Koeajossa kompaktien sporttien klassikko – Golf GTI

Jotkin asiat eivät meno pois muodista, ja automaailman yksi ikiklassikko on Golf GTI. Viimeisimmässä päivityksessä keskityttiin ennen kaikkea ajamisen hauskuuteen.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Fiiliksestä

Laatuvaikutelmasta

Emme tykänneet

Vaihteiston viivyttelystä liikkeellelähdöissä

Multimediajärjestelmän poistetuista pikanäppäimistä

Hinta alkaen 36 831 €
Koeajoauto 46 236 €

Katumaasturien ja crossovereiden aikakaudesta huolimatta myös sporttisuus on nostanut profiilia. Etenkin kompaktien autojen luokissa pikkusportit ovat nostaneet profiiliaan ja asiakkaat haluavat autoltaan hauskuutta. Myös tarjonta on lisääntynyt ja valmistajat ovat oikeasti keskittyneet olennaiseen eli ajamisen hauskuuteen.

Golf GTI:llä on hieno historia kompaktien sporttien joukossa. 90-luvun hieman rauhallisempien vuosien jälkeen GTI on noussu takaisin ansaitsemalleen paikalle. Nyt nähdyssä viimeisimmässä uudistuksessa auto sai hieman lisää potkua pellin alle ja esimerkiksi sähköinen tasauspyörästön lukko tuotiin vakiovarusteeksi. Tämä voi tuntua pieneltä asialta arkipäivää ajatellen, mutta GTI:n ostajalle se voi olla myös iso asia.

Volkswagen Golf on aina ollut hyvä perusauto. Markkinoilta on aina löytynyt edullisempiakin vaihtoehtoja, mutta Golf on panostanut etenkin viime vuosina laatuun ja uuteen teknologiaan. Nykyisestä Golfista löytyykin lähes kaikki nykyaikaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät, joita ei vielä kaikilla kilpailijoilla ole. Näihin lukeutuvat esimerkiksi aktiivinen kaistavahti sekä aktiivinen vakionopeudensäädin, jotka yhteistoiminnallaan vievät Golfinkin lähelle autonomista autoilua. Oman mausteensa viimeisimmästä teknologiasta ohjaamoon tuo myös nyt Golfiin saatava virtuaalinen mittaristo.

GTI:n parhaimpiin puoliin on aina kuulunut sen monipuolisuus. Se tarjoaa mukavan arkiauton, joka ei pidä liikaa meteliä itsestään, mutta tarvittaessa myös menohaluja riittää. Näiden kahden maailman yhdistäminen on taitolaji, jossa Volkswagen on onnistunut hienosti. Rauhallisessa ajossa auto toimii hienostuneesti ja vaihteisto hyödyntää vahvaa alavääntöä. Ainoa häiritsevä seikka on kaksoiskytkinvaihteistojen kohdalla lähes poikkeuksetta ilmenevä viivyttely. Tähänkin ominaisuuteen tottuu, eikä piirre ole häiritsevä, kun kuljettaja oppii antamaan vaihteistolle hetken aikaa jarrun nostamisen jälkeen.

Volkswagen on poistanut isoimmalla näytöllä varustetusta multimediajärjestelmästä (Discover Pro) aiemmin näytön laidoilta löytyneet pikanäppäimet. Onhan se tyylikästä, mutta ei kovin käytännöllistä, sillä nyt haluttuun paikkaan täytyy mennä päävalikon kautta. Myös aiempi äänenvoimakkuuden säätöön käytetty kiertokytkin on korvattu kolmella erillisille painikkeella.

Toinen ehdottoman kiitoksen ansaitseva asia on vakioalusta. Se on rauhallisessa ajossa mukavan jämäkkä olematta lainkaan pintakova. Se on kuitenkin täysin ajantasalla myös vauhdin noustessa, eikä lisävarusteena tarjottavaa säädettävää alustaa jää kaipaamaan.

GTI on omalla tavallaan Golfin keulakuva. Se ei ole malliston tehokkain tai nopein, mutta se on ikoni, joka herättää kunnioitusta. Siinä kiteytyy GTI-luokan autojen olennaisimmat ominaisuudet, sillä se on mukava ja jämäkkä arkiauto, mutta tarjoaa myös ison annoksen hauskuutta ratapäivillä. Ja kyllähän se perinteinen ruutukuosi nostaa fiiliksen kattoon.

MIKÄ GTI-autojen klassikon viimeisin painos.

KENELLE Golf GTI sopii periaatteessa kenelle tahansa. Se voi olla teinipojan ensimmäinen unelma-auto, miljonäärin kauppakassi, ja lähes kaikkea siltä väliltä.

AJETTAVUUS Jo perus-Golfin ajettavuus sai kiitosta ensikoeajolla tasapainoisuudestaan, eikä GTI:n kanssa ole menty ainakaan huonompaan suuntaan. Aavistuksen matalampi ja jämäkämpi alusta luonnollisesti tekee etenemisestä hieman tarkempaa, ja myös jämäkämpi ohjaus innostaa kuljettajaa kurvailuun. Koeajoauton kitkarenkaista huolimatta ajettavuus kaikissa tilanteissa oli suorastaan nautinnollista.

SUORITUSKYKY GTI:n teholukema ei ole nykypäivän mittapuulla mitenkään hämmästyttävä, mutta tässä autossa ei olekaan kyse pelkästä tehosta. Toki GTI irtoaa viivaltakin kiitettävään tahtiin, eikä autolla tarvitse maantielläkään tukkeena olla. Tätä olennaisempaa on kuitenkin tasapainoinen suorituskyky kaikissa arkipäivän tilanteissa kauppareissusta ratapäiville, jonne auton voisi huoletta viedä.

TILAT Golfin tilat riittävät hyvin esimerkiksi kahden aikuisen tarpeisiin ja miksei pienelle lapsiperheellekin. Kuljettajan paikalla saa helposti hyvän ajoasennon ja penkki tarjoaa riittävän tuen. Takana on riittävästi tilaa keskimittaiselle, ja myös tavaratilaan mahtuu sopivasti mökkireissun matkatavarat.

MALLISTO Golf GTI on tarjolla sekä manuaalivaihteistolla että automaattina. Tämän lisäksi mallistosta löytyy 15 hevosvoimaa vakiota tehokkaampana Performance-versio, jonka yhteydessä käytetään myös uutta 7-portaista kaksoiskyktinvaihteistoa.

Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG
Polttomoottori
1 984 cm3, R4 turbo
Teho 169 kW (230 hv) / 4 700-6 200 r/min
Vääntö 350 Nm / 1 500-4 600 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto, sähköinen tasauspyörästön lukko
0-100 km/h 6,4 s
Huippunopeus 248 km/h
EU-kulutus 6,4 l/100 km
CO2-päästöt 148 g/km
Mitat Pituus 4 268 mm, leveys 1 790 mm, korkeus 1 442 mm, akseliväli 2 626 mm
Omamassa 1 408 kg
Perävaunumassa jarruin 1 600 kg
Tavaratila 380-1 270 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää uudistuneesta Golfista:
Koeajossa Golfin uusin painos – arjen sankari
Ensituntumat uudesta e-Golfista – vakuuttava sähköauto
Koeajossa Golfin tehokkain katuversio – R niin kuin Raju

Lue lisää saman segmentin autoista:
Koeajossa kaikkien aikojen nopein Kia
Peugeotin paluu hauskuuden äärelle – kova haastaja GTi-luokkaan​​​​​​​
Koeajossa Hyundain haaste Golfille – tasaisen varma suorittaja​​​​​​​
Video: Risto Virtasen testissä Ford Focus ST – onko tässä Golf GTI:n selättäjä?​​​​​​​
Koeajossa Seat Leon Cupra 300 – valmis vaikka radalle​​​​​​​
Ensituntuma: Suomen suosituin sportti uudistui – entistäkin suorituskykyisempi käytännöllisyyden kärsimättä​​​​​​​

Edit 13.5. klo 12:18: Kulutuslukema korjattu.