Kohti yksilöllisempää käyttökokemusta – Hyundain uusi vakionopeudensäädin kopioi kuljettajan ajotyylin

Hyundai Motor Group kehittää maailman ensimmäistä koneoppimiseen perustuvaa älykästä vakionopeudensäädintä. Tavoitteena on tunnistaa ja analysoida kuljettajan ajotyyli, jotta jokaiselle kuljettajalle voidaan luoda yksilöllinen käyttökokemus.

Hyundai Motor Group kertoo kehittävänsä maailman ensimmäistä koneoppimiseen perustuvaa älykästä vakionopeudensäädintä, jolle annettu englanninkielinen lyhenne on SCC-ML. Englanninkielinen termi on Machine Learning based Smart Cruise Control, joskin järjestys on lyhenteessä eri sillä tuttuun SCC-lyhenteeseen on lisätty loppuun Machine Learning.

Tämä kehitettettävä SCC-ML sopeuttaa vakionopeudensäätimen toiminnan käyttäjänsä ajotavan mukaiseksi, mikä mahdollistaa jokaiselle kuljettajalle kaipaamansa käyttökokemuksen. Järjestelmää aiotaan käyttää Hyundain tulevissa malleissa.

– Uusi SCC-ML-järjestelmä vie aiemman ADAS-tekniikan toimintaa pidemmälle ja parantaa ratkaisevasti ajoneuvon käytännöllisyyttä osin autonomisessa ajossa, sanoo Hyundai Motor Groupin varapääjohtaja Woongjun Jang.

Kuinka se toimii?

Niin sanottu älykäs tai adaptiivinen vakionopeudensäädin (SCC) on jo arkipäivää monissa automalleissa mahdollistaen välimatkan säilyttämisen edellä ajavaan autoon. SCC-ML yhdistää tekoälyn ja älykkään vakionopeudensäätimen järjestelmäksi, joka oppii kuljettajan ajotavan ja -tottumukset. Koneoppimisen avulla älykäs vakionopeudensäädin halutaan saada toimimaan samoin kuin kuljettaja toimisi vastaavassa tilanteessa.

Nykyisissä älykkään vakionopeudensäätimen versioissa kuljettaja joutuu asettamaan manuaalisesti esimerkiksi haluamansa etäisyyden edellä kulkevaan ajoneuvoon. Tämän etäisyyden hienosäätö vastaamaan kuljettajan yksilöllisiä mieltymyksiä on mahdotonta ilman koneoppimisen hyödyntämistä.

Kuljettaja saattaa esimerkiksi kiihdyttää vaihtelevilla tavoilla riippuen liikenneympäristöstä ja olosuhteista. Kuljettajakohtaisen hienosäädön puuttuessa älykäs vakionopeudensäädin voi siksi joissain tilanteissa toimia eri tavoin kuin kuljettaja haluaa, mikä saattaa vähentää kuljettajan halua käyttää kyseistä varustetta. 

Hyundai Motor Groupin kehittämä SCC-ML toimii keräämällä jatkuvasti tietoa ajoneuvon liikkeistä muun muassa etukameralla ja tutkalla. SCC-ML voi määrittää yli 10 000 ajotapamallia, jotka liittyvät oman ja edellä ajavan ajoneuvon välisen matkan säätämiseen vaihtelevissa oloissa hitaista kaupunkiympäristöistä nopeaan matka-ajoon. Näin älykkään vakionopeudensäätimen toimintaan saadaan tilannekohtaista joustavuutta, jonka avulla se sopeutuu kuljettajan ajotapaan.

Ajotavan määrittämisessä otetaan huomioon etäisyys edellä ajavaan ajoneuvoon, kiihdytysnopeus sekä tilanteen muuttumiseen reagoimisen nopeus. Myös ajo-olosuhteet ja oma ajonopeus vaikuttavat asiaan.

Sensoreidensa avulla järjestelmä päivittää säännöllisesti tietojaan pysyäkseen ajan tasalla kuljettajan ajotavasta. SCC-ML on ohjelmoitu erityisesti olemaan oppimatta vaarallisia ajotapoja, jotta sen toiminta on mahdollisimman luotettavaa ja turvallista. Yhdessä Hyundain kehittämän ja kaistanvaihtoavustimen sisältävän Highway Driving Assist -järjestelmän kanssa uusi SCC-ML-järjestelmä saavuttaa autonomisen ajamisen tason 2,5.

– Hyundai Motor Group jatkaa panostuksiaan innovatiiviseen tekoälyteknologiaan ollakseen alan kärjessä autonomisen ajamisen kehitystyössä, kertoo Woongjun Jang.

Kuvat: Valmistaja

Lue myös:
Älä aja pimeänä – varmista valojen palaminen omasta autosta
Frankfurtin autonäyttely 2019 – sähköä ja epäselvyyttä tulevaisuudesta
Talvirengaspakko ei poistu ihan vielä – kertaa kaikki tarvittava rengasrumbaan
Sähköautojen pikalatausverkostoa rakentava Ionity entistä vahvemmissa kantimissa – Kia ja Hyundai mukaan

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.