Koeajossa BMW M8 Competition – baijerilaisten tehokuningas

Uusi M8 Competition on BMW:n kaikkien aikojen tehokkain sarjatuotantoauto. Kahdella pakokaasuahtimella varustettu V8 tarjoilee kunnioitettavat 625 hevosvoimaa.

Tykkäsimme

Emme tykänneet

  • Korkeasta massasta
  • Turhan kovasta alustasta

Hinta alkaen 299 720 €
Koeajoauto 347 484 €

BMW:llä on pitkä historia isojen kaksiovisten coupé-autojen valmistajana. Nykypäivään asti kantaneen mallisarjojen nimeämisen valmistaja aloitti 1970-luvulla ja ensimmäinen tähän luokkaan sijoittunut auto oli vuonna 1976 esitelty 6-sarja. BMW aloitti tämän mallin korvaajan suunnittelun 80-luvun alkupuolella tähtäimenään tuoda markkinoille muut saksalaiset kilpailijat peittoava iso Coupé.

Vuonna 1989 valmistaja esitteli 6-sarjan korvaajaksi ensimmäisen 8-sarjalaisen. Auton kehitystyöhön oli panostettu valtavasti ja odotukset tätä insinöörien taidonnäytettä kohtaan olivat korkealla. 90-luvun alun lama kuitenkin iski pahasta kalliiden autojen myyntiin ja tämä näkyi myös 8-sarjan tilastoissa; auto oli tuotannossa vuoteen 1999 saakka ja kaikkiaan mallia valmistettiin vain hieman yli 30 000 kappaletta.

bmw_m8_cabrio_2020_kymiring

Vuosituhannen vaihteessa BMW:n mallistosta ei löytynyt isoa kaksiovista, kunnes vuonna 2003 valmistaja esitteli uuden 6-sarjalaisen. Toinen sukupolvi 6-sarjasta nähtiin vuonna 2011. Tässä vaiheessa mallistoa alettiin myös laajentaa uusilla korimalleilla ja BMW toi markkinoille kaksiovisten mallien rinnalle niin sanotun neliovisen coupén.

8-sarjan paluu

Vuonna 2018, melkein kaksikymmentä vuotta 8-sarjan tuotannon päättymisen jälkeen, BMW esitteli täysin uuden 8-sarjalaisen. Kyseessä on 80-luvun lopun tapaan edellisen 6-sarjan henkinen seuraaja. Malli on edellisen Kutosen tavoin kaksiovisten versioiden lisäksi neliovisena Gran Coupé -versiona. Uusi 3-sarja jakaa perusrakenteen merkin muiden nykyisten pitkittäismoottoristen mallien kanssa ja myös voimalinjat ovat tuttuja esimerkiksi 5- ja 7-sarjalaisista.

8-sarja sai varsinaisen lippulaivaversion 2019, kun BMW otti käyttöön mallimerkinnän M8. Tämän nimen takaa löytyy M5:sta tuttu 4,4-litrainen kahdella turboahtimella varustettu V8. Niin sanottu perusmalli tarjoilee tehoa 441 kW (600 hv) ja vääntöä 750 newtonmetriä. Suomen tuontiohjelmassa on kuitenkin vain Competition lisänimeä kantava tehokkaampi versio, jonka teholukemaksi kirjataan 460 kW (625 hv). Tämän myötä kyseessä on baijerilaisvalmistajan kaikkien aikojen tehokkain sarjatuotantoauto.

bmw_m8_cabrio_2020_kymiring

M8 on suhteellisen helppo erottaa muista 8-sarjan edustajista. Massiiviset ilmanottoaukot edessä ja neljä isoa pakoputken päätä takana ovat M8:n yksinoikeuksia. Ulkoisten erojen lisäksi M-osasto on tehnyt taikojaan auton alla. Sekä edessä että takana lisävahvikkeita paremman vääntöjäykkyyden takaamiseksi, ja tällä puolestaan on oma pieni vaikutuksensa esimerkiksi auton käsiteltävyyteen. Ilmaa ohjataan muita malleja tarkemmin ja sekä edestä että takaa löytyvät uudet spoilerit auton pitämiseksi tiessä myös kovissa nopeuksissa. Kenties isoin ajamiseen liittyvä ja samalla yllättävin eroavaisuus on nelipyöräohjauksen puuttuminen. M-osasto ei saanut säädettyä nelipyöräohjausta sellaiseksi, että siitä olisi koettu saatavan hyötyä auton käsiteltävyyden suhteen. Tästä syystä koko järjestelmä päätettiin jättää pois ja samalla säästettiin myös hieman painoa.

Iso ja voimakas

Ohjaamossa on vahva sukunäkö BMW:n muihin malleihin. Voimakkaasti laidoiltaan kaartuva kojelauta tekee ohjaamosta varsin kompaktin oloisen, mutta tilaa riittää silti hyvin joka suuntaan. Ergonomia on kaikin puolin kunnossa ja kuljettajan paikalle on helppo kotiutua.

bmw_m8_cabrio_2020_kymiring

Keskikonsolin käynnistyspainikkeen painaminen herättää V8:n, mutta nykyajan hengessä äänimaailma varsin hillitty. Keskikonsolista löytyy nappi putkistolle, joka tuo hieman lisää ääntä sekä ulos että sisälle. Monien muiden tehokkaiden autojen tapaan M8:n voimavarat eivät juuri tunnu rauhallisessa ajossa. Auto on kyllä hieman muita malleja jämäkämpi, mutta voimalinjan hienostunut toiminta ei provosoi kuljettajaa. Tästä näkökulmasta ja etenkin avokattoisena versiona alustan aavistuksen mukavampi toiminta sopisi tunnelmaan paremmin.

Auton toinen luonne paljastuu, kun kaasupolkimen pääsee sopivassa tilanteessa polkaisemaan pohjaan. 4,4-litrainen V8 kerää ahnaasti kierroksia ja 8-portainen automaattivaihteisto toimii terävän täsmällisesti. Ajoasetuksista riippumatta voiman tunne on vahvasti läsnä.

bmw_m8_2020

Kaarteissa tulee kuitenkin vastaan todellisuus. BMW M8 on iso ja painava auto, eikä tätä pysty kukaan peittelemään. Cabrion 2085 kilon omamassa aiheuttaa kaarteissa lievää kallistelua, mutta enemmän häiritsee kovin etäiseksi jäävä tuntuma tapahtumista ajoalustan ja renkaiden välissä. Auto kyllä seuraa tarkasti kuljettajan pyyntöjä, mutta pidon rajojen arviointi on haastavaa ja rajan ylittäminen yllättää helposti.

BMW tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet auton säätämiseen. Perinteisten ohjauksen, moottorin vasteen, iskunvaimennuksen ja luistoneston asetusten lisäksi kuljettaja voi säätää jarrupolkimen tuntumaa, vaihteiston vaihtonopeudelle löytyy kolme eri asetusta ja myös nelivedon toimintaa voi säätää. Käynnistyksen jälkeen oletuksena M8 on aina nelivetoinen. Nelivetojärjestelmän voi säätää myös takavetopainotteisemmaksi, 4WD Sport, jolloin selkeästi suurempi osa voimasta ohjataan taka-akselille. Tämä mahdollistaa yliohjautumiselle leikittelyn, mutta avustava etuveto kuitenkin huolehtii nopeuden ylläpidosta. Viimeinen asetus on se hauskin vaihtoehto, eli pelkkä takaveto. Silloin kaikki teho ohjataan vain takapyörille ja homma on niin sanotusti vain kuljettajan hallussa. Kaikista näistä asetuksista kuljettaja voi ohjelmoida kaksi mieleistä yhdistelmää ohjauspyörästä löytyvien punaisten M1 ja M2 -painikkeiden taakse nopeasti saataville.

BMW M8 jättää jälkeensä hieman epämääräisen tunnelman. Voimalinja on ehdottomasti auton parasta antia ja sen potentiaali riittää hyvin myös moottoriradan puolella. Ongelmaksi muodostuu auton massa ja toisaalta auton tyyli huomioiden turhan kovaksi tehty alusta. Voimavaroista ja nopeudestaan huolimatta kyseessä ei ole hauska ratapäiväauto, vaan ennemmin tehoa henkivä bulevardisportti. Sellaisessa käytössä toki kasikoneen voimavarat menevät hukkaan, ja sen tehtävän täyttää vähintään yhtä hyvin 8-sarjan keulalle saatava upea kuutoskone mallimerkinnän 840i takaa. Ja näitä saa M8:n hinnalla vaikka kaksi kappaletta.

Uusi BMW M8 Competition Cabrio on Markku Alénin vauhtikäsittelyssä Teknavin tv-kauden kuudennessa jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 8.11. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ BMW M-malliston uusi lippulaiva.

KENELLE Isoa ja tehokasta avoautoa etsivälle.

AJETTAVUUS BMW on tehnyt varsin paljon muutoksia M8:n rakenteisiin verrattuna muihin 8-sarjalaisiin. Auton alta sekä edestä että takaa löytyy lisäjäykistyksiä huolehtimaan riittävästi vääntöjäykkyydestä ja rajumpaakin ajoa ajatellen. Tämä on huomattavasti alustan pehmeimmilläkin asetuksilla, sillä M8 on varsin jämäkkä paketti. Annos lisämukavuutta ei olisi arkiajoa ajatellen huono vaihtoehto, vaikka se johtaisi lisäkompromisseihin ajettavuuden suhteen. Yli kahden tonnin omamassasta johtuen M8 ei ole varsinaisesti kotonaan myöskään moottoriradalla. Voima toki puhuu suorilla ja auto käyttäytyy hämmästyttävän nöyrästi, mutta massan vaikutus tulee esille jarrutuksissa ja nopeissa kaarteissa. Pääsimme aikaisemmin ajamaan myös Coupé-versiota radalla, ja silloin nousi esille myös lievä äkkinäisyys pidon rajoilla. M8 on hauskimmillaan takaveto päällä ja kylki edellä edetessä.

SUORITUSKYKY M8:n keulalta löytyvä tuplaturbo-V8 on tuttu paketti esimerkiksi M5:n keulalta, mutta uusimmassa versiossa tehoa on kutiteltu vielä hieman lisää. Kyseessä on luonteeltaan hyvin nöyrä ja tasapainoinen voimanlähde, joka ei juuri jätä toivottavaa missään tilanteessa. Neliveto huolehtii voiman välittämisestä tiehen, mutta hauskuutta jahtaava voi myös kytkeä etuvedon pois.

TILAT Kuljettajan paikalla on helppo viihtyä. Monipuoliset säätövarat varmistavat hyvän ajoasennon. Korkea keskikonsoli jakaa tilan selvästi kahteen osaan ja laidoiltaan kaareutuva kojelauta antavat vaikutelman mittoja pienemmästä autosta. Takapenkki puolestaan soveltuu lähinnä lasten tai aikuisten väliaikaiseen käyttöön. Tavaratilaa puolestaan on tarjolla kiitettävä määrä, mutta kapea ja korkea lastausaukko, sekä syvä ja matala tila ei ole helpoin käytettävyyden kannalta.

MALLISTO M8 on saatavilla kaikista kolmesta 8-sarjan korimallista ja Suomeen tuodaan vain tehokkaampia Competition versioita. Näistä neliovinen Gran Coupé on lähtöhinnaltaan edullisin 282 000 euron lähtöhinnallaan, Coupén hinta lähtee 284 600 eurosta ja Cabrio pomppaa 300 000 euroon. Tarjolla on paljon personointimahdollisuuksia ja varusteisiin saa upotettua parin pikkuauton verran rahaa.

bmw_m8_cabrio_2020_kymiring

BMW M8 Competition Cabrio
Polttomoottori 4 395 cm3, V8 tuplaturbo
Teho 460 kW (625 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 750 Nm / 1 800-5 800 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Neliveto, kytkettävä takaveto, takatasauspyörästön lukko
0-100 km/h 3,3 s
0-200 km/h 11,1 s
Huippunopeus 305 km/h
EU-kulutus 10,7 l/100 km
CO2-päästöt 244 g/km
Mitat Pituus 4 867 mm, leveys 1 907 mm, korkeus 1 353 mm, akseliväli 2 827 mm
Omamassa 2 085 kg
Perävaunumassa jarruin Ei sallittu
Tavaratila 350 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Koeajossa täydellisyyttä hipova BMW M5 – raju, mukava ja tasapainoinen
Ensituntuma: BMW 840i Gran Coupé – sivistynyt tyyliniekka

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidätFacebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.