Top 5: Pariisin autonäyttelyn sähköautot – Mikä oli järkevin? Entä hauskin?

Pariisin autonäyttelyn pääteemaksi nousi sähköautot. Listasimme viisi mielenkiintoisinta.

1. Opel Ampera-e: järkivalinta (pääkuvassa)
Opel on tulossa kovin panoksin mukaan sähköautokisaan. Hyvissä olosuhteissa saavutettava 500 kilometrin toimintamatka, pienen perheauton tilat ja kompakti 4,17 metrin ulkomitta ovat mielenkiintoinen kokonaispaketti. Ampera-e:n myynti alkaa Euroopassa ensi vuoden alkupuoliskolla, mutta auton Suomeen tuloa joudutaan varmasti odottamaan tovi. Myynti alkaa niistä maista, missä sähköautoja myydään jo merkittäviä määriä. Harmi.

Lue lisää: Opel yllätti – kisa sähköautojen toimintamatkasta kiristyy

2. Mercedes EQ: isot panokset
Myös saksalaiset premium-merkit ovat heränneet sähköautokisaan. Audi tuo myyntiin parin vuoden päästä isohkon ja pelkästään sähköllä käyvän sähköautonsa, ja Mercedes laajentaa omaa sähköautotarjontaansa myös SUV-puolelle. Konseptiauto QE kertoo sen, mitä on tulossa kolmen vuoden sisällä. GLC:n oloinen sähköauto konkretisoi isot muutokset Daimler AG:llä. Sähköautot, verkottuminen sekä autojen yhteiskäyttö punoutuvat yhdeksi isoksi strategiaksi, jonka avulla Mercedes tarjoaa asiakkailleen tulevaisuudessa joustavia liikkumispalveluja – ja varmistaa samalla sen, että se valmistaa autoja myös tulevaisuudessa.

Lue lisää: Mercedes ei ole kohta enää (pelkkä) autonvalmistaja vaan liikkumiseen liittyvien palvelujen tarjoaja

3. Volkswagen I.D: paljon lupauksia
Volkswagen konkretisoi I.D.-konseptillaan tulevaisuuden suunnitelmiaan. Vuonna 2020 myyntiin tuleva sähköauto avaa uuden aikakauden saksalaisleirissä – eli I.D. edustaa VW:n mukaan sille sitä samaa, mitä Kupla teki toisen maailmansodan jälkeen tai ensimmäinen Golf 1970-luvulla. En yhtään ihmettelisi, jos auton mainosslogan olisi joskus Das e-Auto…

Lue lisää: Erikoinen I.D.-konsepti Volkswagenin ykköstähti Pariisissa – Kupla vai ei?

4. Renault Zoe: houkutteleva hinta
Renault Clion pituinen mutta sitä hieman korkeampi Renault Zoe ei ole varsinaisesti enää mikään uutuus, mutta parantuneen akun ja sen myötä kasvaneen toimintamatkan myötä se on tulossa nyt myös Suomeen. Myynti starttaa keväällä, ja hinnat alkavat 32 990 eurosta. Tilaa on tarjolla hieman vähemmän kuin Nissan Leafissa, mutta Zoen toimintamatka on pidempi.

Lue lisää: Renault tuo sähköautonsa Suomeen keväällä – toimintamatka 400 km

5. Smart ED Cabrio: sympaattisin/hauskin
Kun nykyään puhutaan sähköautoista, kaikki puhuvat joko Teslan suorituskyvystä tai siitä, ettei sähköautojen toimintamatka riitä mihinkään. Tästä jos mistä huomaa sen, miten sähköautot vetoavat tunteisiin. Moni kaupungissa asuva käyttää autoaan arjessa pääsääntöisesti vain työ-, ostos- tai harrastusmatkoihin. Väittäisin siis, että alle 200 kilometrin toimintamatka on enemmän kuin riittävä. Se tarkoittaa vielä talvellakin lähes 100 kilometrin ajomatkaa. Smart Fortwon avoversio on kätevä kaupungissa, ja kattopalojen poisto pään päältä tuo ajeluun ylimääräisen hauskuuselementin – siis kesällä.

Lue lisää: Tämä purkka-autoko ensi vuonna Suomen halvin sähköauto?

Kuvat: Vesa Eskola