Mercedeksen S-sarja on maailman myydyin edustusluokan auto. Myyntitilastojen kärjessä pysymiseksi auto sai faceliftin yhteydessä varsin laajoja päivityksiä.
Vuonna 2013 julkaistua S-sarjan Mercedestä on myyty maailmalla yli 300 000 kappaletta. Ottaen huomioon auton hintaluokan voi saavutusta pitää vähintäänkin kunnioitettavana. Viime vuoden aikana maailmanlaajuisesti näistä autoista noin 10 prosenttia oli malliston huipulle sijoittuvia Mercedes-Maybacheja.
Kilpailu edustusautojenkin luokassa on kovaa etenkin kolmen saksalaisen välillä. BMW uudisti 7-sarjansa viime vuonna ja Audi esitteli juuri syksyllä markkinoille tulevan uuden A8:n. Mercedes vastaa haasteeseen päivittämällä luokkajohtajaa vastaamaan nykypäivän haasteisiin.
Kenties merkittävin osa-alue, jossa Mercedes on antanut tasoitusta kilpailijoille on ollut vanhentunut Command-järjestelmä. Multimediajärjestelmät päivittyvät vauhdilla eteenpäin, ja vanhentunut käyttöliittymä saa kokonaisuuden tuntumaan helposti iäkkäältä. Tämä on sisätilojen osalta näkyvin ja merkittävin uudistus, ja nyt käyttöliittymä ja grafiikat ovat E-sarjasta tuttuja.
Muotoilullisesti Mercedes on perinteisen faceliftin linjoilla. Puskurit ja valot sekä edessä että takana ovat saaneet päivitetyn ilmeen. Pelkän ulkonäön lisäksi keulan yksityiskohdissa on kiinnitetty huomiota ilmanvastuksen optimointiin. Keulalta löytyy esimerkiksi aktiivisia ilmanohjaimia, jotka ottavat konehuoneeseen vain tarvittavat määrän ilmaa. Tämä lisäksi esimerkiksi koripaanelien välejä on tiivistetty, peilit on muotoiltu aerodynaamisemmin ja pohjan muotoilua on uudistettu. Näillä kaikilla muutoksilla on vaikutusta paitsi ilmanvastuksen kautta kulutukseen, myös tuulen suhinoihin ja sitä kautta mukavuuteen.
Suurimmat uutuudet löytyvät konepellin alta, sillä S-sarja marsittaa esiin täysin uudet kuusisylinteriset rivimoottorit. Dieselpuolella 2,9-litraisesta rivikuutosesta on tarjolla kaksi tehoversiota: S 350 d (286 hv / 600 Nm) ja S 400 d (340 hv / 700 Nm). Näistä jälkimmäinen on Mercedeksen tehokkain henkilöautojen sarjatuotantodiesel. Bensapuolella 3,0-litraiset kuusisylinteriset puolestaan kulkevat nimellä S 450 (367 hv / 500 Nm) ja S 500 (435 / 520 Nm). S 560 -mallin (469 hv / 700 Nm) myötä pääsee käsiksi uuteen 4,0-litraisella V8:lla varustettuun malliin. Tämän lisäksi mallistosta löytyy 6,0-litraisella V12-moottorilla varustettu S 600 (530 hv / 1 000 Nm), V8:lla varustettu AMG S 63 (612 hv / 900 Nm) sekä niin ikään V12:lla vauhditettu AMG S 65 (630 hv / 1 000 Nm). Mercedes-Maybach on tarjolla S 560 ja S 650 -versioina, joista jälkimmäisen voimanlähteenä toimii AMG S 65:n kanssa sama V12. Myöhemmin mallisto täydentyy myös pistokehybridillä, jolle luvataan noin 50 kilometrin toimintasädettä pelkällä sähköllä ajettaessa.
Bensakäyttöinen rivikuutosen yhteydessä Mercedes myös esittelee yhdistetyn käynnistysmoottorin ja generaattorin järjestelmän, joka toimii 48-voltin jännitteellä. Käytännössä kyseessä on siis kevythybridijärjestelmä, jonka ansiosta esimerkiksi polttomoottori voidaan sopivissa rullaustilanteissa sammuttaa polttoaineen säästämiseksi. Järjestelmä tarjoaa myös hetkellisesti 16 kW (22 hv) tehon ja 250 newtonmetrin väännön.
Palaamme uusien moottoreiden pariin ensimmäisten ajokokemusten yhteydessä lähipäivinä.
Tekniikan osalta myös kuljettajaa avustavia järjestelmiä on uudistettu. Etenkin ktiivinen vakionopeudensäädin ja aktiivinen ohjausavustus toimivat entistä täsmällisemmin ja auto on jälleen askeleen lähempänä autonomista ajamista. Uutena ominaisuutena aktiivinen vakionopeudensäädin hyödyntää navigoinnilta ja auton ympäristöä valvovilta kameroilta saamaansa tietoa, ja esimerkiksi hidastaa ennen jyrkkiä kaarteita. Myös täysin automaattisia valojärjestelmiä on päivitetty ja uusin järjestelmä tarjoaa jopa 650 metrin kantaman.
Suomen tuontiohjelmaan otetaan vain nelivetoisia malleja lukuunottamatta aina takavetoista Mercedes-AMG S 65 -versiota. Myöskään uudet kuusisylinteriset bensakoneet eivät ole vielä saaneet hintoja, mutta nämä julkaistaan syyskuussa malliston täydennyksen yhteydessä. Tällä hetkellä hinnat alkavat S 350 d 4Maticin 134 719 eurosta, ja tehokkaampi diesel lähtee noin 4 000 euron lisäpanostuksella. Pidennetyn akselivälin version lisähinta on noin 2 500 euroa. V8:lla varustetun S 560:n hinta alkaa 176 982 eurosta, AMG S 63 lähtee 268 127 eurolla, ja malliston lippulaiva Mercedes-Maybach S 560 kustantaa perusvarusteltuna 234 854 euroa. Ensimmäiset autot tulevat Suomeen elokuun lopulla.
Kuvat: Mikko Autio ja valmistaja
Lue myös:
Koeajossa ylevä avoautoelämys – Mercedes-Benz S Cabriolet
Kuvakooste: Tässä on Audin uusi lippulaiva
Koeajossa BMW 740Le – lippulaivan järkivaihtoehto