Moottoriurheilukausi 2025 käynnistyi näyttävästi Alastaron radalla, jossa järjestettiin historian ensimmäinen King of Finland -tapahtuma.
Time Attack -formaattiin nojaava kilpailu on tiivis, selkeä ja ennen kaikkea nopeuden juhlaa – radalla kun puhtain kierrosaika ratkaisee.
Tapahtumassa nähtiin nyt ensimmäistä kertaa myös täysin uusi sähköautoluokka. EV-yhteisö oli vahvasti mukana, ja rata täyttyi erilaisista sähköautoista mm. Porsche Taycan GT, Tesla Model S Plaid, Polestar 2 ja Model 3 Performance toivat mukanaan uudenlaista sähköistä urheiluhenkeä.

– Meillä on täysi tiimi mukana, seitsemän kuskia ja laaja kirjo autoja. Halutaan olla suunnannäyttäjiä ja kehittää tätä lajia, kertoo Battery Racing Teamin vetäjä, Kirsi Immonen, ylpeänä.

Yhteisö, kehitys ja kansainväliset haaveet

Sähköautotiimin ydin on pitkäaikaisessa ystävyydessä ja jaetussa unelmassa. Tavoitteet ulottuvat Suomea pidemmälle.
– Me halutaan kasvaa tästä, ja viedä tämä vielä isommaksi – ehkä jonain päivänä kilpailemme myös ulkomailla, tiimiläiset pohtivat.
Toistaiseksi valtaosa kilpailuista käydään vielä Suomen rajojen ulkopuolella.
– Tällä kaudella ajan neljässä kisassa, joista kolme on Ruotsissa. Toivon, että tulevaisuudessa meillä olisi Suomessa useampia vastaavia tapahtumia, yksi per kesä on aika vähän.
Ajamisen riemu, autosta riippumatta

Time Attackin vetovoima on sen saavutettavuudessa. Mukaan voi lähteä monenlaisella kalustolla, ja kyse on ennen kaikkea itsensä haastamisesta.
– Se fiilis, kun ajat omaa kierrostasi, yksin radalla, ja yrität puristaa kaiken ulos – se on ainutlaatuista. Vasta jälkeenpäin verrataan, miten muut ajoivat. Se tekee tästä hienon lajin, eräs osallistuja kuvailee.
Sähköautoilu ei pääty ruutulippuun – latausratkaisut mukana kisatunnelmassa

Moottoriurheilussa kokonaisvaltainen suunnittelu näkyy myös latauksessa. Kotilataus on avainasemassa, kun sähköauto on osa sekä arkea että kilpa-ajoa. Alastarolla oli mukana myös go-e Charger -latausratkaisu, joka tarjoaa älykkään ja helposti liikuteltavan tavan ladata missä vain, kunhan kolmivaihepistorasia löytyy.

– Meillä on kaksi asiakasprofiilia. Ne, jotka liikkuvat paljon ja lataavat mökeillä ja reissuissa, ja ne, jotka haluavat optimoida kulutusta ja sähköhintaa vaikka pörssisähkön avulla, kertoo Niko Kronqvist, Toimitusjohtaja sekä omistaja, EV Asema Oy.
Nopeudessa ei tingitä: 100 kWh akku lataa yön aikana valmiiksi, pienemmät akut jopa neljässä tunnissa.
Rengasratkaisuilla merkittävä rooli
Sähköautojen paino ja suorituskyky tuovat myös rengasvalinnoille uudenlaisia vaatimuksia. Alastarolla suosittiin Continental Sport Contact 7 -rengasta.

– Tämä rengas toimii hyvin myös märällä kelillä ja tarjoaa loistavan pidon heti kylmänä. Käytössä se kestää useamman kilpailun ja vielä kotimatkankin päälle, kertoo Henri Mikkola, Avainasiakaspäällikkö, BestDrive.
– Näitä saa esimerkiksi BestDrive-ketjusta, joka laajenee jatkuvasti Suomessa.
Ensimmäinen kuningas kruunattu

Ensimmäinen King of Finland huipentui Oskari Grönin voittoon sähköautoluokassa. Tapahtuma yhdisti tiimihenkeä, teknistä edelläkävijyyttä ja sähköistä suorituskykyä – juuri niin näyttävästi kuin uuden aikakauden olisi kuulunutkin alkaa.

LUE MYÖS
Koeajossa: Mercedes-Benz G 580 – legenda sähköistettynä
Haluatko kaksi sähköautoa yhden hinnalla? Citroën ë-C3 tekee sen mahdolliseksi
Volvo EX90: Skandinaavista tyyliä ja muotoilua – suomalainen inspiraatio Alvar Aallosta Iittalaan
SEURAA TEKNAVIA SOMESSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, YouTubesta, TikTokista ja LinkedInista.