Teknavin kuvausmatka Islannissa on takana. Makaan puolitiedottomassa tilassa reykjavikilaisessa hotellihuoneessa. Kolme päivää islantilaista ulkoilmaa on tehnyt tehtävänsä. Sormi vaihtaa laiskasti tv-kanavaa kaukosäätimestä, kunnes kuvaruudun valtaa huikea animaatiosarja Simpsonit. Ja mikä yhteensattuma, Simpsonit seikkailevat juuri Islannissa! En pysty pidättämään nauruani. Homerin ja hänen ystäviensä reissutapahtumat muistuttavat jo liikaa Markun ja minun matkoja.
– Katsoitko aamupäivällä tv:tä, Simpsonitkin olivat Islannissa, kysyin Markulta?
– Juu näin. Se Homer onkin sitten ainoa, jonka tunnen Islannista. En tunne täältä oikeasti ketään, naureskeli maapallon kiertänyt rallimestari.
– Jos Norja on turskamaa, niin onko Islannissa sitten silliä? tuli vielä kysymys perään.
Ennenkuin ehdin vastata, Markulla oli jo seuraava aihe hallussa.
– Kyllä täytyy nostaa islantilaisille hattua, kun nousivat talousahdingostaan. Ja Suomi-poika vaan rämpii. Hyvä Arkadianmäki, latasi Markku.
– Pyri eduskuntaan, ehdotin.
Vastaus tuli nopeasti.
– Olen sinne liian viisas.
Islanti ei ole tunnettu superautoistaan tai moottoriurheilustaan, mutta lava-autot ovat kovaa huutoa. Ensimmäinen kuvauspäivä koostuikin uuteen Land Rover Discovery Sportiin tutustuessa. Olimme yksi kuvausryhmä muiden joukossa mallin lanseeraustapahtumassa, mutta ajoneuvokouluttaja, skotlantilainen Ron, lupasi edellisenä iltana punaviinipäissään meille ihan oman kuvausretkemme. Ja mies piti sanansa.
Päivän ehdottomasti huikein testi oli joen ylitys. Discovery Sportilla kun voi kahlata metrin syvässä vedessäkin. Huomasi kyllä, että moni "Lantikka" oli virtaavassa vedessä jo edennyt, sillä teräviä kiviä oli irronnut inhottavasti joen pohjasta. Mutta jostain Land Rover vain raapi pidon ja pienistä jumituksista huolimatta selvisimme joka kerralla ylös.
– Tää oli liian helppoa. Kuule Keniassa 1970-1980-luvuilla joenylityksiä oli paljonkin, Markku muisteli rinta rottingilla.
– Safari-rallissa joenylistysten jälkeen oli vaikea löytää pimeässä suuntia, kun autoissa oli silloin vain ylävalot. Mutta opin Rauno Aaltoselta ja Shekhar Mehtalta merkkamaan harjoituksissa jokien jälkeiset puut tien paikantamiseksi. Ja taas mentiin jokien yli jalka suorana.
Ylityksen jälkeen Markku pyöritteli Discovery Sportia 360 astetta ihan näytön vuoksi, mutta hämmästytti pelleilyllään Land Roverin ajokouluttajat.
– En ole ikinä nähnyt, että Land Roveria pyöritetään tuolla tavalla, eräs britti ihmetteli hölmistyneenä.
Näköjään Markun temppu oli niin mykistävä, että jatkaessamme matkaa, kaveri jäi opettelemaan temppua ihan omaksi ilokseen.
Land Rover -päivän jälkeen matkamme jatkui Arctic Trucks Islandin automiesten parissa. Olivathan he avustaneet vuosia sitten myös sitä kuuluisampaa auto-ohjelmaa Top Gearia Pohjoisnavalla. Jo yöpyminen Islannin erämaan keskellä oli jo oma lukunsa. Majatalossa yöpyi parisenkymmentä retkeilijää ja seikkailijaa. Emme olleet edes ainoita suomalaisia, sillä eräs suomalaisneito Pohjanmaalta oli ulkomaalaisystävineen lähtenyt tutustumaan paikallisiin kuumiin lähteisiin. Yllätys odotti vielä aamupalalla, kun törmäsimme rallin MM-sarjaa ajavan Kris Meeken veljeen. Hän oli elämysmatkalla ja tilannut jopa helikopterin maisemien ihailuun, mutta myrsky peruutti heidän suunnitelmansa.
Land Cruiser – ja Hilux-päivä oli sitten myrskyinen monestakin syystä. Ensinnäkin tuuli ja lumisade teki oloista haastavan. Toiseksi kuljettajamme Alén ei ollut omimmallaan vieraalla maaperällä.
– Ei tässä ole mitään järkeä. Mitä nämä islantilaiset saavat tästä? Päätöntä touhua, sadatteli Alén jäätyään kolmannen kerran syvälumeen kiinni.
– Ja mieti, mikään vakuutus ei ole voimassa, kun ajat päätieltä omille teillesi tänne syvälumeen. Vakuutus ei korvaa mitään, jos särjet kaluston täällä hevon korvessa. Olet ihan omalla riskilläsi, pyöritteli Markku päätään.
Elämysmatkailu väkivahvoilla monstereilla on oma taiteenlajinsa. Matkanteko on hidasta, eikä haavereilta vältytä. Hyvänä esimerkkinä viiden hengen porukka, joiden matkanteko kohti satojen kilometrien päässä olevaa jäätikköä käynnistyi vasta meidän kuvauspäivän päätyttyä. Miehet lähtivät ajamaan yönselkään ja olivat edenneet vasta reilun 10 kilometriä, kun kolmesta maasturista kaksi oli jo syvällä hangessa.
– Meillä on täällä yleensä sellainen tapa, että jos autoon tulee tekninen vika, niin silloin autetaan. Jos syy on kuskissa, niin se on oma moka, koita selvitä, nauroi Arctic Tracksin insinööri-ajo-opettaja Gisli Jónsson.
Haastava kuvauspäivä sai arvoisensa lopun. Paluumatkallamme myrsky yltyi ja päätiet Reykjavikiin suljettiin. Jouduimme kiertämään pikkuteitä vielä reilut sata kilometriä päästäksemme sivilisaation pariin. Olisittepa nähneet Markun ilmeen.
– On tämä ihan hullu maa, Markku manasi.
– Hetkonen, onko tämä muuten Islanti vai Grönlanti? kysyi hiukan väsynyt testiajajamme myrskyn keskellä.
– Markku, kyllä me ollaan kohta kolme päivää oltu Islannissa", huomautin ystävääni.
Markku pyöritteli päätään, repesi nauruun ja tokaisi.
– Ai perskele, sanoin muuten kavereille lähteväni Grönlantiin.
—
Teknavin superautokaksikon Islanti-seikkailuja on tarjolla kahdessa Teknavin tv-ohjelman jaksossa. Ensimmäinen osa näytettiin viime viikolla. Jakson voi katsoa Katsomo-palvelusta. Toisen Islanti-osan ensiesitys on tänään keskiviikkona 25. maaliskuuta MTV3:lla klo 22.40 alkaen.