Ensituntuma: Uusi Citroen C4 tarjoilee mukavuutta persoonallisesti pakattuna – myös täyssähköisenä

Citroenin malliston seuraava uutuus sijoittuu suomalaisten suosimaan perinteiseen kompaktien perheautojen luokkaan. Ranskalaisvalmistaja tarjoaa persoonallisuutta ja samalla hieman venyttää perinteisen C-segmentin rajoja.

Tykkäsimme

Emme tykänneet

  • Etäisestä ohjaustuntumasta
  • Haastavasta kulkemisesta takapenkille

Hinta alkaen 19 367 €
PureTech 130: 28 662 €
Electric 136: 40 426 €

Suomen suosituin autoluokka myyntimäärillä mitattuna on niin kutsuttu C-segmentti. Tähän sijoittuvat monien valmistajien myydyimmät mallit, joihin kuuluu sekä perinteisiä viisiovisia hatchbackejä että enemmän tilaa tarjoavia farmarimalleja. Viime vuosien trendien mukaisesti erilaisten katumaasturimallien ja perinteisten autojen rajat ovat sekoittuneet ja Citroenin uutuus tähtää juuri tähän pisteeseen.

Täysin uusi Citroen C4 on ulkomitoiltaan lähellä perinteistä keskikokoista perheautoa. Kokonaispituutta C4:llä on 4,36 metriä ja leveyttä 1,8 metriä. Korkeudessa se kuitenkin erottuu perinteisimmistä malleista, sillä kattolinja on hieman yli 1,5 metrin korkeudellaan useimpia perusautoja korkeampi. Tämä näkyy myös maavarassa, jota on tarjolla useita kilpailjoita enemmän.

Toki auto erottautuu useimmista tämän segmentin kilpailijoista myös ulkomuodoillaan. Keulan muhkea ilme ja keskimääräistä korkeampi maavara ovat selviä katumaasturien maailmasta lainattuja piirteitä. Valmistaja ei kuitenkaan halua puhua suoraa katumaasturista, vaan uuden ajan hatchbackistä, joka tarjoaa katumaasturien hyviä ominaisuuksia. Sivuprofiilin osalta huomion kiinnittää loivasti laskeva sulavan muodon tarjoava kattolinja, jollainen on ollut Citroenille ominainen ratkaisu jo vuosikymmenten takaa tässä kokoluokassa. Perän ja etenkin takavalojen muodoissa on myös annos persoonallisuutta ja monipuolisesti linjoja eri suuntiin.

Ohjaamossa huomio kiinnittyy ensimmäisenä poikkeuksellisen pieneen mittaristoon. Tämän viereltä kojelaudan päältä puolestaan löytyy aina 10-tuumainen multimediajärjestelmän näyttö. Käyttöliittymä on muista konsernin tuotteista tuttu eli sen kanssa tulee toimeen, mutta markkinoiden sulavin toteutus ei ole kyseessä. Apukuljettajan edestä puolestaan löytyy näppärän oloinen yksityiskohta. Kojelaudasta työntyy ulos jämäkkä teline tablettia varten, ja myös itse tabletille löytyy oma säilytystila kojelaudasta. Yksinkertaista ja toimivaa esimerkiksi pidempien matkojen viihtyisyyttä ajatellen. Muun varustelun osalta C4 tarjoaa yksinkertaisen muutaman varusteversion mallin, ja tarjolla on kohtuullisella panostuksella kaikki nykyajan yleiset mukavuus ja turvallisuusvarusteet.

Takamatkustajilla on kiitettävät tilat, mutta kulkeminen takaistuimelle on hieman haastavaa pienestä oviaukosta ja matalasta kattolinjasta johtuen. Istuinmukavuus on kahdelle aikuiselle kohdallaan, joskin reisituki jää hieman vajaaksi kuten useimpien kompaktien autojen kohdalla.

Tavaratila on selkeän muotoinen ja laajennettavissa. Säädettävän välipohjan yläasennossa ei myöskään ole ylimääräistä kynnystä lastausta ajatellen.

Mukavuus luokkansa huippua

Citroen on viime vuosina viestinyt vahvasti mukavuuden puolesta, eikä merkki tee C4:n kohdalla poikkeusta. Pelkän hiljaisuuden tai alustan pehmeyden sijaan valmistaja painottaa mukavuuden olevan kokonaisvaltainen kokemus, joka syntyy kaikkien aistien kautta. C4:n kohdalla asiaan on kiinnitetty huomiota esimerkiksi istuimien tukea ja toppauksia kehittämällä, sekä käyttämällä ohjaamossa paljon pehmeitä pintoja.

Pääsimme ensimmäisenä hyppäämään 1,2-litraisella kolmisylinterisellä bensaturbolla varustetun auton rattiin. Moottorin keskimmäinen tehoversio tarjoaa tehoa 96 kW (131 hv) ja sen pariksi on tarjolla manuaalivaihteisto sekä 8-portainen automaatti. Maahantuoja odottaa juuri tästä ensimmäisenä ajoon saadusta versiosta myydyintä mallia.

Eikä ihme. Voimalinja toimii erittäin hienostuneesti sekä kaupunkipyörittelyssä että maantiellä. Kovemmissa kiihdytyksissä kolmisylinteriselle ominainen pörisevä käyntiääni kantautuu ohjaamoon, mutta ei häiritsevällä voimakkuudella. Ja mikä tärkeintä suorituskyky on vaivaton kaikissa arkisissa ajotilanteissa.

Ratin takana on helppo huomata valmistajan painottama mukavuus. Hallintalaitteista on tehty hyvin kevyitä käyttää ja esimerkiksi ohjaus on tehostettu varsin voimakkaasti. Tämän myötä myös paras tunto on kadotettu, mutta onneksi auto kuitenkin etenee varsin suuntavakaasti.

Ohjauksen lisäksi mukavuus on helppo huomata alustan toiminnassa. Iskunvaimennus on toteutettu Citroenin muutamista muista malleista tutulla progressiivisella iskunvaimennuksella, mikä mahdollistaa hyvän pintapehmeyden ilman suurempaa vaaraa niin sanotusta jousituksen pohjaamisesta. Iskunvaimentimien liikkeitä rajoitetaan tässä ratkaisussa progressiviisesta hydraulisilla tyynyillä iskunvaimentimen liikeratojen ääripäissä. Käytännössä teknisesti yksinkertainen toteutus toimii kiitettävästi ja eteneminen on miellyttävän pehmeää. Etenkin koko- ja hintaluokka huomioiden mukavuus todellakin on huipputasolla.

Lippulaivamallina täyssähköinen e-C4

C4 tulee heti alusta alkaen tarjolla bensiini- ja dieselmoottoreiden lisäksi täyssähköisenä. Auton perustana toimii siis monissa muissa PSA-konsernin tuotteissa nähty CMP-pohjalevy. 50 kWh:n akusto löytyy siis ohjaamon alapuolelta ja 100 kW (136 hv) tarjoava sähkömoottori on etuakselilla. Ulkoiset erot polttomoottorisisariin ovat erittäin vähäiset; sähkömallin paljastavat vain muutamat e-kirjaimet ja pakoputkien puuttuminen.

Odotetusti sähköversion eteneminen on vielä polttomoottorimallejakin mukavampaa. Voimalinjan äänettömyys, viiveetön reagointi ja katkoton veto sopivat erinomaisesti muuten mukavan C4:n pariksi. Ja ehkä pieneltä tuntuvasta teholukemasta huolimatta auto liikkuu kaikissa normaalin elämän tilanteissa tarvittaessa erittäin ripeästi. Akun tuoma lisämassa ei myöskään nouse häiritsevästi eteen ja alustan tarjoama mukavuus on tallella.

Valmistaja ilmoittaa sähköllä kulkevan version toimintamatkaksi 350 kilometriä. Talvisissa olosuhteissa käytännön lukema pyörii lähempänä 200 kilometriä, mikä toki sekin riittää keskimäärin usean päivän liikkumisiin. Emme pikaisilla ensituntumilla kerenneet kokeilemaan tarkemmin todellista kulutusta tai auton latausominaisuuksia.

Sähköversion suosion haasteeksi tässäkin tapauksessa nousee hinta. Kun koeajetun kaltaisen automaattivaihteisen bensaversion hinta alkaa 25 500 eurosta, joutuu heikommin varustellusta sähköversiosta maksamaan yli 10 000 euroa enemmän. Hyvin varusteltujen koeajoyksilöiden hintaero oli vielä pari tonnia tätäkin enemmän. Toki etenkin kotisähköllä ladattaessa käyttökustannukset jäävät sähköautolla edullisemmiksi ja myös huoltokustannukset ovat alhaisemmat vähäisemmän huoltotarpeen ansiosta.

Uusi C4 on persoonallinen tulokas suosittuun kokoluokkaan. Se tarjoaa riittävästi tilaa moneen tarpeeseen ja varustelu edustaa nykypäivää. Myös voimalinjapaletin monipuolisuus, ja erityisesti täyssähköversion tarjoaminen, on selkeä kilpailuvaltti.

Citroen C4 PureTech 130 EAT8
Polttomoottori 1 199 cm3, R3 turbo
Teho 96 kW (131 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 230 Nm / 1 750 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0–100 km/h 9,4 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 5,8 l/100 km
CO2-päästöt 132 g/km
Mitat Pituus 4 360 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 525 mm, akseliväli 2 670 mm
Omamassa 1 278 kg
Perävaunumassa jarruin 1 200 kg
Tavaratila 380–1 250 l

Citroen e-C4
Kestomagnetoitu synkronimoottori
Yhteisteho 100 kW (136 hv)
Yhteisvääntö 260 Nm
Vaihteisto Kiinteä välitys
Vetotapa Etuveto
0–100 km/h 9,4 s
Huippunopeus 150 km/h
Akkukapasiteetti 50 kWh (käytettävissä 47,5 kWh)
Lataus AC Type 2 11 kW (3×16 A), DC CCS 100 kW
EU-kulutus Ei ilmoitettu
Toimintamatka 350 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 360 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 520 mm, akseliväli 2 670 mm
Omamassa 1 541 kg
Perävaunumassa jarruin Ei sallittu
Tavaratila 380–1 250 l

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.