Kotimaan ensituntuma: Uusi Ford Kuga tarjoaa sulavan hybridikokemuksen

Fordin mallistosta on puuttunut ladattava hybridi, mutta nyt uusi Kuga korjaa tilanteen.

Tykkäsimme

Sulavasta voimalinjasta

Emme tykänneet

Ohjaustuntumasta

Pintakovasta alustasta

Hinta alkaen 39 320 €
Koeajoauto 45 823 €

Erilaisten hybridiautojen tarjonta kasvaa hurjaa vauhtia. Fordin-mallistosta on tähän saakka löytynyt sähköllä pieniä matkoja kulkeva täyshybridi Mondeosta, mutta nyt tilanne korjataan uuden Kugan myötä. Suositun kokoluokan katumaasturi tulee nimittäin Suomeen lataushybridi edellä.

Pääsimme tutustumaan Kugaan jo yli vuosi sitten mallin ensiesittelyn yhteydessä. Voit lukea lisää jo silloin esitellystä mallistosta täältä. Nyt pitkän odotuksen jälkeen ensimmäiset autot ovat saapuneet myös Suomeen ja saimme ensimmäisenä pikaiseen koeajoon ladattavan hybridin ST Line -versiona.

Kugan ohjaamo on pitkälti yhtenevä nykyisen vuonna 2018 esitellyn Ford Focuksen kanssa. Kuga jakaa myös saman C2-perusrakenteen, mutta toki korotettuna versiona. Sisätilojen osalta Kuga noudattaa Focuksessa nähtyä tyyliä. Merkittävin ero on tarjolla oleva 12,3-tuumainen näyttö hoitamaan mittariston virkaa.

Kuljettajan paikalla huomiota kiinnittyy ensimmäisenä totuttelua vaativaan istuma-asentoon. Istuin jää alimmassakin asennossa melko korkealle, eikä istuinosan etulaidassa ole tarjolla mitään säätöjä. Myös sivuttaissuuntainen tuki jää varsin laimeaksi.

Liikkeellelähtö tapahtuu pehmeästi ja hiljaisesti sähkön turvin. Kuljettajan paikalla mittariston tehomittari paljastaa käytettävän voimanlähteen, ja se on rauhallisessa ajossa käytännössä ainut indikaattori polttomoottorin käynnistymiselle. Sisälle bensakoneen ääni ei kantaudu kuin vain kovemmissa kiihdytyksissä. Kugan ladattavan hybridiversion voimalinjan konstruktio on tuttu Ford Mondeon hybridiversiosta. Vapaasti hengittävän polttomoottorin parina toimii siis kaksi sähkömoottoria ja näiden tuottama voima välitetään portaattoman eCVT-vaihteiston kautta etupyörille. Vain toinen hoitaa varsinaisesti auton liikuttamista ja sitä kutsutaan ajomoottoriksi, kun taas toinen on hetkellistä lisätehoa tarjoava planeettapyörästön osana oleva käynnistinlaturi. Kugan tapauksessa molemmat etenemiseen voimaa antavat moottorit ovat tehokkaampia; polttomoottorina toimii 2,5-litrainen nelisylinterinen 121 kW (165 hv) tuottava bensamoottori, sähkömoottorin tehoksi kirjataan 96 kW (131 hv) ja näiden yhteistyöllä tehoa on parhaimmillaan käytettävissä 165 kW (225 hv). Portaattomuuden ansiosta voima tulee kuminauhamaisella pehmeydellä, mikä myös osaltaan hukkaa kiihtyvyyden tunteen. Reagointi kuljettajan pyyntöihin on sähköisten voimalinjojen tavoin viiveetöntä. Mikään sportti Kuga PHEV ei ole korkeahkosta teholukemasta huolimatta.

Automaattiasetuksilla ajettaessa polttomoottori käynnistyy varsin helposti. Tämä saattaa harmittaa, jos liikkumiseen riittäisi myös pelkkä sähkö. Bruttokapasiteetiltaan 14,4 kWh kokoinen akusto riittää käytännössä reilun 50 kilometrin ajoon pelkällä sähköllä. Tämän toteuttamiseksi täytyy vain muistaa valita keskikonsolin EV-painiketta painamalla pelkkää sähköä käyttävä ajotila. Sähkön riittävyyteen vaikuttaa toki myös sen käyttö auton lämmitykseen. Kugan lataushybridistä löytyy 5 kW:n lämmitysvastus, jonka avulla auton lämmittäminen onnistuu älypuhelimeen ladattavan applikaation kautta, vaikka auto ei olisi latausjohdon päässä.

Uuden Ford Kugan ohjaus vaatii hieman totuttelua Focuksen tapaan. Ohjauksen palautus etenkin hitaissa nopeuksissa on jousimainen ja luonnottoman voimakas. Keskialue on epämääräinen, mutta välitykseltään nopea. Auto ohjautuu kyllä tarkasti kuljettajan käskyjen mukaan, mutta tuntuma jää mutkissakin kovin etäiseksi.

Alusta puolestaan kertoo tien pinnan kunnosta hieman turhankin paljon. ST Line -versio ei hybridin tapauksessa vaikuta auton korkeuteen, mutta jousitus ja iskunvaimennus on säädetty vakiota jäykemmäksi. Alusta on turhan pintakova, mutta muuten yleistä jämäkkyyttä ei muuten ole viety liiallisuuksiin. Mukavuutta arvostavan kannattaa pitäytyä pehmeämmässä vakioalustassa.

Uusi ladattava Kuga on Fordille erittäin tärkeä tuote. Se sijoittuu suosittuun katumaasturien luokkaan, mikä tekee siitä kaupallisesti tärkeän. Tämän lisäksi hybridiversion pienet CO2-päästöt tekevät siitä valmistajalleen kriittisen tuotteen tiukkojen päästötavoitteiden saavuttamiseksi. Malliston sisällä lataushybridi sijoittuu hinnaltaan keskivaiheille ja tarjoaa siten kilpailukykyisen vaihtoehdon muiden mallien rinnalla. Valitettavasti se ei tarjoa vaihtoehtoa nelivetoa etsivälle.

Ford Kuga 2,5 PHEV
Polttomoottori 2 488 cm3, R4
Teho 121 kW (165 hv) / 5 000 r/min
Vääntö 210 Nm
Sähkömoottori
Teho 96 kW (131 hv)
Vääntö 235 Nm
Yhteisteho 165 kW (225 hv)
Yhteisvääntö Ei ilmoitettu
Vaihteisto Portaaton eCVT
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,2 s
Huippunopeus 200 km/h
Akkukapasiteetti 14,4 kWh
Lataus: AC Type 2 3,7 kW (1×16 A)
Toimintamatka sähköllä 56 km
Yhdistetty polttoaineenkulutus 1,4 l/100 km
CO2-päästöt 34 g/km
Yhdistetty energiankulutus 7,2 kWh/100 km
Mitat Pituus 4 626 mm, leveys 1 883 mm, korkeus 1 658 mm, akseliväli 2 710 mm
Omamassa 1 844 kg
Perävaunumassa jarruin 1 200 kg
Tavaratila 411-1 534 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Ford laittoi suosikkimaasturin kokonaan uusiksi – kevyempi, tilavampi ja sähköisempi
Koeajossa Ford Focus Active Wagon – maastomausteilla kuorrutettu​​​​​​​

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 19. tuotantokauden päätösjakson ensiesitys sunnuntaina 3.5. klo 22.35 MTV3-kanavalla.