Koeajo: Mercedes-Benz G 500 4x42 – mitä saadaan kun yhdistetään Unimog, G-sarja ja AMG?

Mercedeksen G-sarjan tuorein versio on melkoinen monsteri. Sen neliveto on toteutettu Unimogista lainatuilla portaaliakseleilla, ja ripeistä kyydeistä vastaa Mercedes-AMG GT:stä tuttu nelilitrainen tuplaturbo-V8. Yhdistelmä on kieltämättä erikoinen.

Suomeen joulukuussa 2015
Hinta avoinna

Tykkäsimme

vaikuttavista maasto-ominaisuuksista

suorituskyvystä

erottaa pojjaaat miehistä

Emme tykänneet

olisiko auto vähemmän äijämäinen modernilla kuusisylinterisellä dieselmoottorilla?

Kun jo tavallinen G-sarjalainen on varsin vaikuttava näky, uusi 4x42 on tätä potenssiin kaksi. Unimog on vielä G-sarjaa kovempi maastotyökalu, joten 4x42 hyötyy sen alustarakenteista. Portaaliakselissa auton pyöräthän ovat akselin keskipisteen alapuolella, joten maavara paranee merkittävästi. Sitä on peräti 43,8 senttiä eli tuplaten tavalliseen Geehen verrattuna. Kahluusyvyyttäkin autolle luvataan vaikuttavasti tasan metri.

Portaaliakseliston myötä auton raideleveydet ovat kasvaneet merkittävästi; tarkkaan ottaen 264 millillä. Auton kokonaisleveys on venähtänyt jo selvästi yli kahteen metriin, joka tekee kaupunkipyörittelystä hieman haastavaa. Auton korkeus on kasvanut myös, ja 2,24 metriä käy olemaan joihinkin parkkihalleihin jo liikaa. Myös autoon kiipeäminen käy jo lähes pienestä urheilusuorituksesta, varsinkin jos auton helmat ovat rapaantuneet.

Vaativassa maastoajossa 4x42:n alla pyörivät 18-tuumaiset ja vahvistetut renkaat, joilla voi ajaa teräväänkin sepelikkoon. Normaali rengaskoko on puolestaan 325/55 R 22. Enkä ihmettelisi yhtään, että moni tämän auton ostaja laittaa alle vieläkin isommat kiekot. Matkusmukavuuteen vaikuttaa kaksoisjousi/vaimenninrakenteella toteutettu mukautuva iskunvaimennus, jossa on kaksi säätöä: mukava ja urheilullinen. Meno on oikeasti mukavan pehmeää.

Maastossa G 500 4x42 on todellinen peto. Teknavi pääsi auton rattiin Tukholman eteläpuolella pehmeällä hiekalla, ja kokemusta saatiin myös auton ominaisuuksista jyrkillä kalliorinteillä. Tavalliseen Geehen verrattuna 4x42 tuntuu lähes tankilta. Tuplaturbo-V8 sopii yllättävän hyvin myös maastoajoon, kaasun annostelu onnistuu tarkasti. Nousu- ja jättökulmat ovat käsittämättömän suuret (51,6°/43,8°), ja auto kiipeää lähes pystysuoraa seinää ylös.

Vaihteistona 4x42:ssä on tavallisen Geen tapaan 7-portainen automaatti, ja maastoa varten löytyy tietysti myös manuaaliasetus. Maastoajoa helpottavat myös niin ikään tavallisesta Geestä löytyvät alennusvaihteisto sekä kolme tasauspyörästön lukkoa.

Normaaliajossa 4x42 Reipas raideleveys vakauttaa menoa, mutta ohjaukseen on turha toivoa urheiluautomaista tarkkuutta. Suorituskyky on vahvan V8-moottorin ansiosta luonnollisesti kohdallaan. Satasen vauhtiin päästään 7,4 sekunnissa: ei huonosti yli kolme tonnia painavalta möhköltä. Tavallinen G 500 vaatii samaan tosin vain 5,9 sekuntia.

Kontrastia autoon luo myös sen ylellinen ohjaamo. Hytistä löytyvät esimerkiksi Designo-nahkaiset ja erinomaiset säädöt tarjoavat AMG:n urheiluistuimet. Myös sporttiratti istuu hyvin käteen. Ja jos V8:n murinat kyllästyttävät, musaa voi soittaa 12-kaittumisen ja 450-wattisen Harman Kardon Surround -audiojärjestelmän kautta.

Mercedes ei ole ilmoittanut vielä 4x42:lle hintaa Suomessa, mutta se noussee korkeaksi. Tavallisen G 500:n ja 4x42:n hintaero on Saksassa 120 000 euroa, ja Suomessa jo tavallisen G 500:n hinta painuu yli 200 000 euroon.

Mercedes toi extreme-Geen näytille ensi kertaa Geneven autonäyttelyssä tänä keväänä. Auto sai heti sellaisen vastaanoton, että päätös auton ottamisesta sarjatuontantoon tehtiin vielä ennen kesää.

G-sarja on erikoinen laite, eräänlainen oman aikansa dinosaurus, jonka tuotannon on pitänyt loppua jo useampaan kertaan. Geetä myytiin kuitenkin viime vuonna enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Uusien erikoisversioiden myötä mielenkiinto autoa kohtaan tuskin hiipuu jatkossakaan.

Mercedes-Benz G 500 4x42
Moottori 3 982 cm3, tuplaturbo-V8
Teho 310 kW (422 hv) / 5 250–5 500 r/min
Vääntö 610 Nm / 2 250–4 750 r/min
0-100 km/h 7,4 s
Huippunopeus 210 km/h
EU-kulutus 13,8 l/100 km
CO2-päästöt 323 g/km
Mitat Pituus 4 500 mm, leveys 2 100 mm, korkeus 2 235 mm, akseliväli 2 850 mm
Omamassa 3 096 kg
Tavaratila ei ilmoitettu

comments powered by Disqus