Teknavin vauhtikaksikoksi ristitty, erilaisten ja erikoisten koeajojen parivaljakko Markku Alén-Marko Terva-aho nähdään tällä kertaa Opelin ratissa – rallilegenda Alén käskyttää Opel Grandland -hybridiä, jossa on hurjat 300 hevosvoimaa!
Opelin Grandland -lataushybridi tarjoaa alkaen (etuvetoisena) noin 41 000 euron hintaluokassa oikeastaan kaikkea, mitä moderni autoilija haluaa: taloudellisuutta, ekologisuutta, viimeisimmät teknologiset varusteet – osa valinnanvaraisina – ja hurjasti tehoa. Tässä koeajossa alla on lippulaiva-nelivetoversio.
![Opel Grandland -lataushybridi.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.30.21-1024x575.png)
Teknavin Vauhtikaksikko Markku Alén ja Marko Terva-aho testasi autoa Opelin koeajosessiossa Kuusamon jylhissä maisemissa – maanteillä ja jääradalla. Pientä eksotiikkaa koeajolla toi autossa olleet ”Keski-Euroopan kitkarenkaat”, eli Suomen talvessa perin liukasta menoa tarjoavat kumit.
Heti lenkin aluksi Grandlandissa kuullaan hälytysääntä.
– Laita vaan turvavyö kiinni, Terva-aho huudahtaa Alénille heti koeajon aluksi. ”Maximum Attack”-sloganista tunnettu Alén tekee työtä käskettyä, ja hälytysäänet lakkaavat.
– Tunnet heti, että tässä on hyvä moottori, Alén siunaa maantiellä maltillisessa vauhdissa.
– Paa vähän…, Terva-aho tilaa jalkaansa auton lattiaan liiskaten, kaasun painalluksia imitoiden. Alén toimittaa, ja Terva-ahon kasvot vääntyvät hirvityksestä.
![Marko Terva-ahoa hirvittää Alénin kyydityksessä.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.38.20-1024x708.png)
– Eihän me nykyisin ajeta paljon muita kuin hybridimalleja, Terva-aho havaitsee.
– Kyllä joo, putkessa ei paljon pauku enää, Alén laittaa vastineensa pöytään.
Koeajolenkillä ”Tervis” kuikuilee auton takapenkille päin ja tekee havaintoja.
– Jännää, että tilaa autossa on, vaikka tähänkin runkoon on asennettu sähkömoottorit.
– Niin, mut se ei oo vienyt tilaa. Kyllä insinööri on käsittämätön, huudahtaa Markku Alén.
Vauhtikaksikko keskittyy myös auton perusominaisuuksiin, kuten rattiin, ohjattavuuteen, säätövaroihin ja voimansiirtoon. Ne kaikki saavat Alénilta ylistyssanoja.
![Opel Grandland -lataushybridin moottoriominaisuudet miellyttävät Markku Alénia myös maantieajossa.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.37.52-1024x623.png)
Jääradalle siirryttäessä Alén ennustaa haastavia hetkiä.
– Meillä on vaan alla Keski-Euroopan kitkat. Se voi olla, että siinä tulee hartialukkoja.
– On tämä melkoista lipsuttelua kitkarenkailla, mutta hauskaahan tänne tultiin pitämään – ja kyllähän tämä suorilla potkaisee, ”Tervis” raportoi Alénin vierestä.
Sitten Grandland järjestää kaiken kokeneelle Alénille yllätyksen jarrutustestin jälkipalana.
– Miten täällä menee kaikki vilkut päälle, hätävilkut, Markku äimistelee ”Terviksen” hekotellessa.
– Tä, kommentoi Markku.
– Oli kai niin paniikkijarrutus, hei, hän jatkaa.
– Elämäni ekan kerran!
![Opel Astra & Opel Grandland](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.29.19-1024x485.png)
![Opel Astra & Opel Grandland -lataushybridit](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.29.36.png)
![](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.41.36.png)
![Markku Alén pyöritti Opel Grandland -lataushybridiä jään päällä sulavasti sladissa.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.42.30.png)
![Opel Grandland -lataushybridi Vauhtikaksikon käsittelyssä jääradalla.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.40.52.png)
Koeajon lopuksi Teknavi-tähdet toteavat, että Grandland on huippuhyvä matka-auto, jossa on mukava matkustamo, huipputehot, ja jäällä tarvitaan ensi kerralla Suomen olojen talvirenkaat.
– Tässä istutaan korkealla ja kuljettajalla on turvallinen tunne ajaa, Alén värittelee lopuksi.
Opelilta kerrotaankin, että Alénin ikäluokalle Grandlandia myydään paljon juuri istumakorkeuden ansiosta.
![Opel Grandland -lataushybridi.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.34.51.png)
![Opel Grandland -lataushybridi.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.31.57.png)
![Opel Grandland -lataushybridi.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.35.14.png)
![Opel Grandland -lataushybridi.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.32.54.png)
![Opel Grandland -lataushybridi.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.35.40.png)
![Opel Grandland -lataushybridi.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.32.33.png)
![Opel Grandland -lataushybridi.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.31.39.png)
![Opel Grandland on urheilullinen hybridi-katumaasturi, jossa on hurjat 300 hevosvoimaa.](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2022/04/Screenshot-2022-04-04-at-20.37.20.png)