Ford laittaa lisää painetta kattilaan Focuksen RS-versiolla. Tässä on kompaktia perhesporttia etsiville yksi ensi vuoden hittituotteista. Teknavin yhteistyökumppani Auto Zeitung pääsi jo auton kyytiin.
Tykkäsimme
tasapainoisesta ajettavuudesta
nelivedon tuomasta vakaudesta
jousitusmukavuudesta
vahvasti vääntävästä moottorista
Emme tykänneet
nelisylinterinen ei pärjää fiiliksessä viisisylinteriselle moottorille
ohjaamo tehty ehkä liiaksikin arkiajoa varten
Kompaktien perhesporttien kehitysosastoilla on riittänyt vilskettä viime aikoina. Fordilla on jo tässä luokassa kaksilitrainen Focus ST, mutta sen 250 hevosta eivät riitä tehokisassa kovin pitkälle. Seatilla on mallistossa 280-heppainen Leon Cupra, Skodalla 230-heppainen Octavia RS, VW:llä 230-heppainen Golf GTI ja Peugeotilla 270-heppainen 308 GTI – lisäksi Civic Type R laittaa eturenkaille 310 heppaa. Golfista on toki tarjolla myös 300-heppainen ja nelivetoinen R. Laatuluokasta vaihtoehdoksi voi nostaa vielä 300-heppaisen ja niin ikään nelivetoisen Audi S3:n. Uusi ja nelivetoinen Focus RS asettunee näistä ennen kaikkea R-Golfia vastaan.
RS:n moottori on 2,3-litrainen Ecoboost-bensaturbo, josta kutitellaan ulos 350 heppaa. Arvo on hyvä, mutta Mercedes ottaa esimerkiksi A-sarjan AMG-versiosta irti vielä enemmän tehoa kolme desiä pienemmästä voimanlähteestä. Mutta hyvä näinkin.
RS:n kehityksestä on vastannut Fordin globaali tehokkaiden autojen kehitysyksikkö, jota johtaa vielä muutama vuosi sitten Fordin ralliautojen teknisestä kehityksestä vastannut Tyrone Johnson.
Hän on paikalla, kun pääsemme ensi kertaa ensi vuonna myyntiin tulevan uuden RS:n kyytiin. Johnsonin mukaan uuden RS:n kehityksessä oli kaksi tärkeää kohtaa. Ensinnäkin autosta haluttiin tehdä hyvin neutraali ajettava, joten RS:n taipumasta aliohjata haluttiin vähentää niin paljon kuin se vain oli mahdollista. Toinen tärkeä kehityskohde oli auton mukavuus arkiajossa. Edeltäjä sai hieman pyyhkeitä siitä, että sen jousitus oli liian jämäkkä.
Focuksen ajettavuutta on hiottu paljon Fordin Belgian Lommelissa sijaitsevassa kehityskeskuksessa. Ja siellä myös me saamme ensikosketuksen liikkuvaan autoon. Tosin ensin vain apukuskin paikalta, varsinaiset koeajot ovat luvassa myöhemmin ensi vuoden puolella.
Ensikyydit vakuuttavat. Tässä autossa on paljon potentiaalia. Kuusivaihteinen manuaaliaski näyttäisi toimivan moitteetta, ja se korostaa tämän auton olevan yhä ajajan auto. Manuaalivaihteisto myös keventää autoa automaattivaihteistoon verrattuna, joten senkin avulla voidaan pitää RS:n puskemistaipumuksia kurissa.
Nelivedosta vastaa kaksi sähköhydraulisesti ohjattua lamellikytkintä, jotka voivat välittää tarpeen tullen kaiken taka-akselille tulevasta voimasta vain toiselle renkaalle. Tämä nopeuttaa mutka-ajoa selvästi. Se myös tekee mutka-ajamisesta yhdessä vahvasti (470 Nm) vääntävän moottorin kanssa melko helppoa – ja myös sivuluisussa. Tätä mieltä ovat myös Fordin insinöörit, jotka ovat kehittäneet tätä varten oman ajoprofiilin. Sen avulla kaikki voivat kokeilla oikean paikan tullen, miltä tuntuu olla Ken Block.
Hieman alle 1 500 kilon painoinen Focus RS kiihtyy satasen vauhtiin 4,7 sekunnissa, ja auton huippunopeus on 266 km/h.
Fordilla on paljon pelissä uudella RS:llä. Siksi auton kehitykseen on laitettu paljon paukkuja, ja auton ajettavuutta on hiottu Lommelin lisäksi myös haastavissa olosuhteissa ympäri maailmaa. Ja onpa myös Ken Blockilla ollut sanottavansa auton ajettavuuteen…
—
Jos Focus RS kiinnostaa kovasti, niin tsekkaile alla olevat videot auton kehitystyöstä.