Ford Mustang on amerikkalaisvalmistajan legendaarinen urheiluauto. Nyt nimellä ratsastetaan kohti sähköistä tulevaisuutta katumaasturin korissa.
Uusia sähköautoja tulee markkinoille tasaiseen tahtiin. Fordilta on nähty aiemmin sähköisellä voimalinjalla varustettu Focus, mutta nyt on vuorossa uuden sukupolven täyssähköauto. Valmistajan mukaan kyseessä on täysin uusi ja alusta lähtien sähköautoksi suunniteltu malli. Nimellä haetaan kuitenkin tukea historiasta, sillä katumaasturi kantaa nimeä Mustang Mach-E. Nimivalinta tuntuu hieman erikoiselta; miksi valmistaja haluaa liittää ensimmäisen uuden sukupolven sähköauton legendaarisen muskeliauton bensankatkuiseen mallistoon. Kuulemma tämä on ”uuden sukupolven Mustang-omistajille”.
Uusi Ford Mustang Mach-E on siis nimestään huolimatta katumaasturi. Keulan muodoissa on löydettävissä sekoitus Fordin nykymallien muotoilua ja ajovalot sekä keulapelti muistuttavat Mondeon nykytyyliä. Etuviistosta takapyörän pokkaus muistuttaa jossain määrän uuden Puman tyyliä. Sivuprofiiliin on selvästi haettu coupémaista tyyliä viistolla kattolinjalla, ja myös lähes 3,0 metrin akseliväli herättää huomiota aavistuksen yli 4,7 metrin mittaisessa autossa. Ponnekkaat pyöränkaaret yhdesäs takavalojen kanssa vievät mielikuvat selkeimmin Mustangin suuntaan.
Sisätiloissa Mustang Mach-E ottaa selkeän irtioton merkin muusta mallistosta. Iso 15,5-tuumainen pystysuuntaisesti aseteltu näyttö tuo sekä ulkonäkönsä että käyttöliittymänsä puolesta raikasta ilmettä sisätiloihin. Järjestely sekä käyttöliittymän ilme tuovat väistämättä mieleen erään vuonna 2012 nähdyn amerikkalaisen sähköautovalmistajan tuotteen. Mittariston roolia hoidetaan pienemmällä ja vaakasuuntaisella näytöllä, joka Mustangin tapaan tarjoaa erilaisia näkymiä ajoasetusten mukaan.
Kaksi tehoversiota, kaksi akustoa, kaksi vetotapaa
Perusmallin Ford Mustang Mach-E on takavetoinen ja varustettu 75,7 kWh akustolla. Tämä versio tarjoaa tehoa 190 kW (258 hv) ja vääntöä 415 Nm. Auton massasta ei ole tietoa, mutta tämän version kiihtyvyyden valmistaja tavoittelee asettavan alle kahdeksaan sekuntiin. Perusmallin toimintasäteen arvioidaan olevan 450 kilometriä. Takavetoinen versio on saatavissa myös 98,8 kWh akustolla, jolloin tehoa 210 kW (285 hv) ja toimintamatka yhdellä latauksella 600 kilometriä.
Mustang Mach-E tulee tarjolle myös nelivetoisena molemmilla akustoilla. Pienemmän akuston yhteydessä kokonaisteho on kahdesta moottorista huolimatta sama kuin takavetoisella (190 kW (258 hv)), mutta vääntöä on tarjolla 565 Nm. Tämän mallin odotetaan kiihtyvän sataseen alle seitsemässä sekunnissa ja toimintamatkaa luvataan 420 kilometriä. Isommalla akulla varustettu nelivetoinen tarjoaa saman väännön, mutta tehoa on 248 kW (337 hv) ja toimintamatkaa tarjolla 540 kilometriä.
Näiden lisäksi malliston huipulle tulee Mustang Mach-E GT, joka on aina nelivetoinen ja varustettu isommalla akustolla. Se tarjoaa tehoa 342 kW (465 hv) ja vääntöä 830 Nm, joiden turvin 0-100 km/h pitäisi taittua alle viidessä sekunnissa. GT-mallin toimintasäteeksi valmistaja lupaa 500 kilometriä WLTP-syklin mukaisesti.
Akusto on sijoitettu luonnollisesti matkustamon alapuolelle, ja se varustettu sekä jäähdytyksellä että lämmityksellä. Ainakin isommalla akustolla varustettu versio tukee 150 kW:n pikalatausta. Ainoa tieto, jonka valmistaja ilmoittaa pienemmällä akulla varustetun auton lataamisesta on, että sen ”odotetaan latautuvan 10 prosentin lataustilasta 80 prosentin lataustilaan noin 38 minuutissa ladattaessa tehokkailla pikalatausasemilla”. Alaviitteissä kaikkien arvioiden kerrotaan perustuvan edelleen tietokonesimulaatioihin.
Fordin uuden sukupolven sähköautoa joutuu vielä hetken aikaa odottamaan. Mustang-perheen uusin tulokas nimittäin ennättää markkinoille arvioiden mukaan vuoden 2020 lopulla, ja GT-mallin suorituskyvystä päästään nauttimaan kesällä 2021.
Kuvat: Valmistaja
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.