Kerrankin kelit suosivat avoautoilijoita – vaihtoehtoja Suomen suveen löytyy joka lähtöön

Avoautokausi on käynnistynyt jo jonkin aikaa sitten hyvien kelien myötä. Mikä siinä oikein kiinnostaa, ja onko avoautossa järkeä Suomen ilmastossa?

Toukokuu on ollut poikkeuksellisen lämmin Suomessa. Tämä ei varmasti ole monia haitannut ja etenkin avoautoilijat ovat kiittäneet hellelukemia hipovista lämpötiloista. Teimmekin katsauksen kesän avoautomarkkinaan, joka on täynnä mielenkiintoisia vaihtoehtoja moneen koko- ja hintaluokkaan.

Avoautoilussa on täysin oma fiiliksensä, kuten vaikka moottoripyöräilyssä. Katto auki lipuessa yleensä kiirekin haihtuu taivaan tuuliin ja silloin nautitaan rauhassa ympäröivästä maailmasta. Ennen kaikkea tuoksut ja äänet ovat aivan omalla tavallaan läsnä avoautoillessa.

Monesti kuulee sanottavan, ettei avoautot sovi Suomeen kelien puolesta, eikä niillä ajamisesta pysty nauttimaan kuin muutaman päivän vuodessa. Lisäksi kattojen toimivuuteen liittyy monenlaisia, välillä toki myös aiheellisia, pelkoja. Etenkin iän myötä kangas kuluu taitoksistaan, ja kovakaton tiivisteet saattavat saattavat aiheuttaa ongelmia. Näihin asioihin kuitenkin pystyy vaikuttamaan säännöllisellä hoidolla.

Nykyaikaiset avoautot ovat käyttökelpoisia ympärivuotisesti, olipa kyseessä sitten avattava kovakatto, tai kankaalla toteutettu niin sanottu rättikatto. Jälkimmäisen toimivuus talvisissa olosuhteissa askarruttaa monia, mutta nykyisten rättikattojen lämmöneristävyys voittaa parhaimmillaan perinteisen metallista valmistetun katon.

Avoautojen ominaisuudet ovat kehittyneet myös aerodynamiikan osalta. Sivulasit ylhäällä nykyaikaisilla autoilla pystyy ajamaan helposti moottoritienopeuksia, eikä ilman pyörteily muodostu häiritseväksi. Näissä on toki paljon autokohtaisia eroja, minkä lisäksi erilaiset usein lisävarusteena myytävät tuulisuojat parantavat tilannetta. Useammilla valmistajilla on myös tarjolla niskaan lämmintä ilmaa puhaltavia ratkaisuja, mitkä mahdollistavat miellyttävän avoautoilun hieman viileämmilläkin keleillä.

Avoautoilussa on pitkälti kyse tunnelmasta. Se on elämys, joka täytyy kokea tietääkseen, pitääkö siitä vai ei.

Tässä listattuna muutamia mielenkiintoisia avoautoja, ja linkit Teknavin koeajoihin:

Audi TT Roadster

Audi TT Roadster tarjoaa näppärän kaksipaikkaisen monipuolisiin keleihin. Etenkin nelivetoiset mallit ovat kykeneviä myös Suomen talvessa. Hinta alkaen 48 391 €

BMW 2-sarja Cabriolet

2-sarja on BMW:n pienin avoauto. Kokonaisuudessaan se on tasapainoinen ja helppo kumppani. Hinta alkaen 44 503 €

BMW 4-sarja Cabriolet

4-sarja edustaa BMW:n keskimmäistä avoautoilijaa. Kyseessä on kovakatolla varustettu malli. Hinta alkaen 58 653 €

Ford Mustang Convertible

Ensimmäistä kertaa virallisesti Eurooppaan rantautunut Mustang tarjoaa etenkin kasikoneella hienoa fiilistä. Hinta alkaen 62 123 €

Mazda MX-5

Mazda MX-5 on maailman tunnetuin ja myydyin roadster. Sen ratin takana on helppo hymyillä. Hinta alkaen 34 933 €

Mercedes-Benz SLC

Mercedeksen kaksipaikkainen pikkuavo uudistui, ja samalla nimi muuttui merkin uuden nimeämispolitiikan mukaiseksi. Tässä on SLC. Hinta alkaen 49 862 €

Mercedes-Benz S-sarja Cabriolet

Tässä on kesän ylellisin avoautouutuus: Mercedeksen S-sarjan Cabriolet tarjoaa hienostunutta tunnelmaa. Hinta alkaen 218 799 €

Lue myös: Koeajopäivässä yli 60 autoa – tässä mehevin menopeli

Mini Cooper Cabriolet

Mini on hauska auto ajaa, ja avonaisena se tarjoaa tunnelmaa vielä asteen verran enemmän. Hinta alkaen 30 119 €

Porsche 718 Boxster

Porsche uudisti Boxsterinsa ja samalla moottorit päivittyivät ahdettuihin nelisylinterisiin. Hinta alkaen 78 760 €

smart fortwo Roadster

smart tarjoaa avonaista nautintoa alle 20 000 eurolla. Tämän auton puhtaasta avoautomaisuudesta voi kiistellä, mutta kyllä päältä rullattava katto tuo oman fiiliksensä. Hinta alkaen 19 835 €