Opelilta uusi lataushybridi alle 40 000 eurolla – ”Sähköistymme vauhdilla”

Opelin uusi lataushybridi saapui Suomeen odotettua aikaisemmin. Samalla maahantuoja julkaisi etuvetoisten versioiden mielenkiintoiset hinnat.

Pääsimme tutustumaan Opel Grandland X -mallin ladattavaan hybridiin hiljattain Saksassa. Nyt ensimmäiset kappaleet tätä odotettua uutuusmallia ovat saapuneet myös Suomeen, ja tästä alkaa Opelin sähköistyminen.

”Me sähköistymme vauhdilla ja tänään se on konkreettista, koska ensimmäiset autot ovat juuri saapuneet maahan” totesi Opelin tuotepäällikkö Joakim Järvi.

Opel Grandland X perustuu PSA-konsernin monissa muissakin tuotteissa käytettävälle EMP2-pohjalevylle. Olemme viime aikoina päässeet tutustumaan myös muihin samaa rakennetta käyttäviin hybridiautoihin. Perusrakenteen etuna on, että jo sen suunnittelussa on huomioitu sähköistämisen tarpeet, joten hybriditekniikka ei juurikaan vaikuta auton sisätiloihin. Ainoastaan tavaratilan välipohjan alapuolinen tila on jouduttu uhraamaan tekniikalle.

Ensimmäiset Suomeen saapuneet autot ovat nelivetoisia versioita, jotka tarjoavat 221 kW (300 hv) tehon ja 520 newtonmetrin väännön. Neliveto on toteutettu taka-akselilla sijaitsevalla sähkömoottorilla, ohjaamon pohjan alta löytyy 13,2 kWh akusto ja WLTP:n mukainen toimintamatka on 59 kilometriä. Nelivetoisen lataushybridin hinnat alkavat 49 285 eurosta ja voit lukea siitä täältä.

Opelin katumaasturista on tarjolla myös etuvetoinen hybridiversio. Käytännössä tämä on siis toteutettu jättämällä taka-akseliston sähkömoottori pois. Yhteistehoa polttomoottori ja vaihteistokotelon sisälle sijoitettu sähkömoottori tarjoavat 165 kW (224 hv) ja 360 Nm. Sähköinen toimintamatka etuvetoversiolla on 57 kilometriä, vaikka akusto on saman kokoinen. Ero johtuu siitä, että nelivetoversiolla ajetaan sähkökäytöllä pääasiassa vain takasähkömoottorin turvin, joka tarjoaa kiinteän välityksen ansiosta paremman kokonaishyötysuhteen.

Eniten mielenkiintoa etuvetoversiota kohtaan kuitenkin herättää huomattavasti edullisempi hinta. Nelivetoiseen verrattuna auton perusvarustelu on hieman kevyempi, mutta myös hinnasta viilataan pois noin 10 000 euroa. Etuvetoisen hybridin hinnat siis alkavat 39 390 eurosta. Innovation Plus -tason vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa LED-ajovalot, auton avaimeton käyttö, pysäköintitutkat sekä eteen että taakse, kaistavahti ja 8-tuumainen kosketusnäyttö navigoinnilla sekä älypuhelimien peilausmahdollisuudella.

Maahantuoja lupaa Opelin uusien lataushybridien tehdastilauksille normaalin noin kolmen kuukauden toimitusajan.

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Ensituntuma: Opel Grandland X PHEV – pistokkeesta ladattava lippulaiva

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.