Koeajossa Ford Focus Active Wagon – maastomausteilla kuorrutettu

Ford esitteli Focuksesta korotetun ja maastomausteilla varustetun Active-version, joka tavoittelee perinteisten korimallien ja katumaasturien parhaiden puolien yhdistämistä.

Tykkäsimme

Mukavuudesta

Tiloista

Emme tykänneet

Vaihteiston verkkaisesta toiminnasta

Moottorin karkeasta äänestä

Vakioistuimien heikoista säätömahdollisuuksista

Hinta alkaen 25 270 €
Koeajoauto 32 144 €

Katumaasturit tuntuvat olevan automaailmassa enemmän tai vähemmän kaikkien huulilla. Niiden suosio etenkin kompaktien ja keskikokoisten autojen joukossa jatkaa kasvamistaan. Ford tähtää nyt monien muiden valmistajien tapaan perinteisten korimallien ja katumaasturien välimaastoon laajentamalla mallistoaan maastohenkisillä versioilla Focuksesta. Fiestasta vastaava versio nähtiin jo viime vuonna.

Active on helppo erottaa muista malleista jo ulkonäön perusteella. Autoa kiertävät muovilistat, minkä lisäksi molemmat puskurit ovat saaneet uutta ilmettä. Tarkkasilmäinen havaitsee myös mustat ikkuna- ja kattolistat. Myös noin kolmen sentin korotus on varsin helposti havaittavissa. Kyseessä ei ole mikään kotikonstein tehtävä korotus, sillä sekä edessä että takana iskunvaimentimien ja jousien lisäksi olka-akselit ja kallistuksenvakaajat ovat menneet uusiksi. Etuakseli on tarkemmin ilmaistuna 30 milliä perusmallia korkeampi, kun taka-akselilla korotusta on 34 milliä.

Sisätiloissa Active ei erotu yhtä selkeästi. Verhoilu eroaa muista malleista, minkä lisäksi ne on koristeltu A-logoin. Nappien painelu paljastaa toisen sisältä havaittavan eroavaisuuden; auto on varustettu kahdella uudella ajotilalla. Näistä toinen on tarkoitettu etenkin liukkaisiin olosuhteisiin ja toinen uutuus Trail Mode -joka parantaa auton etenemiskykyä esimerkiksi hiekassa sallimalla normaalia enemmän luistoa.

Yksi syy katumaastureiden suosioon on niiden tarjoama korkeampi istuma-asento. Tämän myötä autoon istuutuminen ja sieltä pois nouseminen on helpompaa kuin matalissa perusautoissa. Focuksen tapauksessa kolmen sentin ero tekee havaittavan muutoksen, ja etenkin autosta noustessa on helppo havaita istuimen olevan hyvällä korkeudella keskimittaiselle.

Korotuksen myötä Active-versioihin ei ole tarjolla säädettävää iskunvaimennusta, mutta sen perään ei ole syitä haikailla. Active tarjoaa normaalissa liikenteessä mukavaa kyytiä, eikä alusta petä vauhdin noustessakaan. Lisäksi korotus vähentää esimerkiksi helmojen raapaisua jyrkissä piharampeissa tai parkkihalleissa, mikä tuo mielenrauhaa kuljettajalle.

Hinnaltaan Active asettuu lähelle Focuksen varusteluvaihtoehtojen toista ääripäätä edustavaa ST-Line-versiota, ja hintaeroa pitkälti vastaavaa varustelutasoa edustavaan Titaniumiin kertyy noin 450 euroa. Alustakorotuksesta ja maalipintaa suojaavista puskureista tätä voi pitää varsin kohtuullisena lisähintana. Jos siis varsinainen katumaasturi ei kiinnosta eikä ole tarvetta nelivedolle, mutta ajoittain pieni lisämaavara kelpaisi, kannattaa tarkastaa maastomaustettujen mallien tarjontaa.

Ford Focus Active on koeajossa Teknavin 17. tuotantokauden neljännessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 15.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Ford Focus maastohenkisellä varustuksella.

KENELLE Oikeasti aavistuksen korkeampaa maavaraa kaipaavalle.

AJETTAVUUS Neljännen sukupolven Focus on huomattavasti edeltäjäänsä isompi, mutta tämä ei tunnu häiritsevällä tavalla ratin takana. Auto ei ole yhtä leikkisä kuin edeltäjänsä, mutta toisaalta se tarjoaa aiempaa parempaa mukavuutta. Normaalissa ajossa Focus Active tarjoaa miellyttävän tuntuman, mutta pidon rajoilla ohjaukselta toivoisi enemmän palautetta.

SUORITUSKYKY Uusi kolmisylinterinen 1,5-litrainen EcoBoost-moottori on vaivaton voimanlähde arkiajoon. Se toimii rauhallisessa ajossa kohtuullisen hyvin yhteen 8-portaisen automaattivaihteiston kanssa, mutta kovin dynaamisiin suorituksiin tämä kaksikko ei taivu. Vaihteiston toiminta ripeyttä vaativissa tilanteissa on hitaan puoleista, eikä myöskään moottorin karkea ääni kannusta kierrättämään voimanlähdettä. Vaihteiston heikko suoriutuminen on nähtävissä myös lukuarvoista; manuaalivaihteistolla 0-100 km/h sujuu 9,3 sekunnissa, kun automaatilla menee 9,9 sekuntia. Tämän lisäksi automaatti lisää myös polttoaineenkulutusta nykypäivänä suhteettoman paljon; WLTP-syklin mukaisesti ilmoitettuna manuaali selviää 6,8 l/100 km (CO2 146 g/km), kun automaatti vie 7,4 l/100 km (161 g/km), ja käytännössä ero tuntuu olevan tätäkin suurempi.

TILAT Kasvaneet mitat ovat tehneet hyvää Focukselle. Aiemmin luokkansa pienempää kaartia edustanut malli on nyt sekä taka- että tavaratilan osalta luokkansa kärkipäässä. Ohjaamossa on avara tunnelma ja kuljettajan ympäristö on varsin selkeä. Vakioistuimet eivät tarjoa kovin laajoja säätövaroja eikä erityisen hyvää tukea, joten panostus monisäätöisiin etuistuimeen on suositeltavaa.

MALLISTO Active-varustelu on tarjolla farmarin lisäksi myös viisioviseen malliin. Moottorivalikoimasta löytyy kolme bensakonetta (92, 111 ja 134 kW (125, 151 ja 182 hv) sekä kaksi dieseliä (88 ja 110 kW (120 ja 150 hv). Kaikkien muiden moottorien pariksi voi valita 6-portaisen manuaalivaihteiston tai 8-portaisen automaatin, mutta tehokkain bensakone on aina automaattivaihteinen. Nelivetoa Focuksen muun malliston tapaan myöskään Activeen ei ole tarjolla. Active-version vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa multimediajärjestelmä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä ja navigoinnilla, parkkitutkat eteen ja taakse, vakionopeudensäädin sekä aktiivisista turvajärjestelmistä esimerkiksi kaistavahti sekä automaattinen hätäjarrutusassistentti.

Ford Focus 1,5 EcoBoost Active Wagon
Polttomoottori
1 496 cm3, R3 turbo
Teho 111 kW (150 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 240 Nm / 1 600 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,9 s
Huippunopeus 206 km/h
EU-kulutus 7,4 l/100 km
CO2-päästöt 161 g/km
Mitat Pituus 4 668 mm, leveys 1 825 mm, korkeus 1 481 mm, akseliväli 2 2700 mm
Omamassa 1 445 kg
Perävaunumassa jarruin 1 500 kg
Tavaratila 575-1 620 l

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 17. tuotantokauden neljäs jakso esitetään maanantaina 15.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat ti 16.4. klo 13.00, pe 19.4. klo 01.55 ja su 21.4. klo 13.00 MTV3. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.