Käynnistyksen jälkeen nousee hymy huulille. Ensimmäisen kiihdytyksen jälkeen on vaikea olla haukkomatta henkeä. Ja muutaman päivän jälkeen siitä ei millään haluaisi luopua.
Tykkäsimme
Moottorista
Ajettavuudesta
Äänistä
Emme tykänneet
Takasiipi peittää taustapeilin näkymän
Hinta alkaen 260 821 €
Keulan tuttu suorastaan sympaattinen ilme tervehtii kulman takaa. Helma on kuitenkin normaalia matalammalla, ja iso takasiipi näkyy edestäkin katsottaessa. Takanäkymän kruunaa kaksi isoa keskelle sijoitettua pakoputkiston ulostuloa. Nyt puhutaan asiaa!
Kyseessä on tietenkin Porschen legendaarisen 911-mallisarjan urheilullisinta päätä edustava GT3. Versio liittyi mallistoon ensimmäistä kertaa 90-luvun lopulla ensimmäisen vesijäähdytteisen eli 996-mallisukupolven aikana. 911 GT3 on lähin linkki moottoriurheiluun 911-mallistossa, ja Suomi mukaan luettuna monissa maissa ajetaan Porschen merkkisarjaa GT3 Cup -autoilla. GT3:n yläpuolella on toki vielä GT3 RS, joka on vielä askeleen lähempänä kilpa-autoa, mutta tieliikenteessä ja ratapäivillä GT3 tarjoaa varsin riittävän suorituskyvyn.
Nykyinen 991-sukupolven GT3 rikkoi perinteitä tuomalla vaihteistoksi suorituskyvyn nimissä nopean kaksoiskytkinvaihteiston. Kaikki automaailmaa seuraavat tietävät, että myös Porsche tavallaan myönsi tämän olleen virhe esitellessään Genevessä manuaalivaihteisen 911 R -erikoismallin. Huhujen mukaan kesällä esiteltävä facelift GT3:sta tulisi tarjolle molemmilla vaihteistovaihtoehdoilla.
Nyt on kuitenkin aika tutustua närää herättäneeseen ilman kytkinpoljinta varustettuun GT3:een. Oven takaa paljastuu matalalla sijaitseva kuppipenkki. Kyseessä ei ole välillä virheellisestikin käytetty ilmaus, vaan oikea ainoastaan pituussuunnassa säädettävä kuppipenkki. Käytännöllisyyden nimissä se on varustettu kipillä, jotta penkin takan olevien turvakaarien taakse pääsisi helpommin käsiksi.
Jo autoon istuutuminen saa sydämen lyömään normaalia tiheämmin. Penkki on kova ja sen tietää pitävän kyytiläisen hyvin paikoillaan. Vasemmassa kädessä oleva virta-avain hakeutuu perinteiden mukaisella paikalla olevaan virtalukkoon ratin vasemmalla puolella. Avaimen kääntö herättää jotain kaunista ja yhtä aikaa kunnioitusta herättävää. Vapaasti hengittävä bokserikutonen ärähtää itsevarmasti, mutta käynti tasoittuu nopeasti leppoisaksi taustahöpötykseksi.
Liikkeellelähtö tapahtuu vaivattomasti. Kaksoiskytkinvaihteisto hoitaa tehtävänsä perheautomaisen sivistyneesti, joskin voimansiirrosta ohjaamoon kantautuvat äänet kielivät kyseessä olevan jotain hieman muuta kuin mummon kauppakassi.
Nopeuden noustessa taajamien ulkopuolella kabiinin valtaa voimansiirron äänien sijaan renkaista kantautuvat äänet. Ne eivät kuitenkaan pitkään häiritse. Nesteiden ja öljyjen lämmöt kohoavat nopeasti käyttöalueelleen ja sopivan paikan tullen on aika avata kaasuläppää hieman enemmän. Kevyellä kaasunpainalluksella vaihteisto vetää väännön turvin, mutta Sport-napin painalluksella meno muuttuu kertaheitolla. Vaihteisto lyö pari pykälää pienemmälle, jolloin moottorin ääni valtaa ohjaamon. Kierrokset pysyttelevät noin 5 000 minuuttikierroksen paikkeilla ja kaasunvaste on välitön. Vaihdot tapahtuvat kuin iskusta ilman pienintäkään viivettä ja välillä jopa rajun tuntoisesti.
GT3:n ratin takana menee hetki tottua poikkeuksellisen laajaan vetoalueeseen. Harva bensa-autokaan kiertää enää yli 7 000 kierroksen lukemiin, joten läpysköistä vaihtaessa meinaa aina heittää isomman vaihteen sisään liian aikaisin. GT3:ssa meno alkaa kunnolla vasta 7 000 jälkeen. Äänimaailma kehittyy läpi kierrosalueen saavuttaen alakierrosten bassovoittoisten äänien jälkeen korvia hivelevän loppusoinnin vasta 8 500 kierroksen jälkeen. Huipputehon bokserikutonen saavuttaa 8 250 kierroksella, mutta kierroslukurajoitin katkaisee menon vasta 9 000 lukemassa.
Äänten ja kiihtyvyyden jälkeen kunnioitusta herättää tapa, jolla GT3 onnistuu viemään kaiken tehon tiehen. Tasauspyörästön lukko ja kehittynyt voimanjakojärjestelmä (Porsche Torque Vectoring Plus) eivät päästä juuri missään tilanteissa takarenkaita sutimaan. Mekaaninen pito on suorastaan käsittämätön. Vetopidon lisäksi myös keulalta löytyy pitoa. Kaarrenopeudet nousevat niin korkeiksi, ettei normaalissa katuajossa päästä lähellekään pidon rajoja. Pidon lisäksi tarkkuus ja ketteryys yllättävät kerta toisensa jälkeen. Auto menee ratin pienillä liikkeillä juuri sinne, minne kuljettaja haluaa ilman pienintäkään hermostuneisuutta. Nelipyöräohjauksella on varmasti oma osansa kaarrekäytöksen vakauteen, mutta ilman suoraa referenssiä sitä on vaikea arvioida.
Kokonaisuus herättää luottamusta ja autolla ajamisesta on helppo nauttia. Nautinnon lisäksi se on erittäin koukuttava kokemus. Kun moottorin kierrosherkkyyteen ja käyttöalueeseen alkaa tottua, alkavat muut autot tuntua kovin tylsiltä. Myös kaiken ajettavuuteen liittyvän toiminnan tarkkuus on sillä tasolla, että oikeasti on vaikea keksiä parannettavaa. Teknavista tuttu testikuski Markku Alén haluaisi varmasti hieman lisää tehoa, mutta sitä varten Porschelta löytyykin muita tehokkaampia malleja.
Tiivistettynä kympin suoritus. Olen myyty.
Porsche 911 GT3
Moottori 3 799 cm3, B6
Teho 350 kW (475 hv) / 8 250 1/min
Vääntö 440 Nm / 6 250 1/min
Vaihteisto 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto
0-100 km/h 3,5 s
Huippunopeus 315 km/h
EU-kulutus 12,4 l/100 km
CO2-päästöt 289 g/km
Mitat Pituus 4 545 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 269 mm, akseliväli 2 457 mm
Omamassa 1 430 kg
Tavaratila 125 l
Kuvat ja video: Mikko Autio