kitkarenkaat.

Auton avaimena toimii hand free avainkortti, jolloin avain voidaan pitää kokoajan vaikka taskussa. Ovet aukeavat kahvaan koskemalla ja lukittuvat poistuessa. Jos ovet haluaa kuitenkin avata esimerkiksi etäämmältä kuin avaimen kantama riittää, tai varmistua lukituksesta avainta käyttämällä, vaaditaan tarkkaa silmää tai hyvää muistia. Avaimen näppäimet ovat hyvin pienet ja niiden kuvakkeet ovat hankalat hahmottaa. Näppäinten paikat tosin oppii muistamaan, kunhan symmetrisen avaimen pitää samoin päin kädessä.

Scenic on edeltäjäänsä kaksi senttiä leveämpi ja maavaraa siinä on neljä senttiä enemmän. Lisäleveys on käytetty hyväksi asentamalla autoon leveämmät istuimet, joiden sivuttaistukea on parannettu. Istuinten tuki onkin perusautojen parhaimmistoa ja väljempi mitoitus tekee niistä mukavat matkapenkit.

Matkustamossa on avara tunnelma.

Oletetut tila-auto innovaatiot löytyvät muun muassa takapenkkien sujuvasta taittumisesta. Painavien takapenkkien tilamuunnos sujuu kätevästi yhden käden pikakytkimellä, jonka avulla istuimet niveltyvät tasaisiksi. Toinen innovaatio on liukuva keskikonsoli, jonne tavaroita mahtuu piilotettavaksi valtavat 13 litraa. Hansikaslokeron erikoisuudet ovat sen jäähdytettävyys, 11,5 litran tilavuus sekä avautuminen sähköisen tunnistimen avulla.

Kaikki eivät halua eivätkä tarvitse maasturia, joten suuri, käytännöllinen ja hinnaltaan kilpailukykyinen seitsemänpaikkainen tila-auto sopivilla uudistuksilla on markkinoille jopa piristävää vaihtelua.

MIKÄ Silmää miellyttävä tila-auto, jossa on seitsemän istuinpaikkaa.

KENELLE Tilaa tarvitseville perheellisille, jotka eivät tarvitse maasturia eivätkä halua pakettiautolta näyttävää laatikkoa pihaansa.

AJETTAVUUS Näin isoksi autoksi Scenic on riittävän ketterä ja auton kokoa näkee arvioida parkkihalleissa. Jousitus on letkeä ja mukava. Polkimien lähekkäin asettelu saattaa aiheuttaa vähintään totuttelua, sillä leveämmillä kengillä tulee helposti osuttua molempiin polkimiin. Vakionopeudensäätimen joutuu ensin aktivoimaan keskikonsolista, jonka jälkeen säätäminen tapahtuu ratista. Kokonaisuudessaan sen käyttö on ainakin alkuun epälooginen.

SUORITUSKYKY Tehokkaammassa dieselversiossa tehoa tarjoillaan 160 hevosvoimaa ja voimaa 360 Newtonmetriä. Voima välitetään etupyörille kuusiportaisen kaksoiskytkinautomaatin välityksellä. Vaihteisto toimii hyvin yhteen moottorin kanssa, meno on rivakkaa yltämättä kuitenkaan urheilulliseksi. Moottori kierroslukujen keskivaiheille asti siististi, mutta ylemmillä kierroksilla äänimaailma nousee turhan korkeaksi.

TILAT Grand Scenic on aina 7-paikkainen ja takimmaiset istuimet taittuvat esiin tavaratilan lattian alta. Minkään rivin penkkejä ei voida poistaa kokonaan. Ohjaamo on avara ja ergonomisesti mukava. Säilytystilaa on yltäkylläisesti ympäri autoa. Keskimmäinen matkustusrivi tarjoaa tarpeeksi tilaa aikuiselle. Myös pääntilaa on riittävästi, mutta takaistuinten reisituki jää vajaaksi. Kattolinjan kaartuminen lopussa alaspäin vie kolmannelta penkkiriviltä pääntilaa, joten takimmaisella rivistöllä matkustaa mukavimmin lapsimatkustajat. Matkustusmukavuutta ja tilan tunnetta lisää suuri panoraamalasikatto.

MALLISTO Grand Scenicissä on valittavana kaksi dieselmoottoria sekä yksi bensiinimoottori. Turboahdettu 130 hevosvoimainen bensiinimoottori yhdistyy aina 6-vaihteiseen manuaaliin. Hiilijalanjäljeltään malliston pienimmän 110 hevosvoimaisen dieselmoottorin yhteydessä vaihteisto on 7-vaihteinen EDC-automaattivaihteisto ja 160 hevosvoimainen dieselmoottorin yhteydessä 6-vaihteinen EDC-automaattivaihteisto.

Renault Grand Scenic dCi 160 EDC6-aut Bose

Polttomoottori 1 598 cm3, R4 turbo
Teho 118 kW (160 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 360 Nm 1 750 / r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 10,7 s
Huippunopeus 208 km/h
EU-kulutus 4,7 l/100 km
CO2-päästöt 122 g/km
Mitat Pituus 4 635 mm, leveys 1 866 mm, korkeus 1 648 mm, akseliväli 2 804 mm
Omamassa 1 735 kg
Perävaunumassa jarruin 1850 kg
Tavaratila 533-1 737 l
Istuinten lukumäärä 7

Kuvat: Mia Pelttari

EDIT: 6.9. klo 14.10 lisätty tarkentava kappale avainkortista.

Teknavin tv-ohjelma palaa jälleen ruutuun! Uudet 14. tuotantokauden jaksot alkavat maanantaina 18.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.