Hyundai on esitellyt juuri tuoreen i30:n merkin Euroopan päämajassa Offenbachissa Frankfurtin kupeessa. Teknavi oli paikan päällä julkistustilaisuudessa. Tässä kuvat sekä ensimaistiaiset.
Ulkoa päin katsottaessa i30 ei ole ottanut radikaaleja harppauksia, mutta sen verran uutta on, että se erottuu heti edeltäjästään. Selkeimmät uudet elementit ovat uudistunut etumaski sekä erittäin vahva C-pilari. Keulailmeeseen kannattaa alkaa totutella, sillä sama maski levittäytyy i30:sta vähitellen myös muihin Hyundain malleihin.
Keulan ilmettä terävöitetään myös LED-ajovaloilla. Tuttua Hyundai-ilmettä luodaan puolestaan pystyillä päiväajovaloilla, joihin on integroitu suuntavilkut. Ilmeen täydentävät etupuskurin ilmanottoaukkoihin upotetut sumuvalot.
Sivuprofiilia on veistetty lennokkaaksi laskemalla kattolinjaa perää kohden. Myös ajovaloista takavaloihin kiertävä pokkaus on tuttu elementti monesta autosta.
Perän takavalokuvio poikkeaa selvästi edeltäjästä.
Ohjaamo on selkeä ja aavistuksen ilmavampi kuin ennen. Tämä on saatu aikaiseksi isoilla vaakasuntaisilla elementeillä – aivan kuten kilpailijoillakin. Ratti on uusi ja tuttu Ioniqista. Kojelaudan keskeltä löytyy eräänlainen kelluva i-Pad-tyylinen kosketusnäyttö, joka on parhaassa varustetasossa 8-tuumainen. Perusversioissa näytön koko on viisi tuumaa. Näytön sivuilla on fiksusti vielä erilliset nappulat näytön ohjaamista varten.
Ohjaamo on laadukkaan mutta edelleen hieman muovisen oloinen. Kojelaudan päällä ja kosketuspinnoissa on pehmeää muovia, mutta muovilaatu kovenee muualla. Sisäverhoiluun on kolme värivaihtoehtoa: yksivärinen musta tai kaksisävyiset yhdistelmät harmaa-musta tai sini-musta.
Takapenkillä on pikaistumalta hyvin tilaa polville, josta on kiittäminen pitkähköä akseliväliä. Myös päätilaa on riittävästi.
Tavaratila vetää normaaliasennossa enimmillään 395 litraa. Se on tässä kilpailuryhmässä ihan hyvä tulos. Tavaratila on jaettu myös välipohjalla. Yläasennossa lattia on tasainen, kun takaistuinten selkänojat kaadetaan. Tila kutistuu tällöin selvästi. Välipohja laskettaessa tila kasvaa, mutta tällöin tila on hieman poteromainen. Ja jos mukana on täysikokoinen varapyörä, se täyttää tavaratilan alaosan. Takaselkänojat kaatamalla tila venyy enimmillään 1 301 litraan.
Uuden i30:n myynti alkaa Suomessa ensi vuoden alkupuolella. Viisiovista versiota seuraavat fastback-tyyppinen coupé sekä farmari.
Lue myös:
Hyundai-uutuus haluaa Golfiksi Golfin paikalle
Hyundailta uusi 1,4-litrainen bensaturbo
Ensituntuma: Hyundai lähtee tosissaan mukaan GTI-kisaan