Peugeot on monien muiden valmistajien tavoin laajentanut viime aikoina mallistoaan aggressiivisesti katumaasturihenkisillä versioilla. Nyt malliston lippulaivaksi saadaan perinteisempää tyyliä edustava 508.
Hinnat julkaistaan syyskuussa
Sukunäöstä tällä hetkellä markkinoilla olevaan malliin ei ole tietoakaan. Uusi 508 on mitoiltaan huomattavasti nykyistä kompaktimpi ja pituutta autolla on noin 8 senttiä nykyistä vähemmän eli 4,75 metriä, ja korkeus jää sekin nykyistä vähäisemmäksi 1,4 metriin. Leveyttä puolestaan on tullut hieman lisää. Näiden seurauksena auton mittasuhteet ovat menneet täysin uusiksi, ja kokonaisuus näyttää edeltäjäänsä tasapainoisemmalta. Keulan ilmeessä huomio kiinnittyy leijonan hampaista inspiraationsa saaneisiin pystyihin päiväajovaloihin, jotka antavat autolle aggressiivista ilmettä. Perän kulmikkuus puolestaan tuo kokonaisuudelle ryhtiä.
Kuljettajan paikalla on vastassa Peugeotin muusta mallistosta tuttu i-Cockpit-ohjaamo. Pieni ohjauspyörä saattaa alkuun tuntua hieman erikoiselta, mutta kokonaisuus osoittautuu hetken totuttelun jälkeen varsin toimivaksi, ja ohjauspyörän kehän yläpuolelta näkyvä näytöllä toteutettu mittaristo on hyvin näkökentässä. Keskikonsolissa sijaitsevaa kosketusnäyttöä on käännetty selvästi kuljettajaa kohti ja ergonomia on kokonaisuudessaan hyvä. Keskikonsolin design ja näytön alapuolella olevat katkaisimet ovat tuttuja jo 3008:sta, mutta toki asettelu ja yksityiskohdat ovat saaneet oman ilmeensä. Uusi 508 vakuuttaa myös laatuvaikutelmansa osalta. Pääsimme tosin tutustumaan vain hyvin varusteltuun GT-versioon, joten perusvarustellun auton tunnelmien arviointi jää kotimaassa tehtäväksi. Takatilat puolestaan ovat saaneet antautua linjakkuudelle, ja noin 180 senttisellä on ryhdikkäästi istuttaessa pää kiinni kattoverhoilussa. Tavaratila puolestaan on miellyttävän laaja, minkä lisäksi iso fastback tyyliin avautuva luukku helpottaa tilan käyttöä.
Malliston lippulaivan pellin alta löytyy uusi tehoversio 1,6-litraisesta PureTech-bensaturbosta. 225-hevosvoimaisen voimanlähteen parina toimii 8-portainen Aisinin valmistama automaattivaihteisto. Rauhallisessa ajossa voimalinja toimii hyvin pehmeästi, eikä vaihtoja huomaa juuri muusta kuin kierroslukumittarista ja lievästi sisään kantautuvasta moottorin äänestä. Syvemmälle kaasupoljinta polkaistessa auto liikahtaa vaivattomasti, mutta ei aivan teholukemien tuntoisesti. Valmistajan ilmoittaman mukaan auton pitäisi keretä satasen nopeuteen pelkän kuljettajan kanssa 7,3 sekunnissa, mutta pikaisten käsiajanottojen perusteella lukemat kahden matkustajan kanssa olivat lähempänä 9 sekuntia.
Moottoria paremman vaikutuksen tekee alusta. 1,6-litraisen bensamoottorin, eli 180- ja 225-hevosvoimaisten mallien yhteydessä aina vakiona oleva säädettävä iskunvaimennus toimii kaikilla kolmella asetuksella (Comfort, Normal, Sport), tasapainoisesti. Comfort tarjoaa hitaissa nopeuksissa pehmeän keinahtelevaa kyytiä, mutta meno jämäköityy sopivasti vauhdin kasvaessa. Sport puolestaan on huomattavasti napakampi, mutta turhaa pintakovuutta ei ole havaittavissa tälläkään asetuksella. Ainoana kauneusvirheenä terävät saumat aiheuttavat pienillä nopeuksilla ajoittain korin tärähtelyä.
Uusi 508 tuntuu ohjauspyörän takana kokoistaan pienemmältä autolta, mitä voi tässä kokoluokassa pitää positiivisenä suorituksena. Auto reagoi sopivan ripeän ohjauksen pyyntöihin viiveettä, ja nopeuden kasvaessakin 508 taittuu nöyrästi tiukkoihinkin mutkiin. Ohjaus ei täysin vakuuta ja tuntuma jää hieman turhan etäiseksi.
Uusi 508 on iso askel oikeaan suuntaan. Se tarjoaa persoonallista tyyliä perusasioita unohtamatta. Se erottuu sekä ulkonäöllään että sisätilojen tyylikkäällä ja valtavirrasta poikkevalla toteutuksella. 508:lla on menestyksen avaimet hallussa, mutta lopputuloksen tulee ratkaisemaan vielä avoimena oleva hinnoittelu. Hinnat julkaistaan syyskuussa ja ensimmäisiä autoja voidaan odottaa saapuvaksi Suomeen lokakuussa. Farmariversiota puolestaan pitää odottaa ensi vuoden puolelle.
Kuvat: Mikko Autio