BMW iX3 aloittaa uuden aikakauden – jopa 805 kilometrin sähköinen toimintamatka

BMW käynnistää uuden aikakauden esittelemällä täysin uuden iX3:n, joka on ensimmäinen sarjatuotantoon etenevä Neue Klasse -malli.

Kyseessä ei ole pelkkä malliuudistus, vaan kokonainen teknologinen harppaus, joka asettaa uudet standardit niin sähköautojen suorituskyvyssä, lataustekniikassa kuin digitaalisessa käyttäjäkokemuksessakin.

Suorituskykyä ilman kompromisseja

Uusi BMW iX3 50 xDrive tarjoaa 345 kW:n (469 hv) tehon ja 645 Nm väännön. Sähköinen neliveto yhdistää takamoottorin korkean hyötysuhteen ja etuakselin uuden asynkronitekniikan. Tuloksena on 0–100 km/h kiihtyvyys 4,9 sekunnissa. Huippunopeus on 210 km/h, mikä tekee iX3:sta täysiverisen pitkän matkan matkakumppanin.

Yli 800 kilometriä sähköllä

Neue Klasse -mallien kuudennen sukupolven eDrive-teknologia tuo mukanaan uuden korkeajänniteakun ja sylinterimäiset akkukennot, jotka nostavat energiatiheyttä 20 prosenttia edeltäjästä. Käytössä oleva 108,7 kWh akku mahdollistaa jopa 805 kilometrin WLTP-toimintamatkan, mikä asettaa iX3:n aivan täyssähköisten SUV-mallien kärkeen.

Lataus ei ole vain nopeaa vaan myös ennennäkemättömän tehokasta: 800 voltin arkkitehtuuri ja 400 kW:n pikalatausteho lataavat akun 10–80 prosenttiin vain 21 minuutissa. Vain 10 minuutin lataus tuo lisää energiaa 372 kilometrin ajoon – käytännössä pitkän matkan tauon aikana akku ehtii latautua yli puoleen.

Digitaalinen vallankumous: Panoramic iDrive

Uusi iX3 on myös BMW:n ensimmäinen malli, jossa esitellään täysin uusi elektroniikka- ja ohjelmistoarkkitehtuuri. Neljä tehokasta ohjainyksikköä, joista yksi on nimetty “Heart of Joyksi”, ohjaa auton voimansiirtoa, ajodynamiikkaa ja energianhallintaa tarkemmin kuin koskaan. Arkiajossa jopa 98 prosenttia jarrutuksista toteutetaan energiatalteenoton avulla – kitkajarruja käytetään vain poikkeustilanteissa.

Mutta ehkä näkyvin uudistus on BMW Panoramic iDrive, joka määrittelee käyttäjäkokemuksen uudelleen. Se ei ole pelkkä uusi näyttö, vaan koko ohjaamon digitaalinen sydän:

Panoramic Vision heijastaa tietoa koko tuulilasin leveydelle. Kuski näkee tärkeimmät tiedot suoraan näkökentässään, mutta sisältöä voidaan jakaa myös keskelle ja matkustajalle – ikään kuin koko lasi olisi älykäs näyttöpinta.

Monipuolinen ohjaus: järjestelmää voi käyttää kosketusnäytöllä, äänikomennoilla, ohjauspyörän painikkeilla tai haptisilla eleillä. Käyttötapa mukautuu kuljettajan mieltymyksiin.

Selkeys ja personointi: perustoiminnot, kuten vilkut, pyyhkijät ja äänensäätö, säilyvät fyysisinä painikkeina, mutta muu käyttö on virtaviivaistettu intuitiiviseksi ja personoitavaksi. Kuljettaja voi esimerkiksi valita, mitä tietoa missäkin kohtaa tuulilasia näkyy.

Elävä järjestelmä: Panoramic iDrive pohjautuu uuteen BMW Operating System X -käyttöjärjestelmään, joka kehittyy jatkuvien OTA-päivitysten kautta. Tämä takaa, että auton käyttöliittymä pysyy ajan hermolla ja saa uusia ominaisuuksia vielä vuosien päästäkin.

Käytännössä Panoramic iDrive tekee siitä, mikä aiemmin oli auton ”mittaristo ja näyttö”, koko ohjaamon kattavan digitaalisen käyttöliittymän. Se tekee BMW iX3:sta yhtä paljon huipputeknologisen älylaitteen kuin auton – ja asettaa riman korkealle koko premium-segmentille.

Tilaa, käytännöllisyyttä ja ajanmukaista muotoilua

Kookas SAV-kori tarjoaa 520–1750 litran tavaratilan, jota täydentää 58 litran etusäilytystila. Kokonaisuus riittää hyvin perhekäyttöön, ja 2000 kilon vetokyky tekee iX3:sta monipuolisen kumppanin myös erilaisten harrasteiden kuljetukseen.

Muotoilu seuraa Neue Klasse -linjaa: pelkistettyä, ajatonta ja modernia. Sisätiloissa leijuva kojelauta, kangaspinnat ja valaistut yksityiskohdat luovat tunnelman, jota täydentää suuri panoraamakatto ja uudet äänimaailmat. Asiakas voi viimeistellä auton omilla valinnoillaan neljästä sisustuslinjasta.

Valmis tulevaisuuteen

BMW iX3 ei ole vain askel eteenpäin – se on isompi loikka. Uuden sähköarkkitehtuurin ansiosta auto on valmiina kaksisuuntaiseen lataukseen, V2L- ja V2G-sovelluksiin sekä jatkuvasti kehittyviin tekoälyominaisuuksiin. Malli toimii koko BMW Groupin sähköistymisen ja digitalisaation keihäänkärkenä: Neue Klasse -teknologiaa tullaan hyödyntämään yli 40 mallissa vuoteen 2027 mennessä.

Hinta ja saatavuus

BMW iX3 50 xDrive:n hinnat alkavat 69 390 eurosta. Asiakkaat voivat valita useista eri varustetasoista, joista ylin Supercharged Edition maksaa 79 390 euroa. Autoa voi tilata nyt, ja ensimmäiset autot toimitetaan Eurooppaan keväällä 2026.

LUE MYÖS

Koeajossa: Mercedes-Benz G 580 – legenda sähköistettynä

Haluatko kaksi sähköautoa yhden hinnalla? Citroën ë-C3 tekee sen mahdolliseksi

Volvo EX90: Skandinaavista tyyliä ja muotoilua – suomalainen inspiraatio Alvar Aallosta Iittalaan

SEURAA TEKNAVIA SOMESSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramistaYouTubestaTikTokista ja LinkedInista.