Artura on McLarenin ensimmäinen sarjatuotannossa oleva hybridimalli. Sähköllä ja bensalla toimiva koneen huippunopeus on jopa 330 km/h.
Artura on McLArenin ensimmäinen varsinaisesti sarjatuotannossa oleva hybridijärjestelmää käyttävä malli. McLaren on aiemmin kokeillut hybriiditekniikkaa erikoismalleissaan P1 ja Speedtail, mutta nyt sillä on käsissään kimpale, jonka toivotaan takovan vain ja ainoastaan kultaa.
Teknavin Vauhtikaksikko aloittaa kevyesti ja kurvailee alkumatkan sähköllä. Pelkällä sähköllä Arturan kanssa voi ajaa 31 kilometriä. Ensivaikutelmat ovat monitulkintaiset.
-Sen mitä mä oon ajanut McLarenin autoja niin tämä on vähän raskaan tuntuinen. Mutta tämän parin kolmen kilometrin jälkeen niin ihan hieno matka-auto, Markku Alen kuvailee ensikokemuksiaan.
Hybriditeknologiaa hyödyntävä takavetoinen ja keskimoottorinen superauto tuottaa 680 hevosvoiman yhteistehon. Suurin vääntömomentti on 720 newtonia. Huippunopeus on peräti 330 km/h ja sadan kilometrin tuntinopeus saavutetaan kolmessa sekunnissa. Artura on ensimmäinen McLaren, jossa käytetään sähköistä tasauspyörästöä. Uusien rakenteiden ansiosta ja kahden sylinterin pudottamisella pois moottorista on saatu omamassa alle 1400 kilon.
McLaren Artura
- Moottori: V6 biturbo + sähkö
- Yhteisteho: 680 hv
- Vääntö: 720 Nm
- Toimintamatka sähköllä: 31 km
- 0.100 km/h: 3,0 s
- Huippunopeus: 330 km/h
- Kulutus: 4,6 l / 100 km
- Päästöt: 104 g/km
- Omapaino: 1395 kg
- Vaihteisto: 8 portainen kaksoiskytkin
- Hinta: 272 000 euroa
Arturaa saa ajaa pupillit lasissa
On aika testata auton todelliset tehot. Kun kaikki tehot otetaan käyttöön, ilmenee todellinen agressiivisuus.
-Heti ensimmäinen fiilis, että kyllä pysyy tiessä. Todella jämäkkä alusta, se oikein imee tähän, Alén selostaa.
Lyhyt ja kapea testirata eivät tee oikeutta koeajolle. Lisäksi kevätsade yllättää Teknavin Vauhtikaksikon. Mutta mitenkään ei jää epäselväksi, mistä Arturassa on kysymys.
-Me ei ikinä päästä oikein sille alueelle mistä tää repis, Alén harmittelee.
-Ihan saatanallistahan tää meno on. Saakeli tää repii perseen irti, että kyllä tässä jonkinlaisen käsityksen saa, Terva-aho uskaltaa olla eri mieltä kollegansa kanssa, puristaessaan kahvaa.
-Kyllä tätä tarvii ajaa pupillit lasissa, Alén ynnää kokemusta.
McLaren Artura on superauto
Vaikka meno radallla olikin melko repivää, auton suorituskyky tyrmäsi ja ajettavuus häikäisi herramme. Puutteitakin huomattiin, mutta McLarenin Artura kuuluu ehdottomasti superautojen luokkaan.
-Kyllä McLaren on ottanut paljon kiinni, kun puhutaan tästä superautobisneksestä. Mutta kun verrataan Porcheen ja Ferrariin niin McLaren on suhteessa aika pieni tehdas, Alén sanoo.
-Pieni tappio tuli tässä hybriditaistelussakin. Ferrarihan ehti jo tuoda ulos 296-mallin, jota voi tavallaan verrata tähän. Ferrari ja Porsche tuntuu aina olevan yhden stepin edellä, Terva-aho komppaa.
–Kun autossa on näin paljon hevosvoimia, niin vaikka ajettaisiin asfaltilla, kyllä tällainen auto tarvitsee ehdottomasti nelivedon. Ja etenkin jos tuodaan Suomeen. Jarrua tässä täytyy painaa yllättävän kovaa. Jarrupalat saisi olla vähän pehmeämmät. Mutta nämä ovat vain minun mielipitetiä. Autohan on täydellinen, Alén tiivistää mielipiteensä.
Lue myös
Koeajo: ”Tää on ihan pyssy” -Vauhtikaksikon alla uusi Range Rover Sport
Lupa herkutella – McLaren 570S, Markku Alén ja Alastaron moottorirata
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista ja YouTubesta.