Sovelluskauppa oli kovassa vauhdissa vuonna 2020.
Apple itse kertoi aiemmin App Store -sovelluskauppansa takoneen jälleen uusia ennätyksiä joulun ja uudenvuoden aikana. Applen App Storen ja Googlen Google Playn menestyksestä koko vuoden 2020 osalta on saatu kattavasti tietoa myös ulkopuolisesta raportista, ja viime vuosi oli jälleen sovelluskaupoille ennätyksellinen kasvun kiihdyttyä selvästi.
Apple kertoi aiemmin, että Apple-laitteiden käyttäjät tekivät App Storessa ostoksia 1,8 miljardilla dollarilla eli noin 1,5 miljardilla eurolla viikossa jouluaatosta uudenvuodenaattoon, ja tämä summa kasvoi 27 prosentilla vuotta aiemmasta. Uudenvuodenpäivänä käyttäjät tekivät ostoksia ennätysmäisellä 540 miljoonalla dollarilla eli noin 445 miljoonaa eurolla päivässä, missä oli kasvua peräti 40 prosenttia vuodentakaisesta 386 miljoonasta dollarista.
Sovellusanalytiikkaan erikoistunut tukimusyhtiö Sensor Tower on arvioinut kulutuksen App Storen ja Google Playn kautta yltäneen koko vuoden 2020 aikana maailmanlaajuisesti yhteensä 111 miljardiin dollariin eli yli 90 miljardiin euroon. Tähän sisältyvät sovellusten ostot, sovellusten sisäiset ostot sovelluskauppojen maksujärjestelmien kautta sekä niiden kautta tehdyt erilaiset sovelluksiin liittyvät tilaukset. Mukana summassa ei ole muita sovelluksissa tehtyjä ostoja (esimerkiksi verkkokauppaan tai vaikkapa ruokatilauksiin liittyen), eikä myöskään veroja.
Sovelluksiin käytetty summa kasvoi peräti 30,2 prosentilla edellisvuonna saavutetusta 85,2 miljardista dollarista.
Applen App Storessa sovelluskauppa kasvoi 72,3 miljardiin 30,3 prosentin vuotuisella kasvulla. Google Playssa kasvu oli 30 prosenttia 29,7 miljardiin dollariin. Vaikka Android-laitteilla on käyttäjiä selvästi Apple-laitteita enemmän, ovat Apple-käyttäjät perinteisesti käyttäneet sovelluksiin huomattavasti enemmän rahaa eikä tämän muuttumisesta ole mitään merkkejä.
Yhteensä 111 miljardin dollarin sovelluskauppapotista 31,4 miljardia dollaria kului muihin kuin peleihin, ja tältä osin kasvu oli 42 prosenttia. Tässä esimerkiksi suoratoistopalvelujen kasvulla on merkittävä rooli. Pelit kerryttivät kuitenkin yhä 65,8 prosenttia App Storen ja 82,6 prosenttia Google Playn kokonaissovelluskaupasta, ja yhteensä 79,5 miljardin dollarin potin.
Uusia sovellusasennuksia App Storesta ja Google Playsta Sensor Tower arvioi viime vuonna tehdyn yhteensä 143 miljardia kappaletta, missä oli kasvua 23,7 prosenttia edellisvuodesta. Erityisesti koronapandemian vaikutukset ovat kiihdyttäneet laitteiden käyttöä sekä myös valittujen sovellusten suosiota hurjalla tavalla.
Yksittäisistä sovelluksista esimerkiksi videopuhelupalvelu Zoomin asennukset kasvoivat 1 686 prosentilla 212,5 miljoonaan Applen App Storessa. WhatsApp puolestaan ylsi 598 miljoonaan asennukseen Google Playn puolella.
TikTok oli kuitenkin vuoden kokonaisuutena ladatuin mobiilisovellus, kuin myös eniten myyntiä sovelluskauppojen kautta kerännyt muu sovellus kuin peli. Sensor Towerin mukaan TikTok, mukaan lukien sen kiinalainen versio Douyin Applen App Storen osalta Kiinassa, keräsi 1,2 miljardin dollarin myynnin sovelluskaupan kautta viime vuoden aikana.
Eniten tuottaneet sovellukset muista kuin peleistä vuonna 2020
Eniten ladatut sovellukset muista kuin peleistä vuonna 2020
Eniten tuottaneet mobiilipelit 2020
Eniten ladatut mobiilipelit 2020