Sähkö tekee tuloaan myös ammattiliikenteeseen – Fordilta hybridiuutuuksia kaksin kappalein

Ford Tourneo ja Transit Custom tarjoavat lataushybridit tila-auto- ja pakettiautoliikenteeseen. Molemmat jakavat saman hybridijärjestelmän.

Sähköistetty ammattiliikenne tekee tuloaan. Ford osallistuu kehitykseen tarjoamalla ladattavat hybridit sekä 8-paikkaisesta Ford Tourneo Custom -tila-autostaan että Ford Transit Custom -pakettiautostaan. Muut moottorivaihtoehdot eivät toki häviä mihinkään, joten ostajalla on jatkossa entistä enemmän valinnanvaraa.

Molemmat mallit jakavat saman teknologian. Tässä polttomoottorina toimii 1,0 litran EcoBoost -bensiinimoottori ja etupyöriä pyörittävä sähkömoottori on teholtaan 92,9 kilowattia. Sähkömoottorin energianlähteenä on 13,6 kWh:n akku.

Ohjaamossa uusi mittaristo korvaa aiemman polttomoottorimalleista tutun näkymän. Mittaristoa on optimoitu vuoden pituisen todellisessa käytössä suoritetun testijakson palautteiden perusteella. Mittaristo näyttää esimerkiksi reaaliajassa talteen otetun energian määrän ja auttaa kuljettajaa maksimoimaan sähköisen toimintasäteen.

Ford tuo markkinoille myös sovelluksia auttamaan ammattilaisia ja tavallisempia kuluttajia hallitsemaan yhden tai useamman auton varaustilaa sekä löytämään latausasemia. Yhteistyössä NewMotionin kanssa Ford tarjoaa koko Euroopassa toimivan julkisen latausverkon. Uudella sovelluksella Ford-asiakkaat voivat maksaa latauksensa ja käyttää yli 118 000 latausasemaa 30 maassa.

Pakettiauto hybridinä – Transit Custom

Hybridivoimalinjalla varustetulla Transit Custom -pakettiautolla on mahdollista ajaa sähköllä jopa 56 kilometriä (NEDC). Tämän jälkeen matka jatkuu aina 500 ajokilometriin asti 1,0 litran EcoBoost-bensiinimoottorilla. NEDC-mittauksen mukainen polttoaineen kulutus on 3,08 l/100 km ja hiildioksidipäästö 60 g/km.

Uusi Transit Custom ladattava hybridi voidaan ladata etupuskurissa sijaitsevasta latausluukusta 4,3 tunnissa kotitalouksien 240 voltin 10 ampeerisesta virtalähteestä tai 2,7 tunnissa käyttämällä tehokkaampia 2 AC -latauslaitteita. Sähköenergiaa kerätään lisäksi lataamalla akkua jarruenergian talteenotolla auton jarruttaessa tai hidastaessa.

Ford mainostaa hybridi-Transitia tonniluokan pakettiautosegmentin ensimmäisenä ladattavana hybridinä. Siinä on 1 130 kilogramman nettokantavuus ja muuttumaton 6,0 kuutiometrin tavaratila lattian alapuolelle asetetun akkupaketin ansiosta.

Fordin Epower-paketti mahdollistaa tehokkaiden sähkölaitteistojen (liittimestä jopa 6 kW) käytön akun voimalla. Auton ominaisuuksiin kuuluu keväällä 2020 markkinoille tuleva Geofencing-moduuli, joka vaihtaa auton automaattisesti sähköllä ajon tilaan siirryttäessä vähäpäästöisille ajoneuvoille varatuille vyöhykkeille.

”Asiakkaamme haluavat sähköistettyjä autoja, mutta ymmärrämme heidän huolensa infrastruktuurista ja auton toimintasäteestä. Transit Custom ladattava hybridimme tarjoaa tuottavuutta ilman kompromisseja, ja sillä voi ajaa sekä päästöttömästi sähköllä että pidempiäkin matkoja”, kertoo Ian Porter, Chief Programme Engineer, Transit Custom, Ford of Europe.

Transit Custom ladattava hybridi on saatavana yhtenä L1H1 ‑mallina pakettiauto- tai Kombi-korimallilla. Varustevaihtoehdot ovat Trend ja huippuvarusteltu Limited. Ohjaamon ilmastointi ja lämmitetty tuulilasi kuuluvat kaikkien autojen vakiovarusteluun, ja valinnaisvarusteena on saatavilla Fordin ääniohjattu SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmä 8-tuumaisella kosketusvärinäytöllä.

Vakiovarusteena autoihin sisältyvän FordPass Connect –modeemiteknologian ja myöhemmin kuluvan vuoden aikana lanseerattavien Ford Telematics ja Ford Data Services –palveluiden sekä FordPass Pro –sovelluksen avulla yritykset voivat optimoida auton tuottavuuden ja käyttöajan. Saatavilla olevia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja teknologioita ovat muun muassa aktiivinen pysäköintiavustin ja kaistanpitoavustin.

Tila-auto hybridinä – Tourneo Custom

Ford tuo markkinoille myös 8-paikkaisen tila-auton Tourneo Custom ladattavan hybridin, joka käyttää samaa hybridipakettia Transitin kanssa. Tila-autona Tourneo Custom omaa myös hybridiversiossa tutun monipuolisesti muunneltavan matkustamon. Tourneo Custom ladattavan hybridin NEDC-mittaustavan mukainen polttoaineenkulutus on 3,57 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 70 g/km.

Tilavien sisätilojen mitat ovat samat kuin 2,0 litran EcoBlue Diesel ‑versiossa, mikä on luonnollisesti loppukäyttäjän kannalta tärkeää. Tourneo Custom ladattava hybridi tarjoaa myös mahdollisuuden järjestää kaksi takaistuinriviä kokousmuotoon – jolloin matkustajat voivat kätevämmin keskustella keskenään – tai normaaliin tapaan kahdeksi kolmen istuimen riviksi, joissa istutaan kasvot menosuuntaan.

”Ainutlaatuisen innovatiivista ja monikäyttöistä Tourneo Custom ladattavaa hybridiä voi ajaa myös erittäin vähäpäästöisillä vyöhykkeillä”, kertoo Porter.

Tourneo Custom ladattava hybridi tarjoaa sekä yrityskäyttöön että perheille hybridivaihtoehdon tila-autojen luokkaan. Akustolla on Fordin 8 vuoden / 160 000 kilometrin takuu tietyin rajoittein, joista on saatavilla lisätietoa Ford-jälleenmyyjiltä. Auto tulee tilattavaksi vielä kuluvan vuoden aikana.

Kuvat: Valmistaja

Lue lisää:
Ensituntuma: Audi Q5 55 TFSI e quattro – kaivattua sähköistystä
Sähköautojen pikalatausverkostoa rakentava Ionity entistä vahvemmissa kantimissa – Kia ja Hyundai mukaan
Tässä tulee ensimmäinen täyssähköinen tila-auto premium-luokkaan

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.