Peugeotin paluu hauskuuden äärelle – kova haastaja GTi-luokkaan

Peugeotilla on pitkä historia kompaktien autojen nopeista versioista. Uusin lisäys on 308 GTi, joka tuo ranskalaiset tosissaan mukaan kilpailtuun luokkaan.

Tykkäsimme

Moottorista

Alustasta

Suorituskyvystä

Emme tykänneet

Rengasmelusta

Pienistä takatiloista

Turhan nopeaksi välitetystä ohjauksesta

Pikkutavaran säilystilan puutteesta

Hinta alkaen 41 936 €
Koeajoauto 43 691 €

Tehokkaat etuvetoiset sporttimallit ovat yleistyneet viime vuosina. Samalla perinteisen GTI-luokan autojen tehot ovat lähteneet varsin rajuun nousuun. Luokan ikoni Golf GTI onkin nykyään 220 hevosvoiman tehoillaan yksi maltillisimmista versioita, kun tehokkaimmat kilpailijat tarjoavat lähes 300 hevosvoiman lukemia.

Peugeot asettuu luokkansa keskimaastoon 270 hevosvoiman lukemalla. Euroopan markkinoilla on tarjolla myös 250 hevosvoimainen versio, mutta Suomeen tuodaan vain tehokkaampaa versiota. Voimanlähteenä toimii perustaltaan sama Peugeot Sportin säätämä 1,6-litrainen turbokone kuin 208 T16 R5 -ralliautossa. Iskutilavuudeltaan pienestä koneesta on otettu kiitettävän teholukeman lisäksi mainio 330 newtonmetrin vääntöä laajalla 1 900-5 000 kierroksen alueella, mistä kiitos kuuluu kaksikanavaiselle twin-scroll-ahtimelle. Ahdin hyödyntää parillisten ja parittomien sylinterien pakoimpullisit tehokkaammin, jolloin reagointia etenkin pienillä kierroksilla saadaan nopeammaksi. Voima välitetään eteenpäin kuusiportaisen manuaalivaihteiston ja torsen-tyyppisen tasauspyörästön lukon kautta.

Ulkonäöllisesti urheilullisuudesta viestivät helmasarja, 19-tuumaisten vanteiden takaa pilkottavat isot jarrusatulat ja takana helmaan integroidut kaksi pakoputken ulostuloa. Myös koeajoauton kaksivärimaalaus viittaa moottoriurheiluun. Kokonaisuudessaan ulkonäössä on sopivasti tuning-henkeä, joka ei kyllä välttämättä miellytä kaikkia.

Sisätiloissa ovat vastassa voimakkaasti muotoillut urheiluistuimet. Reisituki jää ensimmäisenä hieman vajaaksi, sillä penkistä ei löydy erillistä etulaidan korkeus- tai pituussäätöä. Urheilullisen ohjauspyörän ja muutamien GTi-logojen lisäksi auto ei juurikaan eroa muista 308-malleista.

Hinnaltaan Peugeot 308 GTi asettuu hyvin lähelle Golf GTI:tä. Yli 40 000 euroa kompaktista sportista on toki paljon rahaa, mutta samalla Peugeot tarjoaa kilpailijoita persoonallisemman ja luonteikkaamman vaihtoehdon luokassaan.

MIKÄ Peugeotin haastaja suosittuun GTI-luokkaan.

KENELLE 308 GTi erottuu massasta nuorekkaalla ilmeellään ja tarjoaa mahdollisuuden nuoruusvuosien muisteluun.

AJETTAVUUS Peugeot Sport on ollut tiiviisti mukana 308 GTi:n alustan suunnittelussa ja sen kyllä huomaa. Auto on erittäin jämäkkä olematta turhan pintakova, eikä kyseessä ole nopeasti yleistynyt sähköisesti säädettävä alusta. Parhaimmillaan auto on mutkaisella kantatiellä, jolloin alusta pääsee oikeuksiinsa. Ohjaus on tarkka ja erittäin nopea. Jopa hieman turhan nopea, sillä nopeuden noustessa auto liikehtii pienimmistäkin tien epätasaisuuksista ja ratin liikkeistä terävästi sivusuunnassa.

SUORITUSKYKY Pelkän ajotuntuman perusteella konetta ei helposti uskoisi 1,6-litraiseksi, sen verran kepeästi se vetää jo hyvin alhaisilta kierroksilta. Meno jatkuu tasaisena yläkierroksille saakka ilman suurempia tehopiikkejä. Edestä löytyvä tasauspyörästön lukko toimii hienosti, eikä kuivalla alustalla sutimisesta tarvitse huolehtia. Vaihteensiirto on hyvä, mutta liikkeet voisivat olla vielä aavistuksen lyhyemmät ja täsmällisemmät. Suorituskyky on kokonaisuudessaan räväkkä ja ratin takana tulee hauska ajamisen fiilis.

TILAT Viisiovinen 308 ei ole luokkansa tilavimpia autoja. Kuljettajalla on kyllä hyvin tilaa, mutta minimalistisessa keskikonsolissa ei ole juurikaan paikkoja pikkutavaran säilyttämiselle. Takatilat ovat varsin tiiviit jo keskimittaiselle, mikä menee osittain massiivisten sportti-istuimien piikkiin. Tavaratila puolestaan on hyvän mallinen ja luokkansa kärkeä.

MALLISTO 308 GTi on luonnollisesti malliston kärkiversio. Sen alapuolelta löytyy sekä bensana että dieselinä saatava GT-nimellä kulkeva urheilullisesti varusteltu farmariversio. Perusmallistoon kuuluvat myös mielenkiintoiset kolmisylinteriset PureTech-turbomoottorit 110- ja 130-hevosvoimaisina versioina.

Peugeot 308 GTi
Moottori 1 598 cm3, R4 turbo
Teho 200 kW (270 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 330 Nm / 1 900-5 000
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 6,0 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 6,0 l/100 km
CO2-päästöt 139 g/km
Mitat Pituus 4 253 mm, leveys 1 804 mm, korkeus 1 446 mm, akseliväli 2 617 mm
Omamassa 1 280 kg
Tavaratila 420-1 228 l

Kuvat: Mikko Autio

comments powered by Disqus