Ensituntuma: Opel Grandland X PHEV – pistokkeesta ladattava lippulaiva

Opel aloittaa nykymalliston sähköistämisen Grandland X -katumaasturista. Uutuus nousee suoraa malliston selkeäksi lippulaivaksi.

Tykkäsimme

Suorituskyvystä

Voimalinjan toiminnasta

Emme tykänneet

Jarrutuntumasta

Vaihteiston kulmikkuudesta

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 49 285 €

Sähkö- ja hybridimalleja tullaan näkemään automarkkinoilla tänä vuonna ennätysmäärä. Yhtenä merkittävänä ohjaavana tekijänä on luonnollisesti EU:n tiukat päästötavoitteet, joiden ylittäminen tulisi autonvalmistajille nopeasti hyvin kalliiksi sakkojen muodossa. Käytännössä kaikki merkittävät valmistajat tarvitsevat sekä lataushybridejä että täyssähköautoja saavuttaakseen nämä tavoitteet.

Nykyään ranskalaisen PSA-konsernin omistuksessa oleva Opel kertoi, että vuoteen 2024 mennessä kaikista valmistajan malleista on tarjolla sähköistetty versio. Käytännössä tämä tarkoittaa ladattavaa hybridiä tai täyssähköautoa. Uudesta Corsasta nähtiin sähköversio heti ensiesittelyn aikaan viime syksynä, ja samalla Opel esitteli myös Grandland X -katumaasturin ladattavan hybridiversion. Jälkimmäinen ehtii ensimmäisenä markkinoille, ja pääsimme tutustumaan tähän uutuuteen Schwarzwaldin maisemissa.

Ulkoisesti nimellä Grandland X PHEV kulkeva malli ei turhaa huuda erilaisuuttaan. Koeajoauton korin kaksivärisyys oli räikein erottautumistekijä, mutta ilman sitä mallin tunnistaa muutamista logoista sekä molemmin puolin autoa löytyvistä tankkausluukuista, joista toinen luonnollisesti kätkee taakseen latauspistokkeen.

Kuljettajan paikalla sähköisyydestä kielii perinteisen kierroslukumittarin paikalta löytyvä tehomittari. Tämän lisäksi keskikonsolista löytyy uusina painikkeina polttoaineluukun avauspainike sekä lämmityksen ajastuspainike. Multimediajärjestelmän pikavalinnoissa on uusi sähköajoon liittyvä valikko, josta voi tarkkailla energiavirtoja, kulutusta ja ajastaa lataus ja auton lämmitys.

Pinnan alta löytyy PSA-konsernin tuotteiden kanssa yhteinen EMP2-pohjalevy. Tämän perusrakenteen suunnittelussa on jo alun perin huomioitu sähköistämisen tarpeet, minkä ansiosta sähköistäminen ja sähkömoottorilla toteutettu nelivetoisuus nappaa tavaratilan välipohjan alapuolisen lisätilan. Autosta löytyy siis kaksi sähkömoottoria; edessä vaihteistokotelon sisällä polttomoottorin ja kahdeksanportaisen automaattivaihteiston väliin sijoitettu moottori tarjoaa 81,2 kW (110 hv) ja taka-akselilla on tarjolla kiinteällä välityksellä 83 kW (113 hv). Energiansa nämä saavat nestejäähdytetyltä akustolta, jonka kapasiteetiksi kirjataan 13,2 kWh ja WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi valmistaja ilmoittaa 59 kilometriä. Vakiona autosta löytyy 3,6 kW tehoinen laturi, mutta lisävarustelistalta voi poimia myös tehokkaamman 7,4 kW tehoisen laturin. Ensimmäisellä vaihtoehdolla lataaminen kestää tyhjästä täyteen kestää noin 4,5 tuntia ja tehokkaammalla vaihtoehdolla selviää vajaassa kahdessa tunnissa. Polttomoottorina voimalinjassa toimii 147 kW (200 hv) tehoinen 1,6-litrainen nelisylinterinen bensaturbo, minkä kanssa yhteistehoksi valmistaja ilmoittaa 221 kW (300 hv) ja väännöksi 520 Nm. Varsin kiitettäviä lukuja keskikokoiselle katumaasturille.

Olemustaan vakuuttavampi

Olemukseltaan varsin hillitty Grandland X PHEV ilmoittaa täyteen ladattuna sähköiseksi toimintamatkaksi 40 kilometriä. Varsin normaali ero valmistajan ilmoittamaan verrattuna. Liikkeellelähtö tapahtuu aina oletusarvoisesti sähköllä Hybrid ajotilassa. Jos haluaa maksimoida sähköllä ajamisen kannattaa ajotilaksi valita heti Electric, jolloin sähkövarat käytetään loppuun ennen polttomoottorin käynnistämistä. Opel hoitaa auton sisätilojen lämmittämisen sähköllä, joten myös viileämmällä kelillä on mahdollista ajaa lyhyet matkat ilman polttomoottorin käynnistymistä. Lisäksi ajotiloiksi on tarjolla aina molempien akseleiden vetoa hyödyntävä 4WD, sekä kaasupolkimen vastetta ja vaihteiston toimintaa terävöittävä Sport.

Sähköinen voima riittää vaivattomaan etenemiseen sekä kaupunkiympäristössä, että maantiellä. Pelkällä sähköllä ajo tapahtuu lähtökohtaisesti takamoottorilla, mutta etumoottori tulee tarvittaessa avustamaan. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi liukkaat olosuhteet tai täysi tehonpyyntö. Pelkällä sähköllä Grandland X PHEV saavuttaa 135 km/h huippunopeuden.

Polttomoottorin käynnistymistä maantienopeuksissa ei helposti huomaa. Nopeuden laskiessa tarkkakorvaisimmat ja kuulevat moottorin etäisen äänen ja tarkkanäppisimmät tuntevat vienon ohjaamoon välittyvän värinän. Kokonaisuudessaan polttomoottori on nykypäivän voimanlähteeksi kiitettävän hiljainen ja hienostunut.

Syvemmällä kaasupoljinta polkaistessa auto lähtee nopeasti liikkeelle sähkömoottorien turvin, mutta vaihteistoa ja polttomoottoria saa odotella hetken. Kun oikea pykälä löytyy ja moottori saadaan tehoalueelle, on meno suorastaan pirteää. Vaikka valmistajan ilmoittama 0-100 km/h kiihtyvyys 6,1 sekunnissa olikin tiedossa, yllättää Grandlandin ripeys jossain määrin. Huomiota kiinnittävä kauneusvirhe on vaihteiston kulmikkuus rajummissa kiihdytyksissä. Rauhallisessa ajossa momentinmuuntimen sijaan sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä varustettu kahdeksanportainen automaattivaihteisto toimii kiitettävän sulavasti, mutta kiihdytyksen aikaiset vaihdot tuntuvat selkeänä nykäyksenä ohjaamossa.

Toinen hiomista kaipaava piirre on hybridiautoille kovin yleinen epämääräinen jarrutuntuma. Polkimen alkuliikkeelle säädetään sähkömoottorien energian talteenoton voimakkuutta, ja etenkin tämä alkuvaihe on vasteeltaan hyvin kevyt ja tuntumaltaan jousimainen. Syvemmälle painettaessa mekaaniset jarrut tulevat mukaan hidastamaan menoa, mutta polkimen tuntuma säilyy epämääräisenä.

Pääsimme lyhyesti kokeilemaan uutuutta myös Saksan vapaiden nopeuksien moottoriteillä. Grandland X PHEV:llä onkin pienoinen mahdollisuus tarjoilla yllätyksiä kanssa-autoilijoille, sillä harva kenties uskoisi Opelin katumaasturin liikahtavan nyt nähtävään tahtiin. Kiihtyvyys alkaa hiipua noin 180 km/h nopeuksissa, missä sähkömoottorit eivät ole enää tehokkaalla toiminta-alueellaan. Valmistajan ilmoittamaksi huippunopeudeksi autolle kirjataan 235 km/h.

Ajettavuudeltaan Grandland X tarjoaa varsin perusvarman suorituksen. Alustassa on aavistus turhaa pintakovuutta, eikä ohjaus tarjoa juurikaan tuntoa, mutta omassa kilpailijasegmentissään kokonaisuus on kilpailukykyinen.

Kilpailu kiristyy

Uusi ladattava Grandland X PHEV on autona varsin positiivinen kokemus. Se nostaa Opelin kilpailemaan täysin uudessa joukossa, sillä ihan hetkeen merkin mallistosta ei ole löytynyt näin tehokasta, tai näin hintavaa tuotetta. Ensivilkaisulla hinta tuntuu hurjalta, ja onhan se melkein tuplat malliston aloittavaan versioon verrattuna. Toisaalta kovan montaa samaan teholuokkaan yltävää nelivetoista ladattavaa katumaasturia tuossa hintaluokassa ei vielä ole tarjolla. Toki konsernisisaret tulevat kilpailemaan ostajista samalla tekniikalla, eikä ne saksalaiset premium-merkitkään hinnaltaan kovin kaukana ole.

Grandland X PHEV -mallisto saa täydennystä myöhemmin keväällä pelkästä etuvetoisesta versiosta, joka tuo lataushybridin myös edullisempaan hintaluokkaan. Ensimmäisiä ladattavia Grandland-malleja odotetaan Suomeen lähikuukausina.

Opel Grandland X PHEV AWD
Polttomoottori
1 598 cm3, R4 turbo
Teho 147 kW (200 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 300 Nm / 3 000 r/min
Sähkömoottori edessä
Teho
81 kW (110 hv)
Vääntö 320 Nm
Sähkömoottori takana
Teho 
83 kW (113 hv)
Vääntö 166 Nm
Yhteisteho 221 kW (300 hv)
Yhteisvääntö 520 Nm
Akkukapasiteetti 13,2 kWh
Toimintamatka sähköllä 59 km
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 6,1 s
Huippunopeus 235 km/h (sähköllä 135 km/h)
Yhdistetty polttoaineenkulutus 1,3-1,4 l/100 km
CO2-päästöt 29-32 g/km
Yhdistetty energiankulutus 14,9-17,4 kWh/100 km
Mitat Pituus 4 477 mm, leveys 1 856 mm, korkeus 1 609 mm, akseliväli 2 675 mm
Omamassa 1 775 kg
Perävaunumassa jarruin 1 250 kg
Tavaratila 390-1 528

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.