Suomalaisia ärsyttää liikenteessä eniten se, kun joku kiilaa eteen, kertoo Carglass -autolasiketjun vuosittainen suomalaisten ajokäyttäytymistä ja liikenneturvallisuutta selvittävä kyselytutkimus. Kerran vuodessa tehtävässä barometrissa on tapahtunut vuodessa muutos.
Viime vuonna suomalaisia hermostutti eniten edellä ajavan alinopeus, joka on tämän vuoden tuloksissa vasta neljäntenä. Carglassin asiantuntija muistuttaa pian juhannusliikenteeseen suuntaavia, että moni yleinen tapa liikenteessä altistaa autoilijat vaaratilanteiden lisäksi myös tuulilasivauriolle.
Vuoden 2025 kyselytutkimuksen mukaan noin puolta (51 %) vastaajista ärsytti eteen kiilaaminen. Tuloksissa oli lievää nousua viime vuoden kyselyyn verrattuna, jossa näin ilmoitti 47 prosenttia. Toiseksi hermostuttavin asia oli tulosten mukaan liian lähellä perässä roikkuminen (50 %) sekä kolmanneksi vilkun käyttämättä jättäminen (50 %). Vastaajat saivat valita useita vaihtoehtoja.
”Kaikki nämä ovat valitettavan yleisiä ilmiöitä teillä, ja kaikki voivat aiheuttaa pahimmillaan vaaratilanteen. Etenkin nyt kun perinteisesti hermoja kiristävä juhannusliikenne häämöttää jo horisontissa, jokaisen autoilijan kannattaa pohtia omaa ajamista ja pyrkiä minimoimaan sekä itselle ja muille tulevat riskit”, Carglassin avainasiakaspäällikkö Teemu Tallqvist kertoo.
Ja mikäli vaaratilannetta ei synny, niin Tallqvist muistuttaa esimerkiksi liian lähellä toisen auton perässä roikkumisen altistavan kiveniskemille ja lasivaurioille.
”Helposti käy se klassinen, että edellä olevan hitaampi nopeus alkaa ärsyttää ja itse ajetaan kiinni takapuskuriin, jolla mielestään kiritetään toiselle vähän lisää vauhtia. Edellä ajavan renkaiden alla olevaa irtotavaraa onkin sen jälkeen välittömästi takana roikkuvan tuulilasissa ja lasivahinko on valmis.”
Noin joka kymmenes hermostuu ratissa päivittäin
Barometrissa kysyttiin myös, kuinka usein vastaaja ylipäätänsä ratin takana hermostuu. Tulosten mukaan suomalaiset ovat melko leppoista kansaa, sillä 40 prosenttia ilmoittaa, ettei hermostu koskaan ja 30 prosenttia kertoo hermostuvansa muutaman kerran vuodessa.
Kuitenkin enemmän joka kymmenes (14 %) kertoo hermostuvansa ajamisen aikana päivittäin.
”Osuus on onneksi melko pieni, mutta samalla yksikin varomaton kuljettaja on riski liikenteessä. Kehottaisinkin nyt kaikkia liikenteessä olevia käyttämään riittävästi malttia ja muistamaan ne turvavälit, vaikka kaasujalka olisikin kesärenkaat alle saatuaan hiukan tavallista raskaamman tuntuinen”, Tallqvist toteaa.
Ota laastari mukaan juhannusliikenteeseen
Ennen kesän mökkimatkalle lähtemistä Tallqvist kehottaa tarkastamaan auton vakuutusten sisällön. Esimerkiksi Carglassin kyselytutkimuksen 56 prosenttia tutkimukseen vastaajista kertoi autossaan olevan tuulilasivakuutus. Lisäksi selvisi, että noin joka kymmenes vastaaja ei tiennyt onko hänellä lasivakuutusta ollenkaan.
”Mökkimatkalla kiven osuessa tuulilasiin on liian myöhäistä pohtia, onko sitä vakuutusta vai ei. Valitettavan tuttu ilmiö on se, kun asiakas tulee lasinkorjaukseen ja tajuaa vasta kysyttäessä, että hänellä ei ole lasivakuutusta. Se tulee sitten ikävänä yllätyksenä ja harmituksena, mitä toimenpide tänä päivänä kustantaa. Kehotankin nyt jokaista miettimään, kumpi on kalliimpaa, se vakuutus vai ilman sitä oleminen. Ja sen ohella tarkistamaan oman vakuutuksensa tilanteen ensi tilassa”.
Mikäli mökille suunnataan kiireellä eikä matkalle ikkunaan osunutta kiveä ennätä heti korjaamaan, Tallqvist neuvoo yksinkertaisen vinkin.

”Suosittelen ehdottomasti laittamaan osumakohtaan laastarin tai teippiä. Tätä voi ajatella vähän niin kuin saisit itse haavan. Jos sitä ei puhdista ja suojaa, niin ei siitä kovin siistiä saa, kun se lopulta paikataan. Tässä lasilaastari toimii apuvälineenä ja mielestäni sen tulisi kuulua jokaisen autoilijan vakiovarustukseen- Itse ajaisin mahdollisimman nopeasti iskun jälkeen auton parkkiin ja laittaisin lasilaastarin heti. Mitä nopeammin, sen parempi”, Tallqvist toteaa.
Kyselytutkimuksen toteutti tutkimusyhtiö Bilendi ja siihen vastasi tuhat 18-75 -vuotiasta auton omistavaa suomalaista ympäri maan.
LUE MYÖS
Koeajossa: Mercedes-Benz G 580 – legenda sähköistettynä
Haluatko kaksi sähköautoa yhden hinnalla? Citroën ë-C3 tekee sen mahdolliseksi
Gocycle – maailman paras taitettava kaupunkisähköpyörä?
SEURAA TEKNAVIA SOMESSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, YouTubesta, TikTokista ja LinkedInista.