Vauhtikaksikko palasi ruutuun Opel Grandlandilla – Alénille elämän ensimmäinen hätäjarrutus

Teknavin vauhtikaksikoksi ristitty, erilaisten ja erikoisten koeajojen parivaljakko Markku Alén-Marko Terva-aho nähdään tällä kertaa Opelin ratissa – rallilegenda Alén käskyttää Opel Grandland -hybridiä, jossa on hurjat 300 hevosvoimaa!

Opelin Grandland -lataushybridi tarjoaa alkaen (etuvetoisena) noin 41 000 euron hintaluokassa oikeastaan kaikkea, mitä moderni autoilija haluaa: taloudellisuutta, ekologisuutta, viimeisimmät teknologiset varusteet – osa valinnanvaraisina – ja hurjasti tehoa. Tässä koeajossa alla on lippulaiva-nelivetoversio.

Opel Grandland -lataushybridi.
Opel Grandland -lataushybridin tekniset tiedot.

Teknavin Vauhtikaksikko Markku Alén ja Marko Terva-aho testasi autoa Opelin koeajosessiossa Kuusamon jylhissä maisemissa – maanteillä ja jääradalla. Pientä eksotiikkaa koeajolla toi autossa olleet ”Keski-Euroopan kitkarenkaat”, eli Suomen talvessa perin liukasta menoa tarjoavat kumit.

Heti lenkin aluksi Grandlandissa kuullaan hälytysääntä.

– Laita vaan turvavyö kiinni, Terva-aho huudahtaa Alénille heti koeajon aluksi. ”Maximum Attack”-sloganista tunnettu Alén tekee työtä käskettyä, ja hälytysäänet lakkaavat.

– Tunnet heti, että tässä on hyvä moottori, Alén siunaa maantiellä maltillisessa vauhdissa.

– Paa vähän…, Terva-aho tilaa jalkaansa auton lattiaan liiskaten, kaasun painalluksia imitoiden. Alén toimittaa, ja Terva-ahon kasvot vääntyvät hirvityksestä.

Marko Terva-ahoa hirvittää Alénin kyydityksessä.
Marko Terva-ahoa hirvittää Alénin kyydityksessä.

– Eihän me nykyisin ajeta paljon muita kuin hybridimalleja, Terva-aho havaitsee.

– Kyllä joo, putkessa ei paljon pauku enää, Alén laittaa vastineensa pöytään.

Koeajolenkillä ”Tervis” kuikuilee auton takapenkille päin ja tekee havaintoja.

– Jännää, että tilaa autossa on, vaikka tähänkin runkoon on asennettu sähkömoottorit.

– Niin, mut se ei oo vienyt tilaa. Kyllä insinööri on käsittämätön, huudahtaa Markku Alén.

Vauhtikaksikko keskittyy myös auton perusominaisuuksiin, kuten rattiin, ohjattavuuteen, säätövaroihin ja voimansiirtoon. Ne kaikki saavat Alénilta ylistyssanoja.

Opel Grandland -lataushybridin moottoriominaisuudet miellyttävät Markku Alénia myös maantieajossa.
Opel Grandland -lataushybridin moottoriominaisuudet miellyttävät Markku Alénia myös maantieajossa.

Jääradalle siirryttäessä Alén ennustaa haastavia hetkiä.

– Meillä on vaan alla Keski-Euroopan kitkat. Se voi olla, että siinä tulee hartialukkoja.

– On tämä melkoista lipsuttelua kitkarenkailla, mutta hauskaahan tänne tultiin pitämään – ja kyllähän tämä suorilla potkaisee, ”Tervis” raportoi Alénin vierestä.

Sitten Grandland järjestää kaiken kokeneelle Alénille yllätyksen jarrutustestin jälkipalana.

– Miten täällä menee kaikki vilkut päälle, hätävilkut, Markku äimistelee ”Terviksen” hekotellessa.

– Tä, kommentoi Markku.

– Oli kai niin paniikkijarrutus, hei, hän jatkaa.

– Elämäni ekan kerran!

Koeajon lopuksi Teknavi-tähdet toteavat, että Grandland on huippuhyvä matka-auto, jossa on mukava matkustamo, huipputehot, ja jäällä tarvitaan ensi kerralla Suomen olojen talvirenkaat.

– Tässä istutaan korkealla ja kuljettajalla on turvallinen tunne ajaa, Alén värittelee lopuksi.

Opelilta kerrotaankin, että Alénin ikäluokalle Grandlandia myydään paljon juuri istumakorkeuden ansiosta.