Koeajossa BMW 330e xDrive – nelivedolla ladattu hybridi

Hybridimallit valtaavat markkinaosuuksia vauhdilla ja BMW laajentaa 3-sarjan mallistoa nelivetoversiolla.

Tykkäsimme

Emme tykänneet

  • Alustan lievästä pintakovuudesta
  • Tavaratilan pienentymisestä

Hinta alkaen 55 939 €
Koeajoauto 69 697 €

BMW on monien muiden valmistajien tavoin laajentanut mallistonsa hybriditarjontaa ripeään tahtiin. Hybrimallien tarjonta on viime aikoina laajentua eri korimalleilla sekä vetotavoilla. Etenkään nelivetoisten lataushybridien tarjonta katumaasturimallien ulkopuolella ei ole ollut turhan laajaa, joten 3-sarjan 330e xDrive on varsin tervetullut vaihtoehto hybridimarkkinoille.

Sähköistyksen osalta nelivetoversio ei eroa takavetosisaresta. Sähkömoottori on siis sijoitettu 2-litraisen bensaturbon ja 8-portaisen automaattivaihteiston väliin. Toteutus mahdollistaa siis myös pelkällä sähkökäytöllä nelivedon käytön. Akusto on sijoitettu taka-akselin päälle ja se nappaa siivun tavaratilan litroista; muussa mallistossa tilavuudeksi kirjataan 480 litraa, kun hybridin tapauksessa tilaa on 375 litraa.

bmw_330e_g20_takaviisto2

Täydellä latauksella WLTP-mittauksen mukaiseksi toimintamatkaksi ilmoitetaan 60 kilometriä. Rauhallisessa ajossa taajamanopeuksilla tämä on myös saavutettavissa, joten moni pystyy hoitamaan arkiajot pelkällä sähköllä. 83 kW ja 265 Nm tarjoava sähkömoottori liikuttaa autoa taajamanopeuksissa vaivattomaan tahtiin, mutta lähes 1 900 omamassa alkaa tuntua maantienopeuksissa. Pääasiassa voimalinjan toiminta on miellyttävää, mutta pelkällä sähköllä ajettaessa vaihteen vaihdot tuntuvat kovemmissa kiihdytyksissä varsin selkeästi.

Kaikkia tehovaroja hyödynnettäessä auto liikahtaa vaivattomaan tahtiin, mutta ei ehkä aivan niin pirteästi kuin lähes 300 hevosvoiman tehoilta odottaisi. Tätäkin tunnetta selittää varsin korkea massa. Voimalinjan osalta myös moottorin ääneltä toivoisi hieman hienostuneempaa luonnetta.

bmw_330e_g20_kulutus1

Suurempi massa tuntuu jossain määrin myös ratin takana. Alustassa on havaittavissa pintakovuutta, jollaista ei muissa malleissa ole. Tämä ei myöskään mene koeajoauton M Sport -varustelun piikkiin, sillä lataushybridin tapauksessa tämä varustelu ei tuo mukanaan matalampaa ja jäykempää alustaa. Vakioalustan lisäksi tarjolla on säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu alusta. Massa on havaittavissa myös auton käytöksessä pidon rajoilla. 330e on huomattavasti aliohjaavampi kuin sisarmallinsa, jotka ovat leikkisämpiä ajettavia.

BMW 330e on vaivaton kokonaisuus, jossa kuitenkin muutamat yksityiskohdat paljastavat sähkötekniikan olevan tämän sukupolven kohdalla vielä kompromissiratkaisu. Käytettävyyden kannalta suurimman rajoituksen tuo huomattavasti pienempi tavaratila, mutta jos tämän kanssa pärjää, niin muihin ominaisuuksiin tottuu varsin helposti.

BMW 330e xDrive on Risto Virtasen testissä Teknavin 20. tv-kauden toisessa jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntain 11.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ BMW:n 3-sarjan hybridin nelivetoversio.

KENELLE Nelivetoista BMW:n lataushybridiä etsivälle.

AJETTAVUUS Uusi 3-sarja on ajettavuudeltaan varsin vaivaton ja tasapainoinen. Ohjauksen keskialueen tunnottomuus hieman heikentää turhaa suuntavakautta, mutta kääntöjen aikana ohjaus toimii loogisesti. Pidon rajoilla lähes 1 900 kilon omamassa tuntuu muista malleista poikkeavana aliohjautumisena, eikä 3-sarjan hybridi tarjoa aivan sisarmalliensa kaltaista ketteryyttä.

SUORITUSKYKY Hybridivoimalinja liikuttaa 3-sarjalaista vaivattomasti, mutta ei mitenkään erityisen urheilullisesti. Pelkällä sähkömoottorilla pärjää hyvin taajamanopeuksissa, mutta jo maantie- ja etenkin moottoritienopeuksiin kiihdyttäminen ottaa aikansa.

TILAT Kuljettajan paikalle on helppo kotiutua ja ergonomia on kunnossa. Takapenkillä on hyvin tilaa kahdelle aikuismatkustajalle. Hybridiversion pieni tavaratila on valitettavan pieni.

MALLISTO Nyt ajetun lataushybridin lisäksi BMW 3-sarjan keulalle on tarjolla kolme tehoversiota 2,0-litraisesta bensakoneesta (115 kW/156 hv, 135 kW/184 hv ja 190 kW/258 hv), 2,0-litrainen diesel (140 kW/190 hv), kaksi tehoversiota 3,0-litraisesta dieselistä (195 kW/265 hv ja 250 kW/340 hv) ja 3,0-litrainen bensakone (275 kW/374 hv). Kaikki kuusisylinteriset eli 3,0-litraiset ovat aina nelivetoisia ja muut mallit pienintä bensakonetta lukuun ottamatta ovat tarjolla takavedon lisäksi nelivetoisina. Kaikki mallit ovat automaattivaihteisia ja saatavana sekä neliovisena sedanina että farmarikorisena. Jo perusvarustelu pitää sisällään olennaiset perusvarusteet, mutta lisävarustelistan parissa vierähtää helposti hetki jos toinenkin.

bmw_330e_g20_perä

BMW 330e xDrive
Polttomoottori 1 998 cm3, R4 turbo
Teho 135 kW (184 hv) / 5 000-6 500 r/min
Vääntö 300 Nm / 1 350-4 000 r/min
Sähkömoottori
Teho 83 kW (113 hv)
Vääntö 265 Nm
Yhteisteho 215 kW (292 hv)
Yhteisvääntö 420 Nm
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 5,8 s
Huippunopeus 230 km/h (sähköllä 140 km/h)
Akkukapasiteetti 12,0 kWh (brutto)
Lataus AC Type 2 3,7 kW (1×16 A)
Toimintamatka sähköllä 60 km
Yhdistetty polttoaineenkulutus 1,6 l/100 km
CO2-päästöt 37 g/km
Yhdistetty energiankulutus 14,8 kWh/100 km
Mitat Pituus 4 709 mm, leveys 1 827 mm, korkeus 1 444 mm, akseliväli 2 851 mm
Omamassa 1 895 kg
Perävaunumassa jarruin 1 500 kg
Tavaratila 375l

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidätFacebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.