Koeajossa salonkikelpoinen työkalu

Lava-autot ovat nykyään pelkän ammattikäytön lisäksi löytäneet lifestyle-asiakkaat. Amarok on sieltä hienostuneimmasta päästä.

Tykkäsimme

Voimalinjasta

Maasto-ominaisuuksista

Emme tykänneet

Takatiloista

Lavan sidontalenkkien puutteesta

Hinta alkaen 46 044 € (2 hlö)
Hinta alkaen 58 332 € (5 hlö)
Koeajoauto 78 756 €

Automaailmassa on viime vuosina rikottu perinteisiä luokkarajoja. Esimerkiksi maastureista lainattuja muotoja käyttävät crossover-mallit ovat suuressa suosiossa. Vastaavasti henkilöautomaisia piirteitä on eksynyt myös kovassa ammattikäytössä oleviin autoihin. Lava-autot ovat yksi tällainen segmentti.

Volkswagen tuli mukaan lava-autojen markkinoille vuonna 2010. Silloin esitelty Amarok sijoittui luokassaan mukavimpaan päähän kuitenkaan käyttöominaisuuksista tinkimättä. Kilpailijoiden uudistumisen myötä myös Volkswagen on hionut tuotettaan entistä paremmaksi.

Pienten kosmeettisen päivitysten alta löytyy iso muutos, sillä moottoritilasta löytyy aikaisempien nelisylinteristen sijaan aina V6-diesel. Tämä muuttaa ennen kaikkea autossa vallitsevaa tunnelmaa huomattavasti sivistyneemmäksi ennen kaikkea äänimaailman osalta. Tekniikan osalta merkittävä uudistus on myös 8-portainen automaattivaihteisto, joka on vakiona tehokkaimman moottorin yhteydessä.

Lava-autojen monikäyttöisyyteen vaikuttaa myös istuinmäärä. Normaaleista pakettiautoista poiketen useimmat ovat tarjolla joko kaksipaikkaisina pakettiautoina tai viisipaikkaisina henkilöautoina. Suomen autoverotus iskee tässä kohtaa takapenkkejä havittelevaa varsin rajusti päin näköä. Yhdellä penkkirivillä varustettu versio kuuluu pakettiautojen tapaan alennetun autoveron piiriin, kun taas takapenkkien myötä autoveroa kannetaan henkilöautoverotuksen mukaisesti. Amarokin tapauksessa takapenkit maksavat noin 12 000 euroa.

Kirkkaan sininen Amarok on varsinainen katseiden kääntäjä. Parkkiruudussa seistessään sen massiivisuus tulee hyvin esille, ja liikenteessä huomio kiinnittyy isoihin vanteisiin ja tyylikkäisiin kromikaariin ja listoihin. Tällaisella varustuksella Amarok ei todellakaan näytä työkalulta.

Eikä se sellaiselta tunnukaan. Pehmeäkäyntisen kuutoskone ja hienostuneen automaattivaihteiston myötä Amarok muistuttaa moderneja maastureita. Ohjaamon ergonomian ja viimeistelyn lisäksi Amarok on alustan osalta kilpailijoitaan edellä. Perinteisestä jäykästä taka-akselista ja lehtijousista huolimatta mukavuus on hämmästyttävällä tasolla, eikä alusta juuri pompota edes tyhjänä.

Tyylikkään ulkonäön ohella Amarok on myös oikea työkalu. Se ei säikähdä pahempaakaan maastoa, minkä lisäksi hyötykuormaa voi ottaa kyytiin vähintäänkin riittävästi. Kuorman sitomiseen tosin saisi olla tarjolla enemmän kiinnityslenkkejä.

Volkswagen Amarok on kuin tyylikkäästi pakattu laadukas työkalusarja. Se on funktionaalisuudessaan kaunis ja myös pieniä yksityiskohtia on mietitty. Ja mikä tärkeintä, alkuperäinen käyttötarkoitus ei kärsi kauniista kuorista.

MIKÄ Amarokin uudistunut ja entistä hienostuneempi painos.

KENELLE Työmiehelle, bulevardikruisailijalle, tai kenelle tahansa siitä väliltä.

AJETTAVUUS Suuri omamassa ja korkea painopiste harvemmin takaavat kovin sporttisia ajokokemuksia, mutta onneksi niitä ei ole tässä tapauksessa edes tavoiteltu. Amarok on yllättävän mukava, ja monesti hyvän kantokyvyn omaavia autoja vaivaava pompottava takajousitus on saatu toimimaan hyvin. Normaaleihin henkilöautoihin verrattuna suurin ero tulee hitaasta ohjauksesta, jolloin normaalissa kulmapyörittelyssä rattia saa kääntää varsin reilusti. Pehmeähkön jousituksen myötä kori myös kallistelee, mutta ei kuitenkaan häiritsevästi.

SUORITUSKYKY Amarok on saanut pellin alle entistä voimakkaamman ja hienostuneemman voimanlähteen. Muusta mallistosta tuttu V6-diesel tarjoaa isolle autolle ripeän suorituskyvyn ja epäilemättä voimavarat riittävät myös raskaamman lastin kanssa. 8-portainen vaihteisto ja kiinteä neliveto kruunaavat kokonaisuuden. Lenkki maaston puolella osoitti Amarokin suorituskyvyn myös haastavissa paikoissa olevan erittäin riittävä.

TILAT Lava-autot ovat viime vuosina muuttuneet henkilöautomaisempaan suuntaan ja Amarok muistuttaa ratin takaa paljon muuta Volkswagen-mallistoa. Nahkaverhoilu, ergoComfort-istuimet hyvillä säätövaroilla sekä laaja varustelu tekevät etumatkustajien oloista lokoisat. Takana olot eivät ole yhtä miellyttävät, polvitilaa on niukasti ja penkin istuinosa on lyhyt. Takapenkki toimii lähinnä lapsilla tai lyhytaikaisiin siirtymiin.

MALLISTO Amarok on tarjolla sekä kaksi- että viisipaikkaisena versiona. Suomeen tuodaan vain V6-dieseliä, josta on tarjolla kolme tehoversiota (163, 204 ja 224 hv). Pienin on aina manuaalivaihteinen ja varustettu kytkettävällä nelivedolla. Keskimmäinen on saatavana kummallakin vaihteistolla ja tehokkain on aina automaattivaihteinen. Perusmallia voi varustella mielensä mukaan yksittäisillä varusteilla, tai erilaisilla varustepaketeilla. Koeajossa ollut auto oli varustettu Aventura-paketilla.

Volkswagen Amarok 3.0 TDI 4Motion Highline
Polttomoottori
2 967 cm3, V6 turbo
Teho 165 kW (224 hv) / 3 000-4 500 r/min
Vääntö 550 Nm / 1 400-2 750 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Kiinteä neliveto, takatasauspyörästön lukko
0-100 km/h 7,9 s
Huippunopeus 193 km/h
EU-kulutus 8,0 l/100 km
CO2-päästöt 204 g/km
Mitat Pituus 5 254 mm, leveys 1 954 mm, korkeus 1 834 mm, akseliväli 3 097 mm
Omamassa 2 095 kg
Perävaunumassa jarruin 3 300 kg
Lavan mitat Syvyys 1 555 mm, leveys 1 620 / 1 222 (levein / kapein), korkeus 508 mm (laitaan asti)
Lavan tilavuus 2,52 m2

Uudistuneen Volkswagen Amarokin koko testi nähdään keskiviikkona 9.11. kello 22.45 MTV3-kanavalla. Jakson uusinta nähdään samalla kanavalla lauantaina 12.11. kello 18.00.

Kuvat: Mikko Autio