Olutbrändi Heineken aloittaa Suomessa mielenkiintoisen uuden markkinointikokeilun.
Heineken lanseeraa yhteistyössä Moi Mobiilin kanssa pilottiprojektina liittymän, jonka tavoite on auttaa ihmisiä vähentämään ruutuaikaa tuoden kännykän selailun tilalle yhteistä tekemistä muiden ihmisten seurassa.
Moi Mobiilin operoima HeiMobile-liittymä tarjoaa käyttäjälle etuja ja aktiviteetteja, jotka antavat syyn nousta ylös ja tavata ihmisiä. Uutta aidosti sosiaalista yhteistyöliittymää pääsevät ensimmäisenä käyttämään vaikuttajat.
HeiMobile-liittymä tarjoaa kannustimia ja etuja urheilu-, kulttuuri- ja vapaa-ajan aktiviteetteihin, palveluihin sekä tapahtumiin. Nämä kehotteet lähteä aitojen kokemusten pariin tulevat juuri sinne, missä niitä tarvitaan: viesteinä suoraan kännykän ruudulle. Liittymä toimii tavanomaisella Moi Mobiilin SIM-kortilla. Se lähettää käyttäjälle tekstiviestejä, jotka auttavat tiedostamaan ruudulla vietetyn ajan ja tarjoaa tilalle parempaa tekemistä.
”Haluamme palauttaa aidon läsnäolon ja hauskat hetket ihmisten elämään, sillä paras yhteys syntyy yleensä kasvotusten. Tämä liittymä on lempeä muistutus siitä, että kun irrottaudumme hetkeksi ruuduilta, voimme kokea elämämme parhaita hetkiä. Uskomme, että ihmiset tarvitsevat juuri tätä”, sanoo Heinekenin juomista Hartwallilla vastaava tuotepäällikkö Pekko Koski.
Ensimmäisenä liittymää testaavat vaikuttajat. Liittymän aktiviteettien avulla ruutuaikaansa pääsevät kesän mittaan vähentämään somevaikuttaja Jaakko Parkkali, räppäri Seksikäs Suklaa eli Luyeye Konssi, radiojuontaja Julianna Jokela sekä juontaja ja vaikuttaja Jere “Sere” Siltala.
”Saattaa tuntua ironiselta, että mukana ovat juuri vaikuttajat, jotka ovat työnsä puolesta aina somessa. Mutta hekin kaipaavat tasapainoa ja aitoja kohtaamisia. Monet ihmiset haluaisivat vähentää ruutuaikaansa, joten haluamme näyttää, miten helppoa se voi olla”, sanoo Heinekenin johtaja Nabil Nasser.
Kuluttajat, jotka ovat kiinnostuneita kokeilemaan HeiMobile-liittymää, voivat jättää yhteystietonsa osoitteessa moi.fi/heineken.
Kyselytutkimuksen mukaan suuri osa suomalaisista haluaisi rajoittaa ruutuaikaansa. DNA:n vuosittaisen Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan viime vuonna peräti 40 prosenttia suomalaisista oli sitä mieltä, että heidän on vaikea irrottautua netin ääreltä. 25–34-vuotiaista tätä mieltä oli peräti 57 prosenttia. 40 prosenttia sanoi myös, että jatkuva digitaalisten palveluiden käyttö haittaa heidän keskittymiskykyään. Useampi kuin joka viides (22 %) oli jo rajoittanut netissä tai puhelimella viettämäänsä aikaa.
”Moi haluaa olla mukana ajan hermolla ja ilmiöissä, ja siksi halusimme ehdottomasti lähteä mukaan kokeiluun”, sanoo myynti- ja markkinointijohtaja Ulla Koivula Moi Mobiililta.
Heinekenilla nähdään, että yhdessäoloon kannustava liittymä on arvoiltaan aivan brändin ytimessä. Heineken on rakentanut aitoa yhdessäolon iloa jo yli 160 vuoden ajan. HeiMobile-liittymä on osa laajempaa kampanjaa, jolla Heineken haluaa muistuttaa, että paras tapa irrottautua ruuduilta on viettää aikaa perheen ja ystävien kanssa.
”Ihmiset kaipaavat takaisin aikaan, jolloin yhdessäolo ei vaatinut puhelinta. Me suomalaiset olemme mobiiliteknologian pioneereina omalta osaltamme syyllisiä siihen, että ihmiset ympäri maailmaa ovat kasvaneet kiinni kännyköihinsä. Meidän täytyy siis olla myös tarjoamassa vaihtoehtoja. Uskomme, että liittymä voi olla varteenotettava keino omaksua nopeasti uusia tapoja ja lisätä sosiaalisuutta elämään pysyvästi”, Koski sanoo.
Aiemmin Heineken muistuetaan myös suomalaisen HMD Globalin kanssa keväällä 2024 esitellystä The Boring Phone -puhelimesta. Myös sen tarkoitus oli auttaa ihmisiä ymmärtämään, että sosiaalinen elämä voi kukoistaa enemmän, kun puhelimella ollaan vähemmän.