Koeajossa Nissan X-Trail – kestosuosikin isoveli

Nissan esitteli vuonna 2007 merkin suunnan muuttaneen crossover-luokan Qashqain. Nykyinen X-Trail on saanut vaikutteita suomalaisten suosikiksi nousseesta mallista.

Tykkäsimme

Moottorista

Alustasta

Emme tykänneet

Ohjauksesta

Hinta alkaen 30 391 €
Koeajoauto 45 170 €

Nissanin voisi todeta nousseen takaisin suomalaisten autoilijoiden tietoisuuteen Qashqain myötä. Ensimmäisen sukupolven malli oli aloittamassa nykyistä crossover-mallien suosiota. Maastoautomaisia piirteitä omaavasta ulkonäöstä huolimatta valtaosa mallistosta myydään etuvetoisena.

X-Trailin nykyinen kolmas sukupolvi esiteltiin vuonna 2013 lähekkäin toisen sukupolven Qashqain kanssa. Aikaisemmin huomattavasti kulmikkaampi ja maastohenkisempi X-Trail sai ilmeeseen pehmyttä crossover-tyyliä. Auto onkin varsin pitkälti yhtenevän näköinen Qashqain kanssa ulkonäön lisäksi myös sisäisesti, sillä autot jakavat paljon tekniikkaa keskenään.

Mallisukupolvien vaihdoksen yhteydessä X-Trail käytännössä otti hoitaakseen Qashqain pidennetyn ja seitsemän istuinpaikkaa tarjonneen +2-mallin. Normaalin viisipaikkaisen version lisäksi auton voi siis varustaa kolmannella penkkirivillä, joka mahdollistaa lyhytaikaiset siirtymät isommallekin porukalle. Keskimmäisellä penkkirivillä oltavat ovat kuitenkin varsin hyvät ja teatterimaisesti ensimmäistä penkkiriviä korkeammalla olevat istuimet tarjoavat miellyttävät näkymät eteenpäin.

X-Trail eroaa ulkoisesti suositusta Qashqaista eniten takavalojen osalta
Myös Nissan on kasvattanut keulalta löytyvän logon kokoa

Nissan X-Trail on tarjolla kahdella moottorivaihtoehdolla. 1,6-litrainen bensiinimoottori on 163 hevosvoimainen ja se on aina varustettu manuaalivaihteistolla ja etuvedolla. Koeajossa ollut 1,6-litrainen ja 130-hevosvoimainen diesel on etuvedon lisäksi tarjolla myös nelivetoisena. Automaattivaihteiston puolestaan saa vain etuvedon yhteyteen.

Näistä selkeästi suosituimmaksi yhdistelmäksi Suomessa on muodostunut etuvetoinen diesel. Kokonaismyynnistä 75 prosenttia on etuvetoisia, ja kaikista autoista 70 prosenttia on dieseleitä.

X-Trailin puikkoihin hypätessä crossoverien ja muidenkin korkeampien automallien suosion salaisuus muistuu mieleen. Hieman korkeampi istuma-asento antaa paremmat näkymät liikenteen tarkkailuun, ja samalla lisää turvallisuudentunnetta. Myös autoon kulkeminen on helpompaa, kun penkille ei tarvitse laskeutua kovin alas, eikä poistuessa nousta vaikeassa asennossa.

Kuljettajan paikalla on selkeä kokonaisilme, joka on hyvin yhtenevä läpi Nissanin malliston. Parhaalla Tekna-tasolla auton varustelu on hyvin kattava. Mainitsemisen arvoisina varusteina parhaalla tasolle kuuluvat esimerkiksi täys LED-ajovalot, nahkaverhoilu, molempien etumatkustajien penkkien sähkösäädöt, älyavainjärjestelmä, kaistavahti, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä sekä kuljettajan vireystilanvalvontajärjestelmä. Lisähintaa esimerkiksi tällä hetkellä tarjottavaan Business 360 varusteluun kertyy hieman yli 3 000 euroa, ja erona näillä kahdella on käytännössä penkkien sähkösäädet, nahkaverhoilu ja LED-valot.

Sisätilat ovat pitkälti yhtenevät Qashqain ja Pulsarin kanssa
Mittaristo on yksinkertaisuudessaan selkeä

Nissanin 1,6-litrainen turbodiesel liikuttaa seitsemänpaikkaista crossoveria vaivattomasti. Vahva vääntö vähentää vaihtotarvetta ja vetoa riittää hieman mäkisemmässäkin ympäristössä. Alusta toimii miellyttävän pehmeästi ja nielee epätasaisuudet hyvin. Rengasmelua on vaikea arvioida, koska koeajo tapahtui keski-Euroopan sileillä pinnoilla. Ajettavuuden suhteen lähinnä vain hyvin kevyeksi tehostettuun ohjaukseen kaipaisi parempaa tuntoa. Koeajoauton nelivetoisuus tuo liukkaalla kelillä etenemiseen vaivattomuutta. Mikäli uskoo pärjäävänsä ilman nelivetoisuutta, säästää hankintahinnassa noin 4 000 euroa.

Nykyinen Nissan X-Trail on edeltäviin sukupolviin verrattuna huomattavasti henkilöautomaisempi. Vaikutteet suosikkimalli Qashqaista ovat helposti huomattavissa. Luokkaa suurempana autona se tarjoaa hyvän matkustusmukavuuden ja tilat viidelle, ja mahdollisuuden siirtymiin seitsemälle. Crossover-piirteiden tuominen myös X-Trailiin on tehnyt autosta kokonaisuudessaan helpommin lähestyttävän kumppanin.

Nissan X-Trail dCi 130 4WD
Moottori
1 598 cm3, R4 turbodiesel
Teho 96 kW (130 hv) 4 000 r/min
Vääntö 320 Nm / 1 750 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 11,0 s
Huippunopeus 186 km/h
EU-kulutus 5,4 l/100 km
CO2-päästöt 143 g/km
Mitat Pituus 4 640 mm, leveys 1 820 mm, korkeus 1 705 mm, akseliväli 2 705 mm
Omamassa 1 750 kg
Tavaratila 550 l

  • Kattolinja jatkuu taakse asti korkealla, jotta myös kolmannella penkkirivillä olisi pääntilaa
  • Keskikonsoli on selkeä, mutta kosketusnäyttö on ajoittain hieman hidas reagoimaan
  • Sähkösäätöiset istuimet ovat miellyttävät, mutta tiukoissa kaarteissa etenkin istuinosa saisi tarjota hieman enemmän tukea
  • Takana istutaan huomattavasti ensimmäistä penkkiriviä korkeammalla ja tilaa on hyvin. Penkin etäisyyttä ja selkänojan kaltevuutta voi säätää
  • Nelivetojärjestelmää voi hallita keskikonsolista. Auto-asetuksella auto siirtää vetoa taka-akselille tarpeen mukaan. Järjestelmän voi myös pakottaa pysymään vain etuvedolla tai nelivedolla

Kuvat: Mikko Autio

comments powered by Disqus