Suomessakin myyntitilastojen kärkipaikkoja hallinneen Nissan Qashqain seuraavan sukupolven malli on julkistettu.
Perhe-crossovereiden luokaan vahvan jälkensä jättäneen mallin ensimmäinen sukupolvi julkistettiin vuonna 2007, ja autoa on sen jälkeen myyty maailmanlaajuisesti kaksi miljoonaa kappaletta.
Toisen sukupolven malli on edeltäjäänsä tyylikkäämpi, taloudellisempi ja laadukkaampi. Siitä huolimatta ennakkotietojen perusteella hintataso ei juurikaan ole noussut.
Auton mittasuhteet ovat säilyneet entisen kaltaisena. Pituutta ja leveyttä on tullut hiukan lisää, ja korkeus on aavistuksen madaltunut. Sisätilaa on kuitenkin edeltäjää enemmän.
Uusi Qashqai on ensimmäinen eurooppalainen malli, joka käyttää Renault–Nissan-konsernin yhteistä pohjalevyä. Vuoteen 2020 mennessä rakennetta tullaan käyttämään yhdessätoista Renaultin ja kolmessa Nissanin mallissa.
Moottorivaihtoehdot alkavat uudesta 115-hevosvoimaisesta 1,2-litraisesta bensaturbosta, ja dieseleinä toimivat 110-hevosvoimainen 1.5 dCi sekä 130-hevosvoimainen 1.6 dCi.
Edellisen mallin tavoin auto on normaalisti etuvetoinen, mutta 1,6-litraisen yhteyteen voi valita nelivedon. CVT-automaatin saa myös vain saman moottorin yhteyteen.
Varustelumahdollisuudet ovat parantuneet, ja autoon saa monia uusia turvallisuus- ja mukavuusvarusteita. Mallisto supistuu seitsenpaikkaisen Qashqai+2:n jäädessä pois valikoimasta.
Uutta Qashqaita odotetaan markkinoille alkuvuodesta.