BMW:n uusi sähköinen harppaus: Kuudennen sukupolven eDrive-teknologia tuo merkittäviä parannuksia

BMW Group esitteli Tech Days -tapahtumassaan kuudennen sukupolven BMW eDrive -teknologian, joka lupaa merkittäviä edistysaskeleita sähköisessä voimalinjatekniikassa.

Uusi järjestelmä perustuu 800 voltin arkkitehtuuriin, jonka ansiosta latausnopeus kasvaa ja toimintamatka pitenee 30 prosenttia edeltäjäänsä verrattuna. Teknologia nähdään ensimmäisenä Neue Klasse -malleissa, joiden tuotanto käynnistyy Unkarin Debrecenissa myöhemmin tänä vuonna.

Teknologiakehitys kiihtyy – Neue Klasse vie sähköisen voimalinjatekniikan uudelle tasolle

BMW on panostanut voimakkaasti sähköiseen liikkuvuuteen ja kehittänyt uuden sukupolven akkujärjestelmän sekä sähkömoottorit, jotka on suunniteltu optimoimaan ajoneuvojen suorituskykyä ja energiatehokkuutta. Uusi 800V-teknologia mahdollistaa entistä nopeamman lataamisen ja paremman hyötysuhteen. Tämä tarkoittaa käytännössä lyhyempiä pysähdyksiä latauspisteillä ja pidempiä ajomatkoja yhdellä latauksella.

Neue Klasse -malliston korkean jännitteen akut tuotetaan viidessä uudessa tehtaassa eri puolilla maailmaa osana BMW:n “local for local” -strategiaa, jonka tavoitteena on lyhentää toimitusketjuja ja parantaa kestävyyttä. Lisäksi kuudennen sukupolven sähkömoottorien sarjatuotanto alkaa Itävallan Steyrissä jo tänä kesänä.

Keskeiset teknologiset innovaatiot

BMW:n uusin sähköinen voimalinjajärjestelmä sisältää useita merkittäviä uudistuksia:

• BMW Energy Master – BMW Groupin kehittämä ja Landshutin tehtaalla valmistettava keskusohjausyksikkö, joka hallitsee sähköjärjestelmän toimintaa ja varmistaa tehokkuuden sekä turvallisuuden.

• Sylinterimäiset akkukennot – Uuden akkukonseptin myötä energiatiheys paranee 20 prosenttia, mikä mahdollistaa pidemmän toimintamatkan ja paremman suorituskyvyn.

• Kaksi moottorityyppiä – BMW soveltaa sekä synkronista sähkömoottoria (SSM) että asynkronista sähkömoottoria (ASM), mikä mahdollistaa modulaarisen ja kustannustehokkaan tuotannon.

• Rakenteeseen integroidut akut – Neue Klasse -malleissa akut toimivat osana ajoneuvon kantavaa rakennetta, mikä parantaa jäykkyyttä ja tilankäyttöä.

Energiatehokkuutta ja suorituskykyä ilman kompromisseja

Kuudennen sukupolven eDrive-teknologia on suunniteltu tuomaan merkittäviä parannuksia energiankulutukseen, kustannuksiin ja suorituskykyyn. BMW:n mukaan:

• Energiankulutus on jopa 40 prosenttia alhaisempi verrattuna nykyisiin täyssähköisiin malleihin.

• Akun tuotantokustannukset ovat 20 prosenttia pienemmät.

• Kokonaispaino on 10 prosenttia kevyempi.

BMW:n tavoitteena on mahdollistaa eri käyttötilanteisiin sopivat voimalinjat. Tulevaisuudessa asiakkaat voivat valita malleja, joissa on yksi, kaksi, kolme tai jopa neljä sähkömoottoria. Tämä joustavuus mahdollistaa erilaisten suorituskyky- ja ajodynamiikkavaatimusten täyttämisen.

Sähköinen tulevaisuus ilman rajoja

BMW Groupin hankinnoista ja toimitusketjuista vastaava hallituksen jäsen Joachim Post korosti Tech Days -tapahtumassa, että yritys näkee sähköisen liikkuvuuden keskeisenä tulevaisuuden kehityssuuntana. “Olemme johtavia sähköisen voimalinjatekniikan kehityksessä, mutta otamme avoimesti huomioon myös muut teknologiat, koska liikkuvuustarpeet vaihtelevat eri alueilla maailmassa,” Post sanoi.

Kuudennen sukupolven BMW eDrive -teknologia ei ainoastaan paranna latausnopeutta ja toimintamatkaa, vaan myös optimoi kustannuksia ja valmistusprosessia. Neue Klasse -mallit merkitsevät BMW:lle uuden aikakauden alkua, jossa sähköinen voimalinjatekniikka on entistä kehittyneempää, tehokkaampaa ja käyttäjälähtöisempää.

LUE MYÖS

Paranna unesi laatua suojaamalla itsesi HEV-valolta

Haluatko kaksi sähköautoa yhden hinnalla? Citroën ë-C3 tekee sen mahdolliseksi

Volvo EX90: Skandinaavista tyyliä ja muotoilua – suomalainen inspiraatio Alvar Aallosta Iittalaan

SEURAA TEKNAVIA SOMESSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramistaYouTubestaTikTokista ja LinkedInista.