Näetkö varmasti kaiken ratin takana? – Kaihi voi hiipiä huomaamatta ja heikentää ajoturvallisuutta

Liikenteen tärkein turvavaruste ei ole pelkkä turvavyö, vaan myös oma näkö. Moni suomalainen ajaa tietämättään heikentyneellä näöllä – usein syynä on kaihi, joka kehittyy pikkuhiljaa ja hämärtää maailmaa hiljalleen.

Tällä kertaa Teknavi lähti Inkooseen Marcus Grönholmin tilalle, jossa päästiin kokeilemaan, miltä maailma näyttää kuljettajan silmin, jolla on kaihi.

“Tosi vaikeaa ajaa – en nähnyt edes omaa traktoriani”

Rallin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm istui autoon kaihisimulaatiolasit päässään. Tulokset olivat pysäyttäviä.

”Mä oon ajanut niillä kerran aiemminkin, ja se on aina järkytys, miten huonosti näkee. Että tällä näöllä joku oikeasti ajaa liikenteessä”, Grönholm ihmettelee.

Hänen mukaansa ajaminen muuttui heti epävarmaksi ja tempo hidastui.

”Pitää hiljentää vauhtia, kun ei näe eikä pysty reagoimaan.” Grönholm ei nähnyt laseilla edes omaa traktoria. ”Jos vähääkään epäilee näköään, kannattaa mennä silmälääkäriin. Muuten on vaarana sekä itselleen että muille.”

Hyvä näkö optikkoliikkeessä ei aina tarkoita hyvää näköä liikenteessä

Ulla Näpänkangas, toimitusjohtaja Silmäasema Sairaala Oy:stä, muistuttaa, että näkökyky on hyvin subjektiivinen kokemus.

”Jos kerron näkeväni hyvin, mittaustulos voi silti kertoa muuta. Lisäksi optikkoliikkeen valaistus ja kontrastit on rakennettu niin, että saadaan kaikki mahdollinen irti näöstä. Liikenteessä olosuhteet ovat toiset”, Näpänkangas selittää.

Tilastojen mukaan joka neljännellä yli 65-vuotiaalla on jo kaihin ensimerkkejä, ja yli 80-vuotiailla sitä esiintyy käytännössä kaikilla.

”Tyypillisesti kaihi näkyy ensin hämäränäön heikkenemisenä. Tarvitaan enemmän valoa lukemiseen, kirkkaat valot häikäisevät ja maailma tuntuu sumealta”, Näpänkangas kertoo.

Kaihia ei voi parantaa laseilla – vain leikkaus auttaa

Kaihi on silmän linssin samentuma, jota ei voi hoitaa lääkkein tai silmälasein. Ainoa tehokas hoito on leikkaus. Se on nopea ja turvallinen toimenpide.

Näpänkangas vertaa näön huoltamista auton kunnossapitoon: ”Uusia silmiä ei voi ostaa kaupasta. Kun auton polttimo vilkkuu, vaihdetaan lamppu – sama ajatus kannattaa soveltaa myös omaan näköön.”

Testi paljasti karun totuuden

Toimittaja Satu Tuomisto kokeili ajamista kaihisimulaatiolasit päässään.

”Kaikki oli sumeaa. Vastaan tulevien autojen valot häikäisivät ja liikennemerkit jäivät tunnistamatta. Olo oli epävarma, vaikka reitti oli tuttu”, Tuomisto kuvailee.

Liikenteessä ajotaito ei yksin riitä, jos näkö ei ole kunnossa. Turvallisuus lähtee siitä, mitä näemme. Jos maailma tuntuu tummenevan, häikäisee tai yksityiskohdat katoavat, on aika varata aika silmälääkärille. Se voi olla pieni, mutta ratkaiseva teko – sekä oman että muiden turvallisuuden puolesta.

LUE MYÖS

Teknavin 30. juhlakausi tuo tullessaan yllätyksen – oma podcast käynnistyy!

Näkyvyys alkaa tuulilasista – pieni särö voi olla iso riski

Ford E-Tourneo Courier – käytännöllinen tila-auto sähköisenä

SEURAA TEKNAVIA SOMESSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramistaYouTubestaTikTokistaLinkedInista ja Spotifyssa.