Älä aja pimeänä – varmista valojen palaminen omasta autosta

Useampi kuin kaksi kolmesta Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta kertoo kohdanneensa ilman ajovaloja ajavan autoilijan pimeään aikaan.

Valojen oikeaoppinen käyttö tuntuu olevan autoilijoille hankalaa. Liikenneturvan teetättämässä kyselyssä useampi kuin kaksi kolmesta kertoo kohdanneensa ilman ajovaloja ajavan autoilijan pimeään aikaan. Tämä on erittäin huolestuttava suuntaus ja syykin lienee selvä.

Useassa uudehkossa autossa palaa lähtökohtaisesti huomiovalot, joista käytetään nykyään puhekielessä myös termiä päiväajovalot (englanniksi daytime running light). Tällöin takavalot saattavat olla täysin pimeänä. Huomiovaloilla tulee liikkua vain ja ainoastaan päiväsaikaan kuivalla kelillä.

Osassa näistä autoissa on hämäräkytkin, joka kytkee ajovalot päälle pimeän tullen, mutta sekään ei toimi sadekelillä tai sumussa. Vain paremmin varustetut autot osaavat käyttää myös sadetunnistinta ajovalojen kytkemiseen. On kuljettajan vastuulla tuntea valojen toiminta ja käyttää niitä oikein.

– Pimeitä valoja näkee varsinkin näin syksyllä melko paljon. Jokaisen olisi syytä perehtyä autonsa ajovalojen toimivuuteen ja tarkastaa, mitä valoja palaa kytkimen eri asennoissa – ja mistä esimerkiksi sumuvalo kytketään päälle. Käynnissä olevan auton ympäri kävelemällä näkee, mitä valoja automatiikka on kytkenyt käyttöön, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Liikenneturva selvitti suomalaisten tilanteita pimeään aikaan autoillessa joulukuussa 2018. Kyselytutkimukseen vastanneista 68% raportoi kohdanneensa viimeisen vuoden aikana ilman ajovaloja ajavan autoilijan pimeällä autoillessaan. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS ja siihen vastasi yhteensä 1 009 henkilöä, joista autoilijoita oli 795 eli 79 prosenttia.

– Lisäksi joissakin malleissa takavalot eivät pala lainkaan huomiovalojen kanssa, mikä osaltaan lisää tarvetta varmistaa näkyminen kytkemällä ajovalot käsin. Moni saattaa yllättyä siitä, että oman auton perä onkin pimeänä. Tämä seikka vaivaa lähinnä eräitä mallivuoden 2011-2014 autoja. Monessa merkissä takavalot saa kytkettyä huomiovalojen kanssa käyttöön jälkikäteenkin, sitä voi tiedustella omalta hovihuoltajalta, Heiskanen vinkkaa.

Valoitta vaaratilanteita

Liikenneturvan teettämässä kyselyssä joka kolmas kertoo joutuneensa vaaratilanteeseen muiden valottomuuden takia. Samaan aikaan vain kuusi prosenttia vastaajista myönsi joutuneensa vaaratilanteeseen ajettuaan itse ilman ajovaloja. Tämän kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS touko-kesäkuussa 2019 ja siihen vastasi yhteensä 1 082 henkilöä, joista autoilijoita oli 849 eli 78 prosenttia.

– Kyselytulokset ilmaisevat hyvin sen, että itse ei välttämättä tule ollenkaan huomanneeksi tilanteita, joita oman ajoneuvon puutteellinen valaistus aiheuttaa. Oman näkemän varmistamisen lisäksi on valojen vähintään yhtä tärkeä tehtävä kertoa muille, että täältä tulee joku, Heiskanen muistuttaa.

Oman auton valotilanne on siten syytä tarkistaa viimeistään nyt ja sama tulisi tehdä joka kerta uuden auton rattiin noustessaan. Valojen käytön opettelu on hyvä tapa omaksuttavaksi.

Lähde: Liikenneturva
Kuva: Nina Mönkkönen / Liikenneturva

Lue myös:
Frankfurtin autonäyttely 2019 – sähköä ja epäselvyyttä tulevaisuudesta
Uusi Land Rover Defender – hyppy yli sukupolvien
Koeajossa Porsche Cayenne Coupé – se linjakkaampi vaihtoehto
Volvo XC40 Recharge on merkin ensimmäinen täyssähköauto – hinta saattaa yllättää
Etuvetoinen BMW 1-sarjan sedan onkin nimeltään 2-sarjan Gran Coupé
Toyotalta tarjolle korotettu Corolla maastomausteilla
Talvirengaspakko ei poistu ihan vielä – kertaa kaikki tarvittava rengasrumbaan

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.