Koeajo: Jaguar XF – ei mikään kotikissa

Jaguar on uudistunut rohkeasti viime vuosina. Perinteikkään aristokraattisen arvokkuuden rinnalle on tullut petomaista aggressiivisuutta.

Tykkäsimme

Voimalinjasta

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Rengasmelusta

Pinkakovasta jousituksesta

Ohjaamon muovisuudesta

Hinta alkaen 45 989 €
Koeajoauto 84 828 €

Jaguar esitteli täysin uuden XF:n uuden keskiluokan XE-mallin vanavedessä. Ensisilmäyksellä autot saattaa sekoittaa varsin helposti, mutta pitemmällä katselulla XF:n huomaa olevan luokkaa suurempi auto. Edeltäjään verrattuna auton tunnistaa helpoiten perän uusista linjoista ja etenkin R-Sport-versiossa pakoputkien asettelusta. Ajovaloissa on pitkälti samaa aggressiivista muotoa, joka tuli XF:ään edellisen korimallin faceliftin yhteydessä. Koeajoauton R-Sport-varustelu tuo ulkonäköön vielä aavistuksen vakiota sporttisemman ilmeen korisarjan muodossa.

Sisätiloissa jatkuu samantyylinen ilme pikkuveli XE:n kanssa. Linjat ovat puhtaat ja selkeät. Erikoisuutena on säilytetty edellisestä korimallista tutut käynnistyksen yhteydessä avautuvat tuuletussuuttimet, ja vaihteenvalitsimena toimii edelleen pyöritettävä kytkin. R-Sport-varustelu näkyy sisätiloissa alumiinilistojen, urheilullisen ohjauspyörän sekä urheilullisten penkkien muodossa. Hintaluokka huomioiden sisätiloilta odottaisi kuitenkin aavistuksen huolitellumpaa ilmettä. Esimerkiksi keskikonsolin kovat muovit eivät oikein tunnu sopivilta Jaguarin kaltaiseen autoon.

Tilojen osalta XF palvelee luokassaan normaalisti. Kuljettaja saa hyvän ajoasennon, mutta suurimpana puutteena sporttipenkeistä puuttuu ristiseläntuen säätö. Takapenkki on muotoiltu selkeästi kahdelle matkustajalle ja laitapaikoilla penkit ovatkin mukavat. Poteromainen muotoilu tarjoaa hyvän sivuttaistuen lisäksi riittävästi reisitukea. Tavaratila on syvä ja vetää hyvän määrän tavaraa.

Uusi XF on kokonaisuudessaan elegantti ilmestys
Muotoilullisesti auto on klassinen sedan

Jo ensimmäiset kilometrit paljastavat auton olevan urheilullisesti säädetty myös alustan osalta. Pienet epätasaisuudet tuntuvat selvästi läpi, mitä ei odottaisi isolta sedanilta. Vauhdin ja lastin kasvaessa alustan toiminta paranee ja maantienopeuksissa isotkin heitot ylittyvät eleettömästi. Osaltaan pintakovuuteen vaikuttaa myös matala rengastus, joka on samalla osasyyllinen verrattain kovaan rengasmeluun. Vastapuolelta löytyy kuitenkin miellyttävän tarkka ajettavuus. Etenkin liukkaissa olosuhteissa auton liikkeiden ennakoitavuus rakentaa luottamusta autoa kohtaan.

30d-mallimerkintää kantavan auton pellin alta löytyy 3,0-litrainen V6-diesel. Moottorista otetaan varsin kiitettävät 300 hevosvoimaa tehoa ja 700 newtonmetriä vääntöä, jotka välitetään takarenkaille ZF:n valmistaman 8-portaisen vaihteiston kautta. Jo monessa käyttökohteessa hyväksi todettu laatikko ei petä nytkään. Se palvelee, kuten nykyaikaisen automaattivaihteiston kuuluukin; huomaamattomasti ja nopeasti. Talvisissa olosuhteissa suurimmaksi ”ongelmaksi” muodostuu hurjan väännön välittäminen tiehen. Luistonesto joutuu töihin jo alhaisilla kierrosluvuilla. Kaasunvasteen saa pehmeämmäksi valitsemalla talviajotilan, mikä samalla muuttaa vaihteiston reagointi entistä rauhallisemmaksi.

Kokonaisuutena voimalinja jättää positiivisen vaikutelman, ja ainakaan tehon puutteesta dieselmalliston lippulaivaa ei pääse helpolla syyttämään. Se tarjoaa isolle sedanille erittäin vaivatonta kyytiä ja kesäkelillä tehodiesel sporttisen alustan kanssa antaisi todennäköisesti paremman kuvan itsestään.

R-Sport-version erottaa ilmanottoaukkojen vaakarivan korkeammasta asettelusta
LED-tekniikka mahdollistaa monenlaiset muodot myös valoihin

Koeajetun mallin lisäksi tarjolla on pienempi 2,0-litrainen diesel kahtena tehoversiona (163 ja 180 hv). Dieseleiden lisäksi tarjolla ovat 2,0-litrainen nelisylinterinen bensaturbo (240 hv) ja kaksi tehoversiota 3,0-litraisesta V6:sta (340 ja 380 hv). Varusteversioina ovat Pure, Prestige, R-Sport ja Portfolio. Vakiovarustelu pitää sisällään nykypäivän normaalit ja oletettavat varusteet, mutta mukavuudet ja ylellisyydet täytyy käydä ruksimassa lisävarustelistalta mukaan, mikä tulee helposti kalliiksi. Tällaisia varusteita ovat muun muassa aktiivista turvallisuutta parantavat kuljettajaa avustavat järjestelmät.

Uusi Jaguar XF tuo erottuvan vaihtoehdon isojen sedanien luokkaan. R-Sport-varustelu tuo autolle räyhäkkää ulkonäköä, mutta mukavuuden osalta tämä ei ole paras vaihtoehto. Odotan mielenkiinnolla pääsyä muiden XF-versioiden rattiin, sillä tyylikkäämmällä sisustukselle ja mukavammalla alustalla varustettuna auton luonne muuttunee melko paljon ylellisemmäksi.

Jaguar XF 30d R-Sport

Moottori 2 993 cm3, V6 turbodiesel
Teho 221 kW (300 hv) 4 000 r/min
Vääntö 700 Nm / 2 000 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 6,2 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 5,5 l/100 km
CO2-päästöt 144 g/km
Mitat Pituus 4 954 mm, leveys 1 880 mm, korkeus 1 457 mm, akseliväli 2 960 mm
Omamassa 1 828 kg
Tavaratila 540 - 885 l

  • Kissapeto löytyy maskista
  • Krominen vaakalista korostaa auton leveyttä
  • R-Sport-version pakoputkien päät ovat keskemmällä kuin muissa versioissa
  • Keskikonsoli on selkeälinjainen. Materiaalien laatu ei vakuuta kaikissa kohdissa
  • Urheilullisen varustuksen pakettiin kuuluu myös R-Sport-ohjauspyörä
  • Ovien nappulat antavat hieman halvan vaikutelman
  • Perinteisen mittariston lisäksi tarjolle on digitaalinen mittaristo
  • Kojelaudan vaakalinjat jatkuvat nappularivistössä
  • Keskikonsolista voi valita tilanteeseen parhaiten sopivan ajomoodin (Sport, Normal, Eco, Wet/Winter)
  • Takapenkit ovat mukavat ja sopivasti muotoillut
  • Tavaratila on varsin syvä ja perälle saa kurotella

Kuvat: Mikko Autio

comments powered by Disqus