Ensituntuma: Audi Q5 55 TFSI e quattro – kaivattua sähköistystä

Audin keväällä Geneven autonäyttelyssä esittelemät lataushybridit tekevät viimein tuloaan markkinoille. Pääsimme ensimmäisten joukossa tutustumaan uutuuksiin Saksassa.

Tykkäsimme

Voimalinjan toiminnasta

Hybriditekniikan huomaamattomuudesta

Emme tykänneet

Alustan pintakovuudesta

Juosimaisesta jarrutuntumasta

Hinta alkaen 66 995 €

Autonvalmistajat sähköistävät mallistojaan kiihtyvällä tahdilla. Taustalta löytyy ensi vuonna voimaan astuvat tiukat rajat CO2-päästöissä, joiden ylittäminen tulisi valmistajille nopeasti kalliiksi rajujen sakkojen vuoksi. Täyssähköautojen lisäksi ladattavat hybridit ovat merkittävässä roolissa laskemassa valmistajien autokohtaisia keskipäästöjä kohti 95 g/km CO2-päästörajaa.

Yksi Audin tärkeistä uutuuksista on Q5:n pistokkeesta ladattava hybridiversio, joka kulkee nimellä 55 TFSI e quattro. Tämä kätkee sisälleen 2,0-litraisen ahdetun bensakoneen, jonka parina toimiva sähkömoottori löytyy vaihteistokotelon sisältä moottorin ja vaihteiston välistä. Q5:n hybridiversio on myös aina nelivetoinen. Tavaratilan lattian alta löytyvän akuston kapasiteetiksi Audi ilmoittaa 14,1 kWh, mutta monista muista valmistajista poiketen tämä lukema on akuston nimellinen kapasiteetti. Ajoon käytettävissä oleva kapasiteetti on vain 10,4 kWh, minkä luvataan tarjoavan noin 40 kilometrin toimintamatkan pelkällä sähköllä ajettaessa. Autosta löytyy 7,2 kW:n laturi, jonka turvin akku täyttyy valmistajan mukaan parhaimmillaan noin 2,5 tunnissa.

Muuten Q5 on vanha tuttu, sillä se ei ole vielä kokenut esimerkiksi A4:n tapaan uudistusta. Ohjaamo ei siis edusta Audin uusinta tyyliä kosketusnäyttöineen. Multimediajärjestelmän erillinen näyttö löytyy kojelaudasta ja MMI-järjestelmää käytetään keskikonsolin kiertokytkimellä.

Viimeistelty voimalinja

Liikkeellelähtö tapahtuu luonnollisesti sähköllä. Sähkömoottori riittää auton liikutteluun liikenteen rytmissä vielä taajamanopeuksissa, mutta maantienopeuksien puolella vaaditaan jo hieman enemmän malttia pelkällä sähköllä edetessä. Yli 2,1 tonnin massan liikuttelu ottaa aikansa, vaikka saisi käyttöönsä sähkömoottorin hetkellisen piikkitehon 105 kW:n (143 hv) tehon ja 350 Nm väännön. Jatkuvaa tehoa sähkömoottori tarjoaa 55 kW (75 hv). Polttomoottorin käynnistymisen välttämisestä pitää huolen tässä EV-ajotilassa kaasupolkimeen tuleva virtuaalinen pykälä, joka viestii sähkömoottorin kaikkien voimavarojen olevan käytössä.

Hybrid-ajotilaan siirryttäessä polttomoottori käynnistyy melko herkästi kaasupolkimen painalluksesta, vaikka ajoakussa vielä riittäisikin virtaa. Hitaissa nopeuksissa käynnistyminen on varsin helppo kuulla, mutta tämä ei onneksi nouse liian hallitsevaksi piirteeksi. Vastaavasti moottori myös sammuu nopeasti kaasupolkimen keventämisen seurauksena, ja tämänkin tapahtuman huomaa lähinnä kierroslukumittarista.

Voimalinjan toiminta on kokonaisuudessaan vakuuttavaa. Sähkömoottorin ripeä reagointi antaa liikkeellelähtöihin pientä lisäpotkua, ja näin saadaan eliminoitua polttomoottorin viiveitä. Ajoittain nopeissa tilanteissa kaasua painettaessa vaihteiston ja polttomoottorin reagointia joutuu kuitenkin odottelemaan hetken verran. Sulavan ajamisen osalta eniten totuttelu vaatii jarrupolkimen tuntuma, joka on etenkin liikeradan alkupuolella varsin jousimainen.

Mukavuuden suhteen koeajoon osunut Q5 ei oikein vakuuta ilmajousituksesta huolimatta. Korkea massa on aina haaste iskunvaimennukselle ja etenkin pienet epätasaisuudet tuntuvat ohjaamossa epämiellyttävinä tärähdyksinä. Osa pintakovuudesta menee varmasti myös isojen pyörien ja suhteellisen matalaprofiilisten renkaiden piikkiin. Epämukavuus on harmittava seikka ja aikaisemmat kokemukset teräsjousitetun auton mukavuudesta ovat olleet positiivisia.

Uusi Q5 55 TFSI e on malliston ainoa bensiiniä polttava vaihtoehto ja se asettuu samalla malliston lippulaivaksi sekä suorituskyvyn että hinnan osalta. Pienestä autoverosta huolimatta hintaeroa dieselversioihin kertyy noin 10 000 euron verran. Alkuun tarjolla oleva Launch Edition tosin on perusmalleja kattavamman varusteltu, ja lisäksi jokainen lisävaruste kaventaa hintaeroa hybridiversion pienemmän CO2-päästön ansiosta. Tämä siis siitä johtuen, että jokaisesta tehdasasenteisesta lisävarusteesta maksetaan auton päästölukemaan pohjautuen autoveroa.

Audi Q5 55 TFSI e quattro
Polttomoottori
1 984 cm3, R4 turbo
Teho 185 kW (252 hv) / 5 000-6 000 r/min
Vääntö 370 Nm / 1 600-4 500 r/min
Sähkömoottori
Teho
105 kW (143 hv)
Vääntö 350 Nm
Yhteisteho 270 kW (367 hv)
Yhteisvääntö 500 Nm
Akkukapasiteetti 14,1 kWh (10,4 kWh käytettävissä)
Toimintamatka sähköllä 42 km
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 5,3 s
Huippunopeus 239 km/h (sähköllä 140 km/h)
Yhdistetty polttoaineenkulutus 2,4 l/100 km
CO2-päästöt 54 g/km
Yhdistetty energiankulutus 19,1 kWh/100 km
Mitat Pituus 4 663 mm, leveys 1 893 mm, korkeus 1 611 mm, akseliväli 2 819 mm
Omamassa 2 105 kg
Perävaunumassa jarruin 1 750 kg
Tavaratila 465-1 465 l

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.