Koeajossa jättimaasturi BMW X7 – Amerikan meininkiä baijerilaisilla mausteilla

BMW laajensi muutama vuosi sitten katumaasturivalikoimaansa isolla X7-mallilla. Rapakon taakse suunnattu malli on rehellisesti iso ja mukava.

Tykkäsimme

Emme tykänneet

  • Oikean hybridiversion puutteesta

Hinta alkaen 129 520 €
Koeajoauto 155 604 €

BMW X7 on eurooppalaisessa mittakaavassa iso auto. Pituutta on reilusti yli viisi metriä, leveyttä kaksi ja akseliväli yli 3 metriä. Kun nämä perinteiset edustusautojen mitat yhdistetään katumaasturin korkeaan koriin, on massiivisuus taattu. Etenkin edestä katsottuna kokonaisuuden kruunaa korkealle viirumaisten ajovalojen väliin sijoitettu valtava munuaismaski.

Sisätiloissa on vastassa tuttu tunnelma merkin muista malleista. Ergonomia on siis kohdallaan kuten myös laatuvaikutelma. Nämä asiat ovatkin eurooppalaisten valmistajien valttikortteja Amerikan markkinoilla, missä osa asiakkaista on alkanut arvostaa laadun tuntua. X7 valmistetaan BMW:n muiden isojen katumaasturien tavoin Yhdysvalloissa, mutta merkin laatustandardien mukaisesti.

Sisätiloissa on vastassa tuttu tunnelma merkin muista malleista. Ergonomia on siis kohdallaan kuten myös laatuvaikutelma. Nämä asiat ovatkin eurooppalaisten valmistajien valttikortteja Amerikan markkinoilla, missä osa asiakkaista on alkanut arvostaa laadun tuntua. X7 valmistetaan BMW:n muiden isojen katumaasturien tavoin Yhdysvalloissa, mutta merkin laatustandardien mukaisesti.

X7:n suuntaus jenkkimarkkinoille näkyy selkeimmin tilantarjonnassa. Auto on mahdollista varustaa kolmannella istuinrivillä, ja tarjolla ovat sekä ylellisyyttä korostava 6-paikkainen versio että maksimaalisen istuinkapasiteetin tarjoava 7-paikkainen versio. Yhdysvalloissa 6-paikkaisuus on eräänlainen standardi, jota odotetaan isoilta katumaastureilta. Toki tilantarjonta ei ole jenkkimerkkien isoimpien mallien tasolla, mutta ainakin periaatteessa X7 istuu perinteiseen perheautoluokkaan.

Vaivatonta voimaa

Tilantarjonnan lisäksi myös voimalinja vakuuttaa. Koeajossa ollut kevythybridijärjestelmän kylkeensä saanut hinnaston aloittava dieselmoottori sopii X7:n keulalle loistavasti. Vääntävä rivikuutonen liikuttaa isoa autoa hienostuneesti ja vaivattomasti. 8-portainen automaattivaihteisto hoitaa tehtävänsä totuttuun tapaan täsmällisesti ja huomaamattomasti. 48-voltin sähköjärjestelmän todellinen kulutushyöty lienee varsin marginaalinen, mutta tämän turvin moottorin sammuminen ja uudelleenkäynnistys tapahtuvat aiempaa sulavammin.

Fyysisistä mitoista huolimatta kaupunkipyörittely luonnistuu kiitettävällä näppäryydellä. Parhaimmillaan X7 on kuitenkin maantiellä, missä autosta kuoriutuu mukavan hiljainen ja vakaa matka-auto.

Euroopan markkinoita ajatellen X7:n mallistosta puuttuu yksi olennainen palanen: ladattava hybridi. Dieselmoottori tarjoaa matka-ajossa kiitettävän taloudellisuuden, mutta korkeat CO2-päästöt rajoittavat ostajakuntaa meidän markkinoillamme. Ratin takana tulee väistämättä mieleen, että ladattava dieselhybridi ei olisi tähän luokkaan lainkaan hullumpi vaihtoehto. Etenkin, kun BMW tarjoaa jo kokoluokkaa pienempään malliin sähköistetyn version kuusisylinterisen bensiinimoottorin yhteyteen. Voi olla, että EU:n päästöpolitiikan ansiosta tällaisia autoja ei enää kauaa täälläpäin myydä.

BMW X7 on Teknavin vauhtikaksikon käsittelyssä tv-kauden toisessa jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 28.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ BMW:n katumaasturimalliston järkäle.

KENELLE Isoa katumaasturia etsivälle.

AJETTAVUUS X7:aa leimaa mukavuus ja vaivattomuus kaikissa ajotilanteissa. Ilmajousitus suodattaa etenkin isot epätasaisuudet hienosti ja pitää korin vakaana hieman vauhdikkaammassakin ajossa. Ohjaus keskialueella on aavistus tahmeutta, mutta kääntöjen aikana tilanne on parempi. Ohjaus on välitetty yllättävän hitaaksi, mistä johtuen rattia saa pyöritellä ihan kunnolla kaupungin katuja kierrellessä. 

SUORITUSKYKY Vahvasti jo alakierroksilta vääntävä dieselmoottori puolustaa paikkaansa painavan ja ison auton keulalla. X7 liikkuu vaivattomasti kaikissa tilanteissa, eikä auton kanssa jää jalkoihin missään arkipäiväisissä tilanteissa.

TILAT Kuljettajan paikalla on identtiset oltavat muiden isojen BMW-mallien kanssa. Palikat ovat siis hyvin kohdallaan ja ratin takana on helppo viihtyä. Toinen istuinrivi tarjoaa parhaimmillaan hulppeasti tilaa, mutta istuinmukavuus ei ole mittojen tavoin edustusautojen tasolla. Toisen rivin istuimet ovat sähkösäätöiset, ja sopivalla kompromissilla myös kolmannella rivillä aikuinen jaksaa siirtyä pieniä matkoja. Parhaiten kolmas rivi soveltuu lasten käyttöön. Tavaratilaa on viisipaikkaisena hulppeasti ja kaikki istuimet kaatamalla onnistuu pienimuotoiset muuttohommatkin.

MALLISTO Dieselmallin lisäksi X7:n keulalle on tarjolla 3,0-litrainen bensakuutonen (245 kW (333 hv)) sekä 4,4-litrainen V8 (390 kW (530 hv)). Vakiovarustelu on kattava ja lisävarusteluun on mahdollisuus upottaa rahaa perheauton verran.

BMW X7 xDrive40d MHEV
Polttomoottori 2 993 cm3, R6 turbo
Teho 250 kW (340 hv) / 4 400 r/min (48V-järjestelmä 8 kW)
Vääntö 700 Nm / 1 750–2 250 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 6,1 s
Huippunopeus 245 km/h
EU-kulutus 7,7 l/100 km
CO2-päästöt 202 g/km
Mitat Pituus 5 151 mm, leveys 2 000 mm, korkeus 1 805 mm, akseliväli 3 105 mm
Omamassa 2 470 kg
Perävaunumassa jarruin 3 500 kg
Tavaratila 326–2 120 l

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.