Koeajossa Passatin urheilullinen lippulaiva – kaukana harmaasta

Volkswagen Passat on helppo ja hyvä valinta perheautoksi, mutta samalla se on mieltää hieman tylsäksi. R-Line-varustepaketit ja malliston piikkipaikalta löytyvä moottori tuovat tarjolle erottuvan vaihtoehdon.

Tykkäsimme

Voimalinjasta

Varustelusta

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Hinta karkaa varusteita ruksiessa

Hinta alkaen 48 089 €
Koeajoauto 59 330 €

Uusi Passat teki merkittävän nousun myyntimäärissä viime vuonna. Sen myynti kasvoi yli 60 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, ja kokonaistilastoissa Passat nousi sijalle neljä. Se jäi vain muutaman sadan auton päähän saman merkin kestosuosikki Golfista. Sinänsä kehitys on luonnollista, sillä kyseessä oli Passatin uuden sukupolven ensimmäinen täysi vuosi.

Passat menestyi sekä yksityisillä markkinoilla että yritysmyynnissä. Auto on varusteltavissa ja personoitavissa monipuolisesti ja myös moottorivalikoima on kattava. Viimeisimpänä lisäyksenä varustelumahdollisuuksiin tuli koeajoautostakin löytynyt urheilullinen R-Line-paketti. Tässä varustelussa ulkoilmettä piristävät uuden ilmeen saanut etupuskuri, krominen R-Line tunnuksella varustettu maski, kaksi pakoputken päätä sekä erikoisvanteet. Sisätiloissa kuljettajaa kutsuu hyvin tukea antavat urheiluistuimet sekä alalaidastaan litistetty ohjauspyörä.

Muu ohjaamo onkin tuttua Passatia. Yleisilme on selkeän konstailematon ja viimeistely on moitteetonta. Keskikonsolin multimediajärjestelmä on varsin looginen käytettävä ja kosketusnäyttö toimii hyvin. Perusvarustelultaan tehokkain bensakone on aina kattava Highline, joten varsinaisesta karvalakkimallista ei voi oikeastaan puhua. Käytännöllisistä lisävarusteista kannattaa nostaa esille esimerkiksi älypuhelimen yhdistämisen mahdollisuus Volkswagenin kielellä App-Connect liitännällä, mikä mahdollistaa puhelimen tiettyjen sovellusten käyttämisen suoraan auton näytöltä. Toisena kiinnostusta herättävänä varusteena löytyy kuljettajan näkymää hallitseva virtuaalinen mittaristo, jonka näkymää voi muokata tarpeen mukaan.

Ulkoisesti pätevän Passatin todellinen herkku piilee kuitenkin pellin alla. Sieltä löytyy 280 hevosvoimaa tarjoileva 2,0-litrainen bensaturbo, joka välittää aina voiman kaksoiskytkinvaihteiston kautta kaikille neljälle pyörälle. Tämä moottori korvaa mallistosta aikaisemmin löytyneen vapaasti hengittävän V6:n, joka olisi näin downsizingin aikakaudella turhan vanhanaikainen vaihtoehto.

Moottorin ominaisuuksien puolesta ei ainakaan ole valittamista. Bensaturbo lähtee vääntämään nöyrästi jo alle 2 000 minuuttikierrokselta, mikä tekee ajamisesta erittäin vaivatonta. Kaasua syvemmälle painettaessa menohaluja löytyy sporttiseenkin moneen riittävästi, ja moottori kiertää halukkaasti huipputehon ylärajoille saakka. Myös moottorin äänimaailma on onnistuttu hiomaan sopivaksi. Se ei kuulosta missään vaiheessa rasittuneelta, ja yläkierroksilla mukaan tulee sopivan raakaa ja sporttista sointia. Sisälle ääni kuulostaa harvinaisen aidolta verrattuna nykyisin kovin yleisiin ääntä vahvistaviin kikkailuihin.

Passatin nelivetoinen tehomalli on varustettu myös ajotapavalitsimella. Sen kautta voi säätää ajettavuuteen liittyen iskunvaimennusta, moottorin reagointia, sekä ohjauksen vastetta. Jokainen kuljettaja voi rakentaa mieleisensä yhdistelmän näiden säätöjen avulla. Perusasetukseltaan auto on mukavuuspainotteinen, mikä sopii hyvin kokonaisolemukseen. Sport-asetus tuo lisäjämäkkyyttä vauhdikkaampaan matkantekoon ja Comfort puolestaan edustaa miellyttävää pehmeyttä. Normaalissa ajossa iskunvaimennuksen Comfort-asetus ja ohjauksen jämäkkä Sport muodostivat itseäni eniten miellyttäneen kokonaisuuden.

Varsinaisesti ajettavuuden osalta Passat ei yllätä. Auto on tasapainoinen ja neliveto varmistaa etenemisen liukkaammassakin ympäristössä. Kitkarenkaat eivät tee parasta oikeutta etenkään ohjaukselle, joka on nykyautojen tyyliin varsin tunnoton. Tarkkuus ja hyvä suuntavakaus tekevät kuitenkin kokonaisuudesta hyvän.

Passatin tehoversioon on helppo ihastua. Se tarjoaa Passatin tunnetusti hyvät tilat ja käytettävyyden, mutta niihin yhdistyvät myös fiiliksiä nostattava suorityskyky ja urheilullisen varustuksen myötä näyttävä ulkonäkö. Väristä huolimatta tämä ei ole tylsän harmaa Passat.

Volkswagen Passat 2.0 TSI 4Motion

Moottori 1 984 cm3, R4 turbo
Teho 206 kW (280 hv) 5 600 – 6 500 r/min
Vääntö 350 Nm / 1 700 – 5 600 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 5,5 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 7,1 l/100 km
CO2-päästöt 159 g/km
Mitat Pituus 4 767 mm, leveys 1 832 mm, korkeus 1 441 mm, akseliväli 2 786 mm
Omamassa 1 615 kg
Tavaratila 586 – 1 152 l

Mittariston näkymää pystyy muokkaamaan Keskellä saa esimerkiksi kartan ja mittareiden sisälle olevan informaation voi päättää Penkissä on hyvät riittävät säädöt ja myös kynnyslista muistuttaa varustepaketista Takana on hyvin tilaa ja istuma-asento on luonnollinen Tavaratila on hyvän kokoinen, mutta pieni nousu tilan perällä voi vaikeuttaa pitkien esineiden kuljetusta Mallinimi kokonaisuudessaan on varsin pitkä

Kuvat: Mikko Autio