Koeajossa: Mercedes-Benz G 580 - legenda sähköistettynä

Tuttu siluetti, uusi aikakausi. Mercedes-Benz G 580 on G-sarjan täyssähköversio. Maastoikoni on saanut alleen sähkövoimalinjan, joka yhdistää neljä yksittäistä sähkömoottoria, 432 kilowatin tehon (587 hv) ja massiivisen 1 164 Nm:n väännön.

Voimalinjan ja uuden rakenteen ansiosta auto kiihtyy 0–100 km/h vain 4,7 sekunnissa. WLTP-toimintamatkaa luvataan jopa 468 kilometriä, ja pikalatauksella 10–80 % onnistuu noin puolessa tunnissa. Akusto on sijoitettu tikapuurunkoon, jonka alle lisätty hiilikuitupohjasuoja kestää vaativimmatkin maasto-olosuhteet.

Maastoon rakennettu. Ja vielä vähän pidemmälle.

Sähköinen G 580 ei ole pelkkä citymaasturi. Kahluusyvyys on peräti 850 mm, nousukyky jopa 100 % ja lähestymiskulma 32 astetta. Autossa on edelleen kytkettävä maastoalennusvaihde ja ainutlaatuiset sähköiset maastoajotoiminnot: 

  • G-Turn pyöräyttää auton lähes paikallaan.
  • G-Steering tiukentaa kääntösädettä kaarteessa.
  • Älykäs offroad-ryömintätoiminto toimii kuin vakionopeussäädin maastossa.

Sähkömoottorien tarkkuus mahdollistaa sellaiset temput, joista polttomoottori voi vain haaveilla. G-Turn ei ole pelkkä kikka, vaan käytännöllinen keino kääntyä ahtaassa – ja näyttää hyvältä tehdessään sen. G-Steering, ryömintätilat ja vapaasti ohjelmoitavat ajo-ohjelmat tuovat uudenlaisia ulottuvuuksia niin maastoon kuin kaupunkiin.

Virtuaaliset tasauspyörästölukot jakavat väännön yksittäisille pyörille millisekunnin tarkkuudella.

Tuttu G-tunnelma

Klassiset yksityiskohdat kuten pyöreät ajovalot, ovenkahvat ja kojelaudan tukikahva pitävät historian läsnä, mutta sisällä maailma on muuttunut. MBUX-järjestelmä tarjoaa Offroad Cockpitin, läpinäkyvän konepellin näkymän ja 12,3” näytöt edessä. Burmesterin äänentoisto ja ilmasäätöiset mukitelineet viimeistelevät tunnelman.

Ulospäin sähköinen G on uskollinen juurilleen: kulmikas muotoilu, konepellin ulkonevat saranat ja klassiset kahvat pysyvät paikoillaan. Mutta yksityiskohdissa näkyy muutos. Takaluukun varapyöräkotelo on vaihtunut latauskaapelisäilöksi, aerodynamiikka on hiottu huippuunsa, ja valojen animoitu koreografia on kaikkea muuta kuin vanhanaikaista.

Sähkö-G ei ole vain G-sarja ilman pakokaasuja – se on aivan omanlainen kokonaisuutensa. Neljä yksittäistä sähkömoottoria tarjoavat erillisen vedon jokaiselle pyörälle, mikä mahdollistaa tarkimman mahdollisen pidon, hallinnan ja ajonautinnon. Ajaminen tuntuu yhtä aikaa hillityltä ja häkellyttävän tehokkaalta – kuin kulkisit painovoimaa uhmaten, mutta silkkihansikkain.

Mercedes-Benz G 580 osoittaa, että tulevaisuus ei aina tarkoita uuden rakentamista tyhjästä. Joskus riittää, että säilyttää sen, mikä toimii – ja päivittää kaikki muu.

LUE MYÖS

Koeajossa: Mercedes-Benz GLC 400e – vakuuttaa Teknavin Vauhtikaksikon

Haluatko kaksi sähköautoa yhden hinnalla? Citroën ë-C3 tekee sen mahdolliseksi

Volvo EX90: Skandinaavista tyyliä ja muotoilua – suomalainen inspiraatio Alvar Aallosta Iittalaan