Koeajo Volvo EX90: Täyssähköinen lippulaiva verrattuna XC90 Recharge -hybridiin

Volvon uusi EX90 on paljon enemmän kuin sähköversio aiemmasta lippulaivasta. Se on kokonaan uusi malli – alusta, akusto, voimalinja, turvallisuusjärjestelmät ja muotoilu on suunniteltu täysin uusiksi. Kun Teknavilla koeajettiin EX90 Twin Performance, oli kiinnostavaa verrata sitä aiempaan, meille tuttuun XC90 Recharge -hybridiin.

Miten Volvon suosittu perhemaasturi on muuttunut matkalla kohti täyssähköistä tulevaisuutta? Tässä kirjoituksessa katsomme merkittävimmät erot, jotka kertovat, miten Volvo on päivittänyt lippulaiva-SUVinsa uudelle aikakaudelle. Voit lukea Teknavin aiemmasta XC90 -koeajosta täältä.

Täysin uusi voimalinja – polttomoottorista puhdasta sähköä

XC90: Hybridi kahdella sydämellä

XC90 Recharge T8 yhdisti kaksilitraisen bensaturbon ja sähkömoottorin. Yhteisteho 455 hv teki siitä ripeän ja voimakkaan – mutta samalla käyttö jakautui kahden eri voimanlähteen välille.

  • 18,8 kWh akku
  • sähköinen toimintamatka noin 60–70 km
  • bensakulutus helposti yli 10 l/100 km polttomoottorilla ajettaessa

XC90 oli selvästi parhaimmillaan, kun ajo oli lyhyttä ja akku ladattiin usein.

EX90 Twin Performance: Sähkön tarjoama voima ja rauha

EX90 on siirtymä, jossa Volvo jättää polttomoottorin kokonaan taakse. Twin Performance -mallissa:

  • 111 kWh akku
  • WLTP-toimintamatka yli 600 km
  • lataus 10–80 % alle 30 minuutissa
  • kaksisuuntainen lataus mahdollistaa kodin varavirran

Ajon kannalta ero on valtava. Sähkö tarjoaa hiljaisuuden, tasaisen vedon ja välittömän voiman, ja EX90:n voimalinja tekee suuren auton liikuttamisesta yllättävän vaivatonta.

Sisätilat: Skandinaavinen design kohtaa uuden aikakauden

XC90:n sisätilat olivat luksusluokan jo valmiiksi: laadukkaita materiaaleja, Bowers & Wilkins -äänentoisto ja mukavat kolmen rivin istuimet. Mutta EX90 vie tunnelman uudelle tasolle – ja aivan eri tavalla.

Luonnon inspiroima sisustus

EX90:n suunnittelussa on hyödynnetty paljon pohjoismaista muotoiluperinnettä.
Volvon muotoilutiimi kertoi ammentaneensa inspiraatiota muun muassa:

  • Alvar Aallosta
  • Iittalan muotokielestä
  • pohjoisen luonnosta ja valosta

Tämä näkyy esimerkiksi:

  • luonnollista valoa jäljittelevissä valaisimissa
  • rauhallisissa sävyissä
  • FSC-sertifioidussa puussa
  • Nordico-materiaalissa, joka korvaa nahkaa ja perustuu kierrätettyihin ja biopohjaisiin materiaaleihin

Tunnelma EX90:ssä on kuin modernissa olohuoneessa – lämpöä, pehmeää valaistusta ja rauhallista designia.

Teknologia ja turvallisuus: kaksi eri aikakautta

XC90 – jo valmiiksi turvallinen

XC90 oli aikansa teknisesti pitkälle viety auto:

  • monipuoliset avustinpaketit
  • laadukas HUD
  • hyvä kaistavahti ja mukautuva vakionopeussäädin

EX90 – Volvon turvallisuuden seuraava taso

Uusi EX90 tuo ensimmäistä kertaa Volvon sarjatuotantomalliin:

  • lidar-järjestelmän, joka tunnistaa esteet jopa 250 m päästä
  • kuljettajaa tarkkailevat sisäkamerat
  • automaation, joka valmistaa autoa kohti tulevia autonomisen ajon ominaisuuksia

Auton aerodynaaminen muotoilu (Cd 0,29) ja tasapintaan integroidut kahvat korostavat tehokkuutta ja toimintamatkan optimointia.

Ajokokemus: sähkö vie pehmeyden uudelle tasolle

XC90 T8 oli ilmajousituksen ansiosta erittäin mukava ja taitava nielemään epätasaisuuksia.
Silti siinä tuntui aina hybridiauton luonne: polttomoottorin käynnistykset ja vuosien varrella päivittynyt tekniikka.

EX90 puolestaan:

  • liikkuu hiljaisesti
  • kiihtyy tasaisesti ilman vaihteiden vaihtelua
  • on rungoltaan selvästi jäykempi (uusi sähköautoalusta)
  • tarjoaa äänettömän ja rauhallisen matkanteon koko perheelle

Sähkömuutos ei ole vain tekniikkaa – se muuttaa koko fiilistä ratin takana.

Tilat ja käytännöllisyys: isot SUV:t rinnakkain

Molemmat mallit ovat aidosti 7-paikkaisia. Mutta EX90 on sisätiloiltaan minimalistisempi ja modernimpi, kun taas XC90 oli hieman perinteisempi premium-tyylinen. Tavaratilat ja tilat ovat edelleen vahvuus molemmissa, mutta EX90:n tasainen sähköautolattia tekee kokonaisuudesta avaran ja selkeän.

Kenelle EX90 on?

Jos XC90 Recharge oli perheille suunnattu tehokas, mukava ja monikäyttöinen hybridilippulaiva, niin EX90 on:

  • sähköautoa haluavalle premium-perheelle
  • pitkien matkojen ajajille, jotka hyötyvät yli 600 km toimintamatkasta
  • designia ja vastuullisuutta arvostavalle
  • heille, jotka haluavat Volvon uusimman ja teknisesti edistyneimmän auton

EX90 ei ole pelkkä sähköinen päivitys – se on täysin uuden sukupolven alku.

Yhteenveto: suuret erot kahden aikakauden välillä

Volvo EX90 ja XC90 Recharge jakavat saman ajatuksen – turvallinen ja tilava premium-maasturi koko perheelle. Mutta muuten ne edustavat kahta täysin erilaista maailmaa.

XC90
– polttomoottori + sähkö
– tunnettu ja luotettava valinta
– laadukas ja mukava lippulaiva

EX90
– täysin uusi täyssähköinen alusta
– moderni skandinaavinen sisustus
– huippuluokan teknologia ja turvallisuus
– hiljainen ja pehmeä ajokokemus

EX90 näyttää selvästi, mihin suuntaan Volvo on menossa.

LUE MYÖS

Koeajossa: Mercedes-Benz G 580 – legenda sähköistettynä

Haluatko kaksi sähköautoa yhden hinnalla? Citroën ë-C3 tekee sen mahdolliseksi

Koeajo: Täysin uusi BMW iX3 aloittaa Neue Klassen aikakauden – suurin muutos BMW:n sähköautoissa sitten i-malliston

SEURAA TEKNAVIA SOMESSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramistaYouTubestaTikTokista ja LinkedInista.